کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تولید تیبا، ساینا و سمند متوقف می‌شود

25 تير 1401 ساعت 15:20

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: تیبا و سمند طی دو‌ ماه آینده دیگر تولید نخواهند شد.


به گزارش جهان نیوز، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه دیدار با صنعت گران برگزیده در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا در جلسه امروز خود با سازمان استاندارد گواهی های استاندارد از یک ماه به 3 ماه تغییر پیدا کرده است یا خیر؟ گفت: طبق نشستی که امروز با سازمان ملی استاندارد داشتیم، موضوع گواهی COP برای خودروسازان مورد بررسی قرار گرفت.  

وی درباره سرنوشت ممنوعیت شماره گذاری خودروهای تیبا و سمند ، افزود: تیبا، سمند و 405 پلتفرم شان این گونه است که امکان ارتقا ندارند و نمی‌توان کیفیت آنها را ارتقا داد لذا بنا شد که به سمت توقف تولید حرکت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: تیبا و سمند طی دو‌ماه آینده دیگر تولید نخواهند شد ، البته در جلسه امروز با سازمان استاندارد قرار شد سقفی برای تولید این خودروها جهت ایفای تعهدات به مشتریان  تعیین شود.  به عنوان‌نمونه برای تیبا 30 هزار دستگاه تعیین شده است.

وزیر صنعت افزود: نقشه راه صنعت خودرو از سه مرحله تشکیل شده که در مرحله نخست، ثبات تولید و کاهش خودروهای ناقص کف پارکینگ ها برنامه ریزی شده است.

وی اضافه کرد: امروز تعداد خودروهای ناقص به کمتر از 22 هزار دستگاه رسیده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این تعداد 170 هزار دستگاه بود و نشان دهنده روند بسیار خوب تولید است.

فاطمی امین تصریح کرد: در این زمینه، هم شاهد تکمیل خودروهای ناقص هستیم و هم اینکه دیگر خودروی ناقص تولید نمی شود؛ به طور مثال ایران خودرو از ابتدای خرداد ماه خود را ماه هیچ خودرویی را به صورت ناقص تولید نکرده است و این مهم یکی از مولفه های ارتقای کیفی خودروها است.

وی بیان‌داشت: اگر در سال جاری خودروسازان به صورت دو شیفت کار کنند ظرفیت مونتاژ به اندازه سه‌میلیون و 200 هزار دستگاه وجود دارد، اما سال گذشته تنها 900 هزار دستگاه تولید شد.

فاطمی‌امین اضافه کرد: یکی از دلایلی که از ظرفیت‌های موجود تولید موجود به خوبی استفاده نمی‌شود نبود محصول و خودروهای متناسب با تقاضای جامعه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: یکی از خلاهای صنعت خودروسازی ما نبود محصولات اقتصادی است، در این زمینه ایران خودرو از اواخر سال گذشته به دنبال تولید محصولی اقتصادی برای عرضه به بازار است.

وی تاکید کرد: ما در وزارت صنعت نیز مشوق‌های ویژه ای برای واردات خودروهای اقتصادی پیش‌بینی کرده‌ایم و همچنین از خودروسازان برای تولید این خودروها برنامه خواسته‌ایم.

وزیر صمت با اعلام اینکه آیین نامه واردات خودرو در دستور کار دولت است، گفت: از جمله نکاتی که در جلسه امروز مطرح شد مقابله با کالای قاچاق بود که وزارت صمت این مبارزه را از 15 فروردین ماه امسال با قطعات یدکی خودرو، لوازم خانگی، مواد دخانی، پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی آغاز کرده است و این مبارزه تداوم خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: امروز در حوزه فولاد شاهده قیمت ها و همچنین دسترسی و تامین مناسبی به ویژه در ورق‌های فولادی هستیم؛ یعنی نسبت به 9 ماه پیش، هم قیمت ها با ثبات همراه شده و هم دسترسی های مناسبی وجود دارد.

وی تاکید کرد: اکنون عمده چالش در حوزه مواد پتروشیمی است که در این راستا وزارت نفت نیز همکاری خوبی را آغاز کرده است و در تلاشیم با همان شیوه هایی که بازار فولاد مدیریت شد و یک ثبات نسبی را در آن شاهدیم، همان ابزارها را در مواد و محصولات پتروشیمی دنبال کنیم.


کد مطلب: 806275

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/806275/تولید-تیبا-ساینا-سمند-متوقف-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com