جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

بهترین نرم ‌افزار فروشگاهی چه ویژگی‌هایی دارد؟

سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۰
کد مطلب: 805911
امروزه با گسترش فناوری اطلاعات و نرم افزارها و همچنین تنوع روش‌های فروش فروشگاه‌ها، یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان کسب‌و‌کارهای مختلف و به‌ویژه فروشگاهی، مدیریت مناسب منابع مالی و حسابداری است.


 
در قدیم تمام فعالیت‌های مرتبط با فروش، اعم از تامین کالا، مدیریت انبار و زنجیره تامین، مدیریت مالی و مدیریت خریداران، توسط دفاتر حسابداری و به‌صورت کاملا دستی انجام می‌شد و به‌عبارتی حساب دفتری وجود داشت. اما با پیشرفت تکنولوژی، مراحل مختلف از چرخه فروش به مرور با تکنولوژی آمیختند و شکل ساده‌تری به خود گرفتند.

یکی از بهترین آورده‌های تکنولوژی که در خدمت کسبه، فروشگاه‌های بزرگ و خرده‌فروشان است، نرم افزارهای فروشگاهی است که حسابداری فروشگاهی را به شکل جدیدی ارائه می‌دهد. نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی، به مجموعه نرم افزارهایی گفته می‌شود که برای انجام محاسبات مالی فروشگاه‌ها کاربرد دارند. این نرم ‌افزارها ویژگی‌های مختلفی دارند که آن‌ها را از سایر نرم‌ افزارهای حسابداری شرکتی، شخصی و ... متمایز می‌کند. در ادامه می‌خواهیم با ویژگی‌ها و عملکرد بهترین نرم افزار فروشگاهی آشنا شویم.

یک نرم ‌افزار فروشگاهی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

نرم افزار فروشگاهی نوعی از نرم افزار حسابداری برای مدیریت درآمد‌، فروش، انبار و ... است. یک نرم افزار فروشگاهی خوب، ویژگی‌هایی دارد که آن را از سایرین متمایز می‌کند. مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارتند از:
  1. داشتن ویژگی‌های کاربردی
    گسترده بودن امکانات مدیریتی
    رابط کاربری ساده با امکان یادگیری سریع و آسان
    متناسب بودن با نوع کسب‌وکار
    سرعت بالای پردازش و اجرا (صدور فاکتور، محاسبات مالی صندوق، گزارش‌گیری و ...)
    امکان شخصی‌سازی با توجه به نیاز کسب‌وکار و فروشگاه
    پشتیبانی مناسب در صورت ایجاد مشکل در اجرای نرم افزار
 
 
 
یک نرم‌ افزار فروشگاهی خوب چگونه عمل می‌کند؟

یک نرم افزار فروشگاهی خوب باید مشخصاتی که در بالا گفتیم را داشته باشد؛ یعنی عملکرد صحیح، در کنار کاربردی بودن و راحتی در کارکرد. نرم افزارهای فروشگاهی مختلفی وجود دارند که هرکدام همه یا بخشی از مشخصات بالا را دارند، اما در نهایت این کسب‌وکار است که با توجه به نیاز خود، بهترین نرم افزار فروشگاهی را انتخاب می‌کند.

امروزه با توجه به نوسانات قیمتی بازار، نحوه تامین کالاها و تغییر در چگونگی انجام فرایندهای مالی و حسابداری فروشگاه‌ها، نیاز به یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی خوب بیش از پیش حس می‌شود و حتی فروشگاه‌های کوچک نیز به سیستمی یکپارچه برای مدیریت فروشگاه خود نیاز دارند. نرم افزارهای حسابداری مانند سپیدار سیستم و دشت، از بهترین گزینه‌های موجود در بازار نرم افزارهای مالی هستند، چراکه بیشترین تناسب را با نیاز کسب‌وکارها دارند.

چند سوال اساسی که شما قبل از انتخاب بهترین نرم‌ افزار فروشگاهی برای کسب و کارتان باید از خود بپرسید

اگر به دنبال  نرم افزار فروشگاهی برای کسب‌وکار خود هستید، بهتر است قبل از هر چیز سوالات زیر را از خود بپرسید:
  • چرا به نرم افزار حسابداری نیاز دارید؟
    کدام نوع از نرم افزارهای حسابداری (شرکتی یا فروشگاهی یا ...) مناسب کسب‌وکار شما است؟
    چه ویژگی‌هایی از یک نرم افزار فروشگاهی برای شما لازم و مهم است؟
    تا چه مبلغی می‌خواهید هزینه کنید؟
    به‌طور متوسط چه تعداد مشتری روزانه، ماهیانه یا سالیانه دارید؟
    آیا سیستم حسابداری یکپارچه و سازگار با سیستم‌های درج قیمت، انبارداری و .. می‌خواهید یا تنها یک نرم افزار مدیریت مالی؟
این سوالات به شما کمک می‌کنند تا در زمان انتخاب از گزینه‌های مختلف، ویژگی‌های هر نرم افزار را با نیازهای خود تطبیق دهید و گزینه‌های که بیشترین سازگاری را با نیاز شما دارد انتخاب کنید.

چرا به بهترین نرم ‌افزارهای فروشگاهی نیاز داریم؟

همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، عوامل مختلفی وجود دارند که باعث می‌شوند فروشگاه‌ها، فارغ از اندازه، میزان فروش، نحوه فروش و ... به نرم افزار فروشگاهی نیاز داشته باشند.
عمده این عوامل عبارتند از:
  • پیشرفت تکنولوژی و ظهور مفهوم فروش آنلاین
    سختی محاسبات دستی و دفتری
    تنوع بالای محصولات در یک دسته‌بندی مشخص (محصولات غذایی، محصولات شیمیایی، محصولات سلولزی‌ و ...)
    نیاز به شناخت رفتار مشتری
    محاسبات مالی پیچیده به ویژه در خرده‌فروشی‌ها
    لزوم پرداخت مالیات با توجه به درآمد
    عدم ثبات اقتصادی
    و ...
بهترین نرم افزار فروشگاهی کدام است؟

حال با توجه به تمام توضیحات بالا می‌توانیم بگوییم که بهترین نرم افزار حسابداری فروشگاهی کدام است. در بازار امروز، معروف‌ترین نرم افزار فروشگاهی دشت همکاران سیستم است که با توجه به کاربردهای گسترده و کاربری آسان، محبوب‌ترین نرم افزار فروشگاهی بین کسب‌وکارهای مختلف است. البته نسخه جامع‌تر این این نرم افزار، نرم افزار حسابداری سپیدار است که می‌تواند برای محاسبات مالی پیچیده‌تر مورد استفاده قرار بگیرد و در ابعاد شرکتی نیز کاربرد دارد.
از ویژگی‌های نرم افزار دشت و سپیدار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
  • تهیه گزارشات مالی
    صدور فاکتور با فیلتر‌های مختلف
    رابط کاربری آسان
    سرعت بالا در پردازش محاسبات پیچیده
    مدیریت انبار
    سازگاری با سیستم‌های سخت‌افزاری مختلف
    پشتیبانی قوی در صورت بروز مشکل یا سوال و ..
جمع بندی
امیدوارم از خواندن این مطلب نکات مهمی را آموخته باشید. در ضمن با درنظر گرفتن نکات گفته شده می‌توانید تصمیم هوشمندانه‌تری برای خرید نرم افزار فروشگاهی بگیرید. هرچند که اصناف مختلف دارای اولویت‌های متفاوتی هستند اما تمام فروشگاه‌ها برای مدیریت مالی یک فروشگاه مالی نیازهای مشابهی دارند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *