کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عادل الجبیر: عادی‌سازی روابط با اسرائیل گزینه راهبردی است

25 تير 1401 ساعت 12:53

وزیر مشاور در امور خارجی عربستان اعلام کرد که عادی سازی روابط با اسرائیل یک گزینه راهبردی است اما خواسته‌ها و الزامات مشخصی وجود دارد که باید قبل از آن انجام شود.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی عربستان اعلام کرد که عادی‌سازی روابط با اسرائیل یک گزینه «راهبردی» است؛ اما الزامات خاصی وجود دارد که باید قبل از آن محقق شود.

عادل الجبیر در گفتگو با شبکه سی ان ان آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا عربستان آماده عادی سازی روابط با اسرائیل است و اگر این چنین است زمان آن کی خواهد بود، اعلام کرد:« ما گفتیم که عربستان از ابتکار صلح عربی حمایت می‌کند. در واقع  ما آن را  مطرح و اعلام کردیم که صلح در پایان این روند صورت می‌گیرد نه آغاز آن».

وی در ادامه افزود:« همچنین گفتیم که کشورهایی که توافقنامه‌های ابراهیم را با اسرائیل امضا کردند، تصمیماتی حاکمیتی است که آن کشورها اتخاذ کردند. امیدواریم که چنین تصمیماتی تاثیر مثبتی بر داخل اسرائیل داشته باشد».

عادل الجبیر در خصوص  اینکه آیا عربستان آماده پیوستن به توافقنامه موسوم به ابراهیم  است، تاکید کرد: «ما به صراحت اعلام کردیم که به یک فرایند نیاز داریم و این فرایند باید شامل اجرای ابتکار صلح عربی باشد و به محض اینکه به آن دست یافتیم، به حل و فصل نزاع براساس دو کشوری با تشکیل کشور فلسطین در سرزمین‌های اشغالی با پایتختی قدس شرقی متعهد هستیم. این همان خواسته ما برای صلح است».

وی تاکید کرد: صلح با اسرائیل یک گزینه راهبردی است اما خواسته‌های مشخصی وجود دارد که قبل آن باید برآورده شود.

این در حالی است که اخیرا سه مقام صهیونیستی به پایگاه خبری «آکسیوس» اعلام کردند که انتظار می‌رود گام‌های عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل  به زودی پس از دیدار «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در جده اعلام شود.

یک مسئول ارشد صهیونیستی اعلام کرد که تصمیمات نهایی در مورد هرگونه گام عادی‌سازی روابط تنها پس از دیدار جوبایدن و مقامات سعودی از جمله محمد بن سلمان اتخاذ خواهد شد.

یک مقام اسرائیلی گفت: «اسرائیل امیدوار است گام‌هایی که عربستان سعودی در روزهای آینده بردارد، آغاز روند عادی‌سازی بین کشورهای دیگر باشد». ما نمی‌توانیم تصور کنیم که تغییر در منطقه بدون عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی ادامه پیدا کند و به‌تدریج گام‌هایی را برای رسیدن به این هدف برمی‌داریم».

بسیاری از ناظران بر این باورند که انتقال مالکیت جزایر مذکور از مصر به عربستان گام مهمی در راستای عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو خواهد بود و شاید همین توافق منجر به امضای یک توافق سازش کامل میان دو طرف گردد. بایدن نیز اشتیاق زیادی برای این توافق دارد و امیدوار است که بتواند از آن به‌عنوان دستاوردی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که نوامبر آینده برگزار می‌شود، استفاده کند.

دولت بایدن تأکید دارد که درصدد گسترش توافق‌های موسوم به «ابراهیم» است که برخی از کشورهای عربی را به‌سمت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در دوره ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» سوق داد.


کد مطلب: 806255

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/806255/عادل-الجبیر-عادی-سازی-روابط-اسرائیل-گزینه-راهبردی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com