جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۰

مقایسه‌ قیمت برق در ایران و اروپا +نمودار

سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب: 805857
قیمت برق در آلمان و فرانسه به ترتیب ۷ و ۸ برابر قیمت دریافتی از پرمصرف‌ترین مشترکان برق خانگی در ایران و ۱۰۰ و ۱۱۳ برابر قیمت متوسط دریافتی از مشترکان خانگی در ایران است.
مقایسه‌ قیمت برق در ایران و اروپا +نمودار
به گزارش جهان نيوز، با افزایش قیمت گازطبیعی در اروپا، قیمت برق در قاره سبز رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده است.

طبق اعلام فایننشال تایمز، برق آلمان برای تحویل در سال آینده میلادی که شاخص قیمت برق اروپا را تعیین می‌کند، ۳۲۵ یورو (۳۳۴ دلار) در هر مگاوات ساعت معامله شد و رکورد ماه دسامبر را پشت سر گذاشت. شاخص قیمت برق اروپا در همین ماه در سال گذشته میلادی برابر با ۸۱ یورو (۸۳ دلار) در هر مگاوات ساعت بود. قیمت برق در فرانسه از آغاز سال جاری میلادی دو برابر شده و به ۳۶۶ یورو (۳۷۷ دلار) در هر مگاوات ساعت رسیده است.

در کشورهای اروپایی، یارانه‌ای روی مصرف برق پرداخت نمی‌شود و قیمت برق تابعی از قیمت تمام شده تولید، انتقال و توزیع آن به همراه در نظر گرفتن سودی متعارف برای تولیدکنندگان و شرکت‌های فعال در زمینه توزیع برق است.

اما در ایران، مصرف برق با یارانه دولتی همراه است. بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹، در این سال ۱۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان یارانه پنهان در مصرف برق کشور پرداخت شده است. قیمت تمام شده تولید برق در ایران، بدون احتساب هزینه سوخت، هر کیلووات ساعت ۵۰۰ تومان است. از هر مترمکعب گاز حدود ۳ کیلووات ساعت برق در کشور تولید شده و وارد شبکه مصارف مختلف اعم از صنعتی، تجاری و خانگی می شود. اگر بهای صادراتی هر مترمکعب گاز در منطقه را بر اساس آمار سال ۹۹ حدود ۲۶ سنت در نظر بگیریم، هرمترمکعب گاز ۷۸۰۰ تومان قیمت خواهد داشت که هزینه تأمین سوخت تولید هر کیلووات ساعت برق در ایران به ۲۶۰۰ تومان می‌رسد. اگر قیمت‌های سال ۱۴۰۱ را در نظر بگیریم که به مراتب قیمت گاز در منطقه و جهان افزایش داشته، این رقم به مراتب بیش از این خواهد بود.

با احتساب قیمت ۲۶۰۰ تومان هزینه سوخت برای تولید هر کیلووات ساعت برق و درنظر گرفتن ۵۰۰ تومان هزینه متوسط تمام شده تبدیل انرژی و انتقال و توزیع آن، قیمت تمام شده تأمین هر کیلووات ساعت برق در ایران حداقل ۳۱۰۰ تومان خواهد بود.

در حال حاضر به طور متوسط به ازای مصرف هر کیلووات ساعت برق در ایران ۱۰۰ تومان از مصرف کننده خانگی دریافت می‌شود. محاسبه نرخ برق در قبوض، به صورت پلکانی لحاظ می شود و بعد از مصوبه دی‌ماه ۱۴۰۰ هیئت وزیران که از ابتدای بهمن ماه سال گذشته اجرایی شد، پلکان‌های مصرفی در مصارف بیش از الگو با افزایش تعرفه مواجه شدند به طوری که در بیشترین میزان پرداختی، نرخ مصرف برق برای مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف می‌کنند، با نرخ ۱۴۰۰ تومان در هر کیلووات ساعت محاسبه می‌شود.

 
حال اگر قیمت‌های برق در اروپا را به ازای مصرف هر کیلووات ساعت در نظر بگیریم، قیمت برق در آلمان به ۳۳.۴ سنت و قیمت برق در فرانسه به ۳۷.۷ سنت رسیده است.

در نمودار زیر، مقایسه‌ای بین قیمت برق در ایران، آلمان و فرانسه انجام شده است.


در نتیجه، قیمت برق در آلمان و فرانسه به ترتیب ۷ و ۸ برابر قیمت دریافتی از پرمصرف‌ترین مشترکان برق خانگی در ایران و ۱۰۰ و ۱۱۳ برابر قیمت متوسط دریافتی از مشترکان خانگی در ایران است.
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جهان نيوز وقتي
قرار است مقايسه كني درامد مردم ،بهداشت ودرمان،مسكن و وضعيت معيشت مردم را هم كنارش بگذار.
محمد
Iran, Islamic Republic of
این نوع مقایسه ها غلط است حقوق مردم آنجا را با اینجا مقایسه کنید.
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
نویسنده خودت را بیشتر معرفی نکن ....!!
محمد
مقایسه برق در اروپا با ایران مقایسه مع الفارقه .!!
علی
Iran, Islamic Republic of
دوباره از این قیاس های کودکانه و تلویزیون پسند،..!
Iran, Islamic Republic of
این خبر بود یا رپورتاژآگهی اداره برق ؟
Iran, Islamic Republic of
در آمدهای طرفین هم مقایسه کنید
United States
اگر میخواهید گران کنید زودتر!!!! احتیاج به چیدن صغری و کبری نیست!!!!
مهندی توانیری
Iran, Islamic Republic of
این محاسبات کاملا درست و منطقی است ولی متاسفانه ۹۵ درصد مردم صرفه جویی نمیکنن...
Iran, Islamic Republic of
ای کاش نمودار درآمد مردم،بهداشت،مسکن،اختلافات طبقاتی هم می زدید