جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

۱۰ پرسشی که «مهدی تاج» باید پاسخ دهد

يکشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 806354
مهدی تاج در حالی فدراسیون فوتبال را به خاطر عارضه قلبی رها کرد که این فدراسیون با پرونده ویلموتس، بدهی به شستا، احتمال حذف از جام جهانی و مشکلات اساسنامه‌ای همراه بود اما او بار دیگر برگشته و این پرسش مطرح شده که آیا واقعا قرار است جلوی تکرار گذشته را بگیرد؟
۱۰ پرسشی که «مهدی تاج» باید پاسخ دهد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، مهدی تاج، دو سال و نیم بعد از عارضه قلبی که منجر به استعفای او از ریاست فدراسیون فوتبال شد، بار دیگر به عرصه فوتبال برگشته است. او که فدراسیون فوتبال را در شرایط کاملا اضطراری ترک کرده بود، یک بار دیگر با مهدی محمدنبی ائتلاف کرده و قصد ورود به فدراسیون فوتبال را دارد.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در هنگام رفتن از این فدراسیون، بی‌سر و صدا رفت و سوالات بسیاری را بی‌پاسخ گذاشت؛ سوالاتی درباره پرونده ویلموتس، بدهی به شستا و واگذاری ساختمان فدراسیون فوتبال به این هلدینگ، اصلاح نکردن اساسنامه و به تعویق افتادن انتخابات و از مهم‌تر شرایط اسف‌باری که تیم ملی در دوره تاج گرفتار آن شده بود.

او در بازگشت به عرصه فوتبال، به نوعی خودش را منجی فوتبال نامید که با دعوت اهالی فوتبال برای نجات و سر و سامان دادن فوتبال پا به میدان گذاشته است اما قبل از هر چیزی، لازم است که مهدی تاج به سوالاتی درباره کارنامه ریاست خود در این فدراسیون پاسخ دهد که چطور در عرض سه سال و نیم، این فدراسیون در زیر کوهی از مشکلات دفن شد؟

۱- به گفته سخنگوی وقت فدراسیون، مهدی تاج پس از دومین حمله قلبی در بیمارستان بستری شد و با توجه به مشکلات به وجود آمده و توصیه پزشکان مبنی بر دوری از استرس و فعالیت سنگین، تصمیم گرفت از ادامه حضور در فدراسیون فوتبال انصراف دهد. با گذشت دو سال و نیم از آن ماجرا، چه اتفاقی افتاده که مهدی تاج برای قبول فدراسیون فوتبال، قلب بیمار خود را به خطر انداخته است؟ پرسش این است که چه ضمانتی وجود دارد که با فرض رسیدن به ریاست فدراسیون فوتبال، مجددا با مشکل جسمانی مواجه نشود و در اوج شرایط خاص فوتبال ایران، فدراسیون را یک شبه رها نکند؟

۲- از زمان کناره‌گیری تاج از این فدراسیون به علت عارضه قلبی، مهدی تاج همچنان به عنوان نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و رئیس کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی AFC فعالیت می‌کند و در جلسات و رویدادهای مختلف این نهاد حضور می‌یابد. سوال این است که آیا عارضه قلبی او صرفا به فعالیت در فدراسیون فوتبال مربوط می‌شد و خللی در فعالیت‌های او در AFC ایجاد نمی‌کرد؟

۳- مهدی تاج وقتی فدراسیون فوتبال را ترک کرد که ویلموتس به علت پرداخت نشدن مطالباتش، اقدام به شکایت از فدراسیون فوتبال کرده بود و چند ماه بعد، این فدراسیون محکوم به پرداخت ۶.۲ میلیون یورو در حق این سرمربی بلژیکی شد. این حکم در حالی بود که مهدی تاج، ویلموتس را نجیب نامیده بود! حالا مهدی تاج باید توضیح دهد چطور شد که مرد نجیب، اینچنین فدراسیون را به زمین گرم زد؟

۴- مهدی تاج برای پرداخت قسط نخست دستمزد ویلموتس، ۲ میلیون یورو از یکی از شرکت‌های وابسته به سازمان تامین اجتماعی استقراض کرد. چکی که به عنوان تعهد به این شرکت داده شده بود، مربوط یه ۳۱ فروردین بود اما پول در موعد مقرر پرداخت نشد و شرکت شستا هم ساختمان فدراسیون فوتبال را به نام خود سند زد! مهدی تاج که در بازگشت، از سه چالش فدراسیون سخن گفته آیا واگذاری ساختمان این فدراسیون را چالشی برای رئیس آینده فدراسیون نمی‌بیند؟

۵- بدهی هنگفت ایران به ویلموتس، منجر به ورود سازمان بازرسی کل کشور به این پرونده شد و پرونده‌ای برای مهدی تاج و اعضای هیات رئیسه تشکیل شده که این پرونده همچنان مفتوح است. اعضای مجلس شورای اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که اعضای هیات رئیسه باید این پول را از جیب خود پرداخت کنند. مهدی تاج که همچنان با این پرونده مفتوح دست و پنجه نرم می‌کند، چطور خود را منجی فوتبال می‌بیند؟

۶- چندین روز پس از استعفای مهدی تاج، میزبانی لیگ قهرمانان آسیا از تیم‌های ایرانی سلب شد و رفت‌وآمدها برای پس گرفتن میزبانی تا به امروز جوابگو نبوده است. مهدی تاج که آن زمان رئیس فدراسیون و عضو کمیته اجرایی AFC بود، چه اقدامی در جهت بازگشت میزبانی به ایران انجام داده است؟

۷- از تلخ‌ترین اتفاقات چند وقت اخیر، کنار گذاشتن ایران از جام جهانی فوتبال ساحلی بود. در حالی که مهدی تاج رئیس کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی AFC بود، قوانین به نحوی نوشته شد که ایران با وجود داشتن قهرمانی آسیا در سه دوره گذشته، بعد از عمان و امارات قرار گرفت و به جام جهانی روسیه نرسید. مهدی تاج که خود رئیس این کمیته بود، چه تلاشی برای احقاق حقوق فوتبال ساحلی انجام داد؟

۸- یکی از مشکلات فدراسیون فوتبال بعد از رفتن مهدی تاج، دخالت فیفا در برگزاری انتخابات بود که منجر به تعویق افتادن انتخابات این فدراسیون به مدت یک سال شد. این مشکل ناشی از بی‌توجهی مهدی تاج به هشدارهای فیفا برای اصلاح اساسنامه قبل از انتخابات بود. تاج که در آن دوران توضیحی درباره چرایی اتفاقات سال ۹۸ نداده بود، اکنون می‌تواند توضیح دهد که چرا هشدارهای فیفا را جدی نگرفت تا فوتبال ایران از قبل اشتباهات او، به مدت یک سال عقب بیفتد؟

۹- از تخلفات آشکار مهدی تاج، انتصاب ابراهیم شکوری به دبیرکلی این فدراسیون بود. شکوری در حالی به عنوان سرپرست انتخاب شد که فاقد سابقه ۱۰ سال مدیریت بود و مدت‌ها بعد خودش اذعان کرد که شاید مهدی تاج چشمان خود را روی اجرای اساسنامه بسته بود.

۱۰- مهم‌ترین ناکامی تاج در دوره ریاست خود، استعفا از فدراسیون فوتبال در شرایطی بود که تیم ملی به بحرین و عراق باخته و استرس ناشی از حذف در مراحل مقدماتی و نرسیدن به جام جهانی اهالی فوتبال را اذیت کرد. در همان مقطع تیم ملی در حالی به مصاف بحرین و عراق رفت که چند دستگی و نبود اتحاد میان سرمربی و بازیکنان مشهود بود. چرا تاج نسبت به این اتفاقات و مشکلات ملی‌پوشان با ویلموتس ورود نکرد؟

گمانه زنی‌ها درباره علت استعفای مهدی تاج آغاز شد و عده‌ای اعتقاد داشتند او به‌ دلیل عارضه قلبی مجبور به استعفا شده اما عده‌ای با رد این خبر تأکید داشتند که فشارهای بیرونی به‌ویژه بعد از قرارداد جنجالی و بحث‌برانگیز مارک ویلموتس باعث کناره‌گیری‌اش شد.

این سوال مطرح است که آیا تاج و همکارانش در پرونده ویلموتس از قصور و اتهاماتی که متوجه شان بود مبرا شده‌اند؟ آیا مشکل جسمی و عارضه قلبی تاج به طور کامل برطرف شده و او حالا تحمل استرس و انجام کار سنگین را دارد که دوباره دنبال ریاست است؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ابو
Iran, Islamic Republic of
هيچكدام از سؤالات نميتواند دليلي موجه بر ناتواني او باشد .