جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

برهم صالح: ایران بازیگر مهم منطقه است

دوشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب: 806448
رئیس جمهور عراق از ایران به عنوان بازیگر مهم در تحولات منطقه یاد کرد و گفت: باید یک توافق هسته ای با ایران و یک نوع آشتی میان ایران و کشورهای عربی اتفاق بیافتد.
برهم صالح: ایران بازیگر مهم منطقه است
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق گفت که کشورهای خاورمیانه باید از گذشته درس بگیرند و برای امنیت و شکوفایی با یکدیگر همکاری کنند.

وی در گفتگو با سی ان ان در باره اینکه آیا بایدن در خصوص بازگشت به توافق هسته ای ایران درست می‌گوید، گفت: ایران طرف اصلی مؤثر در این بخش از دنیا است؛ ما مرزی طولانی با ایران داریم. انواع همکاری فرهنگی، اجتماعی، منافع امنیتی مشترک، اسمش را هرچه خواستید بگذارید؛ بنابراین واضح است که این موضوع برای ما تبعاتی دارد. و برای منطقه و در واقع در جهان تبعات گسترده تری دارد.

برهم صالح افزود: راه حل نظامی وجود ندارد، ما برای پایان دادن به این تنگنا به راه حل دیپلماتیک نیاز داریم. ما در خاورمیانه به یک سازماندهی امنیتی نیاز داریم، جایی که برای مبارزه با تروریسم که همچنان یک مشکل اصلی باقی مانده جمع شویم.

رئیس جمهور عراق عنوان کرد باید یک توافق هسته ای با ایران و یک نوع آشتی میان ایران و کشورهای عربی اتفاق بیافتد.

وی با اشاره به نقش مهم عراق در میانجیگری میان عربستان و ایران افزود: مذاکراتی در بغداد میان ایران و دیگر همسایه های عرب صورت گرفت و جو برخی از گفتگوهای مهم بهتر شد.

برهم صالح افزود: در پایان ما باید سر یک میز بنشینیم و در مورد مشکلاتی که صاحب نظران ایجاد می‌کنند گفتگو کنیم. بله؛ آمریکا مهم است؛ جهان مهم است؛ اما اولویت‌های ما در این بخش متعلق به ما (خاورمیانه) هم مهم است.

وی در واکنش به ائتلافهای در حال شکل گیری از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا در غرب آسیا گفت: اگر به تاریخ برگردیم، این رویه تکرار فجایع وحشتناک گذشته است. خاورمیانه نمی تواند به همین نحو ادامه دهد. ما خوش شانس هستیم که نفت داریم، اما با چالشهای اقتصادی و اجتماعی بسیار خطرناکی مواجهیم.

رئیس جمهور عراق بیان کرد: ما به یک زیر ساخت نیاز داریم تا اقتصادهایمان را به هم وصل کند. ما به همکاری مشترک در مقابل تغییر آب و هوا نیازمندیم. هیچ کشور خاورمیانه به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد. امروز باید راهی برای خارج کردن سوریه از آشوبی که برای مدتی طولانی در آن به سر می برد، بیابیم.

برهم صالح گفت: در حالی که ما روی سرفصل‌های اصلی رقابت میان کشورهای خاورمیانه تمرکز می کنیم، چالش های بزرگی پیش روی کشورهای این منطقه وجود دارد. ما نمی‌خواهیم به گذشته برگردیم، به طوری که هریک علیه دیگری باشیم. این کار را کردیم و هزینه گزافی برای آن پرداخت کردیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *