سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

چرا مقامات تل‌آویو به نابودی خود اعتراف می‌کنند؟

دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 805756
درحالی که رژیم صهیونیستی با اقداماتی همچون تکاپو جهت تشکیل ائتلاف‌های جدید برای بقای خود دست‌وپا می‌زند اما حتی مقامات برجسته این رژیم نیز نمی‌توانند نگرانی خود را از نابودی قریب‌الوقوع اسرائیل پنهان کنند.
چرا مقامات تل‌آویو به نابودی خود اعتراف می‌کنند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، در شرایطی که رژیم صهیونیستی از خلال تلاش برای ایجاد ائتلاف‌های نظامی و امنیتی و امضای توافقنامه‌های سیاسی با کشورهای مختلف درصدد گسترش موقعیت ژئوپولیتیکی خود در منطقه و جهان است اما واقعیت داخلی این رژیم با جاه‌طلبی‌های آن هم‌خوانی ندارد. در دوره‌های اخیر رژیم صهیونیستی شاهد افزایش هشدارها درباره تشدید خطرات پیشِ‌روی خود بوده است و مقامات این رژیم به‌طور پیوسته وقایع تاریخی قرن‌ها پیش را که در آن حکومت‌های یهودی یکی پس از دیگری سقوط می‌کردند یادآوری می‌کنند.

پیش از این اعترافات مقامات صهیونیست طی چند ماه گذشته، در ماه مه سال 2021 یعنی زمانی که جنگ 12روزه ارتش رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین آغاز شد «آریه شاویت» کتابی با عنوان «خانه سوم؛ از مردم تا قبایل» منتشر کرد که در آن به تحلیل شکست‌های اسرائیل در بیش از 70 سال گذشته می‌پردازد. در این کتاب مهمترین تهدیدات پیشِ‌روی رژیم صهیونیستی یعنی درگیری‌ها و اختلافات داخلی و چگونگی متحد کردن اسرائیلی‌ها به‌عنوان آخرین فرصت برای قوم یهود مورد بررسی قرار گرفته است.

در همین راستا مرکز مطالعاتی الجزیره اخیراً مقاله‌ای درباره شاخص‌های فروپاشی و زوال اسرائیل با توجه به اعترافات مقامات مختلف این رژیم منتشر کرده است که در آن همزمان چندین تهدید مهم علیه رژیم صهیونیستی و شکاف‌های داخلی این رژیم مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این مقاله همچنین اشاره شده است که انتخابات مکرر اسرائیل نمی‌تواند به بحران‌های این رژیم پایان دهد و حتی ممکن است این بحران‌ها را تشدید و نابودی اسرائیل را نزدیک کند.

هشدارها و نگرانی‌های مقامات ارشد صهیونیست درباره نابودی اسرائیل
ـ رسانه‌های صهیونیستی مملو از گزارش‌های فراوانی از هشدارهای متعدد برجسته‌ترین مقامات صهیونیست در سطوح مختلف سیاسی و نظامی و... است که همه آنها معترفند اسرائیل لحظات سرنوشت‌سازی را تجربه می‌کند و احتمال اینکه به سرنوشت حکومت‌های یهودی قبلی دچار شود بسیار زیاد است. «نفتالی بنت» نخست وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی در این زمینه خطاب به اسرائیلی‌ها اعلام کرد: اکنون اسرائیل در برابر یک آزمون واقعی و یک مرحله تاریخی ایستاده است که یا باید ادامه دهد و یا اینکه به دوره هرج‌ومرج برگردد، زیرا امروز اسرائیل شاهد یک وضعیت بی‌سابقه و در آستانه فروپاشی است. اکنون در برابر مرحله سرنوشت‌سازی هستیم. اسرائیل پیش از این دو بار تجزیه شده است که اولین دوره تجزیه آن به‌دلیل درگیری‌های داخلی در دهه هفتاد عمر آن و دومین بار در دهه 80 عمر اسرائیل بود و ما در دوران سوم زندگی می‌کنیم.

نفتالی بنت این اظهارات را در ژوئن 2022 از طریق یک فراخوان 27صفحه‌ای برای جامعه صهیونیستی مطرح کرد و هشدار داد که اسرائیل با خطر فروپاشی مواجه است و احزاب با یکدیگر هماهنگی ندارند و همچنین برخی احزاب نیز برای سقوط کابینه تلاش می‌کنند.

ـ «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از دیگر مقامات برجسته این رژیم بود که درباره آینده اسرائیل ابراز نگرانی کرده گفت که به‌دلیل از دست رفتن حاکمیت اسرائیل در مناطق النقب و الجلیل وزنه جمعیتی فلسطینیان افزایش می‌یابد. ممکن است مساحت اسرائیل از نظر جغرافیایی بسیار کوچک شود و تنها به شهرهای الخضیره در جنوب حیفا و غدیرا در جنوب تل‌آویو محدود گردد. این هشدارهای بنی گانتس درباره تهدیدات موجودیتی رژیم صهیونیستی در یک جلسه غیرعلنی در اوایل ماه مه سال جاری میلادی مطرح شد که در آن مسئولان صهیونیست درباره افزایش جمعیت فلسطینی‌ها و همچنین تحرکات ساکنان اراضی 1948 ابراز نگرانی کردند.

ـ «ایهود باراک» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نیز اخیراً با انتشار مقاله‌ای در یک رسانه صهیونیستی ترس خود را از نابودی اسرائیل قبل از هشتادمین سالگرد تأسیس آن بیان کرده گفت: یهودیان تاکنون بیش از 80 سال حکومت نکرده‌اند. حکومت فعلی اسرائیل نیز در آستانه ورود به دهه هشتم عمر خود است و این نگرانی وجود دارد که نفرین دهه هشتم گریبان حکومت فعلی اسرائیل را بگیرد.

ایهود باراک در این مقاله خود به شمار دیگری از حکومت‌های مختلف جهان که تحت تأثیر نفرین دهه هشتم قرار گرفته‌اند اشاره کرد، از جمله ایالات متحده که در دهه هشتم عمر خود وارد یک جنگ داخلی شد یا ایتالیا که طی همین مدت به یک کشور فاشیستی تبدیل گشت و آلمان به یک کشور نازی تبدیل شد که در نهایت شکست و تجزیه این کشور را به‌همراه داشت.

ـ «تامیر پاردو» رئیس سابق سرویس جاسوسی موساد دیگر مقام صهیونیست است که در جریان یک سخنرانی در دانشگاه تل‌آویو تأکید کرد: در حالی که صحبت‌های زیادی درباره تهدیدات بزرگ پیشِ‌روی اسرائیل مطرح می‌شود اما بزرگترین تهدید برای اسرائیل خود اسرائیلی‌ها هستند و سازوکار خودویرانگری در جامعه اسرائیل طی سال‌های اخیر کامل شده است و اسرائیل یک جامعه خودویرانگر است، واقعیت آن است که جامعه اسرائیلی چندپارچه شده است و شکاف‌ها همچنان ادامه دارد و اسرائیلی‌ها دچار خودباختگی شده‌اند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در سال 2017 اعلام کرد که تلاش می‌کند اسرائیل را به 100سالگی آن برساند اما این مسئله بدیهی نیست؛ زیرا هیچ «دولت» یهودی تاکنون بیش از 80 سال عمر نکرده است.

ترس از سقوط اسرائیل؛ وجه مشترک همه صهیونیست‌ها
اما این اظهارات مقامات صهیونیست کنار هشدارهای بی‌شمار کارشناسان و تحلیلگران این رژیم دارای یک وجه مشترک است با عنوان «ترس از سقوط اسرائیل» و فروپاشی کامل آن، به‌عبارت دیگر بسیاری از اسرائیلی‌ها معتقدند که این رژیم به 80سالگی عمر خود نمی‌رسد و خطرات داخلی و خارجی در نهایت اسرائیل را نابود خواهد کرد.

این فرضیه زمانی تقویت می‌شود که پیش از این مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی در هر شرایطی چنین هشدارهایی را مطرح نمی‌کردند و الگوی سیاسی اسرائیل مبتنی بر تمجید از قدرت و توانایی‌های این رژیم در غلبه بر مشکلات داخلی و خارجی و اطمینان دادن به جامعه صهیونیستی بود. از طرف دیگر شاهد هشدارهای مشابهی از جانب مقامات صهیونیست در ارتش این رژیم هستیم؛ آن هم درحالی که شهرک‌نشینان صهیونیست پیش از این ارتش خود را بزرگترین نقطه قوت برای مقابله با تهدیدات خارجی می‌دانستند.

این اظهارات و هشدارهای صادرشده از جانب سران صهیونیست بازتابی گسترده میان شهرک‌نشینان اسرائیلی و به‌ویژه محافل مطبوعاتی و رسانه‌ای این رژیم داشت و برخی از آنها تأکید کردند که همه این هشدارها و ترس‌ها به‌جا و درست است. «یگان بن نون» نویسنده صهیونیست در این زمینه می‌گوید: بیشتر اسرائیلی‌ها دارای نشانه‌هایی از اضطراب هستند که بیانگر ناامیدی آنهاست، به‌دلیل همین نگرانی بسیاری از اسرائیلی‌ها برای تأمین آینده فرزندانشان به‌دنبال گرفتن اقامت در کشورهای خارجی هستند.

این نویسنده صهیونیست افزود: برخی از اسرائیلی‌ها با صدای بلند می‌گویند گه اسرائیل برای مدت طولانی وجود نخواهد داشت و تأسیس این رژیم بر پایه یک ماجراجویی ناموفق بود، بنابراین اسرائیلی‌ها در وضعیت بدبینانه‌ای به‌سر می‌برند و به یکدیگر توصیه می‌کنند که قبل از وقوع این فاجعه فرار کنند.

عوامل داخلی فروپاشی اسرائیل
از طرف دیگر کارشناسان صهیونیست که معتقدند اسرائیل خیلی دوام نمی‌آورد به سلسله ناکامی‌های داخلی این رژیم اشاره می‌کنند؛ جایی که در چند دهه گذشته اسرائیلی‌ها از داشتن یک کابینه منظم و متحد محروم بوده‌اند و در مرحله فعلی نیز بعد از برگزاری انتخابات مکرر و ناکامی در تشکیل کابینه شهرک‌نشینان صهیونیست امیدی برای خروج از بحران سیاسی ندارند. اسرائیلی‌ها همچنین به جنگی که سال گذشته با گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه اتفاق افتاد اشاره و اعلام می‌کنند که کابینه بنیامین نتانیاهو در آن زمان نتوانست عملکرد مناسبی از خود نشان دهد و یک شکست مفتضحانه را برای اسرائیل رقم زد.

گذشته از این، این شکست‌های سیاسی و نظامی نظرسنجی مؤسسه «فانلز پولیتیک» اسرائیل در سال 2017 نشان داد که اکثریت اسرائیلی‌ها معتقدند اسرائیل توسط فاسدان اداره می‌شود و بنیامین نتانیاهو که یکی از مقامات برجسته اسرائیلی است و رکورد طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری این رژیم را شکست، یک مرد فاسد است.

بزرگترین ترسی که اسرائیلی‌ها در سطح داخلی آن را احساس می‌کنند و معتقدند که می‌تواند یکی از عوامل اصلی فروپاشی این رژیم باشد، جنگ داخلی است، این نگرانی میان صهیونیست‌ها از زمان ترور «اسحاق رابین» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در نوامبر سال 1995 به وجود آمد؛ جایی که بعد از آن در سطح سیاسی و حزبی، رژیم صهیونیستی در وضعیتی از سستی و سردرگمی بی‌سابقه قرار گرفت، گذشته از اینکه طی همه این سالها اسرائیلی‌ها از داشتن کابینه‌های متحد و منظم محروم بوده‌اند هشدارها درباره شکاف‌ و جنگ داخلی این رژیم افزایش یافته است.

ـ در این بخش می‌توان به تعمیق شکاف داخلی جامعه رژیم صهیونیستی و علل آن که حیات سیاسی اسرائیل را به‌سمت رکود و بن‌بست سوق داده است اشاره کرد. یکی از علت‌های اصلی این امر افزایش تعداد احزاب ائتلافی در هر کابینه و ناهماهنگی چشمگیر میان آنهاست که هر یک جهتگیری‌ها و ایدئولوژی‌های خاص خود را دارند.

بحران سیاسی رژیم صهیونیستی در سال 2019 به اوج خود رسید و این رژیم از آن زمان شاهد برگزاری چهار دوره انتخابات زودهنگام و پی‌درپی بوده است و هیچ یک از احزاب نتوانستند آرای کافی برای تشکیل کابینه را به دست بیاورند، در نهایت کابینه ائتلافی نفتالی بنت نیز از هم پاشید و اکنون صهیونیست‌ها با یک کابینه انتقالی مواجه هستند و مجبورند برای پنجمین بار به‌سمت انتخابات زودهنگام بروند.

ـ از آن گذشته اختلافات و شکاف میان راست‌گرایان و چپ‌گرایان و نیز تنش‌های مذهبی بین اسرائیلی‌ها روز به روز در حال افزایش است.

بزرگترین تهدیدات خارجی پیشِ‌روی اسرائیل
اما گذشته از چالش‌های داخلی، عوامل خارجی نیز از بزرگ‌ترین تهدیدات موجودیتی پیشِ‌روی رژیم صهیونیستی هستند که علاوه بر کارشناسان این رژیم مقامات اسرائیلی نیز درباره آن ابراز نگرانی کرده‌اند. «یحزگیل درور» عضو کمیسیون «وینوگراد» برای تحقیق درباره جنگ دوم با لبنان و مشاور سابق وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با انتشار کتابی در سال 2009 با عنوان «ملاحظات امنیتی و سیاسی اسرائیل» درباره سناریو‌های ترسناکی که پیشِ‌روی این رژیم است صحبت کرده درباره آینده اسرائیل هشدار داد (کمیسیون وینوگراد نام یک کمیته تحقیقی رژیم صهیونیستی است که در 17 سپتامبر 2006 برای بررسی عملکرد سیاستمداران و نظامیان این رژیم در جریان جنگ سال 2006 با حزب‌الله لبنان تشکیل شد).

ـ درباره خطرات خارجی که این کارشناس استراتژیک رژیم صهیونیستی معتقد است اسرائیل را تهدید می‌کند، می‌توان به آغاز یک جنگ ویرانگر با حزب‌الله لبنان و شلیک موشک‌های پی‌درپی به فلسطین اشغالی اشاره کرد، این در حالی است که اسرائیلی‌ها موفق نشده‌اند فلسطینی‌ها را به روند سازش بکشانند و همچنین آمریکا به‌عنوان بزرگترین متحد اسرائیل در خاورمیانه سیاست‌های خود را تغییر داده  است و به‌شکل تدریجی ارتش خود را از منطقه غرب آسیا خارج می‌کند.

ـ همچنین هشدارهای سایر مقامات و کارشناسان صهیونیست نشان می‌دهد که ترس اسرائیل از خطرات خارجی به‌ویژه در سال‌های اخیر در حال افزایش است و علت آن به عملکرد نادرست محافل سیاسی و نظامی این رژیم برمی‌گردد؛ به‌ویژه بعد از شکست‌های پی‌درپی ارتش اسرائیل که موجب شده است از چهار دهه گذشته تاکنون رژیم صهیونیستی نتواند هیچ‌گونه دستاورد نظامی برای خود ثبت کند. این ناکامی‌های ارتش رژیم صهیونیستی بعد از آغاز انتفاضه فلسطین در سالهای 1987 و 2000 و نیز عقب‌نشینی اشغالگران از جنوب لبنان در همین سال و دومین شکست صهیونیست‌ها مقابل لبنان در جنگ جولای 2006 آغاز شد. ارتش صهیونیستی همچنین در چهار جنگ اخیر خود با نوار غزه در سال‌های 2008، 2012، 2014 و 2021 هیچ دستاوردی نداشته است و به‌ویژه در آخرین جنگ خود متحمل شکست بزرگی شد.

این ناکامی‌ها ژنرال اسحاق برک، کمیسر سابق شکایات سربازان و فرمانده دانشکده‌های نظامی رژیم صهیونیستی را بر آن داشت در مقاله‌ای در مورد برجسته‌ترین مشکلات ارتش این رژیم صحبت و تأکید کند که علی‌رغم افزایش میزان تجهیزات نظامی انباشته‌شده ارتش اسرائیل و تلاش آن برای آمادگی جهت مقابله با چالش‌های نظامی، اما به‌دلیل سرمایه انسانی پایین، اعتماد عمومی به توانایی‌های عملیاتی ارتش کاهش یافته است و فاجعه‌ای در انتظار اسرائیل است؛ آن هم درحالی که نیروی زمینی هیچ‌گونه آمادگی و انگیزه برای شرکت در جنگ‌ها ندارد.

نهاد موسوم به مؤسسه دموکراسی اسرائیل در نظرسنجی اخیر خود اعلام کرد که اعتماد اسرائیلی‌ها به ارتش به کمترین درصد از سال 2008 رسیده است و 78 درصد از آنها به ارتش خود اعتماد ندارند.

ـ نگرانی دوم در این زمینه مربوط به تقویت توانایی‌ها و پیشرفت مقاومت فلسطین است. درحالی که اسرائیلی‌ها تصور می‌کردند بعد از حمله به بیروت در سال 1982 یک بار برای همیشه مقاومت فلسطین را نابود کرده‌اند و از تهدید سازمان آزادیبخش فلسطین خلاص شدند اما اکنون بعد از 4 دهه اسرائیلی‌ها می‌بینند که مقاومت فلسطین در غزه در حال تبدیل شدن به یک ارتش هستند و جبهه داخلی اسرائیل را با موشک‌های خود مورد هدف قرار می‌دهند؛ جایی که میلیون‌ها شهرک‌نشین صهیونیست مجبورند از ترس این موشک‌ها به پناهگاه بروند.

ـ ترس سوم درباره تهدیدات خارجی پیشِ‌روی اسرائیل مربوط به جبهه شمالی فلسطین اشغالی است؛ جایی که صهیونیست‌ها بیشترین فشار و اضطراب را متحمل می‌شوند. اسرائیلی‌ها معتقدند حزب‌الله بعد از گذشت 16 سال از جنگ دوم در سال 2006 قابلیت‌های موشکی خود را به‌شکلی بی‌سابقه و قابل توجه تقویت کرده است و موشک‌های دقیقی در اختیار دارد که می‌تواند سراسر جبهه داخلی اسرائیل را هدف قرار دهد، به‌ویژه اینکه در زمان حاضر شاخص‌های احتمال وقوع یک جنگ جدید بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان دیده می‌شود. صهیونیست‌ها همچنین نگران وقوع درگیری در مرزهای سوریه در جبهه جولان نیز هستند.

ـ اما ترس چهارم و شاید بزرگترین نگرانی خارجی رژیم صهیونیستی مربوط به جبهه شرق و ایران است و اسرائیلی‌ها ایران را بزرگترین تهدید موجودیتی برای خود می‌دانند و نگران تبدیل شدن این کشور به یک قدرت هسته‌ای هستند. صهیونیست‌ها اعتراف می‌کنند که تلاش‌هایشان برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه موفق نبوده است و همچنین در سطح نظامی نیز اسرائیل شرایط مقابله با ایران را ندارد.

ـ اما ترس پنجم برای اسرائیل در سطح خارجی مربوط به از دست دادن حمایت ایالات متحده در منطقه است؛ به‌ویژه بعد از تغییر دولت آمریکا و ورود دموکرات‌ها به کاخ سفید. نظرسنجی انجام‌شده توسط دانشگاه آمریکایی مریلند نشان داد که کمتر از 1٪ از حامیان حزب دموکرات آمریکا، اسرائیل را یکی از بزرگترین متحدان ایالات متحده می‌دانند، همچنین شاخص‌ها نشان می‌دهد که یهودیان مقیم ایالات متحده و کشورهای اروپایی اعتبار زیادی برای اسرائیل قائل نیستند و به‌خلاف میل و خواسته مقامات صهیونیست، اسرائیل را وطن خود نمی‌دانند، این در حالی است که آمار مهاجرت معکوس (مهاجرت بی‌بازگشت) اسرائیلی‌ها از فلسطین اشغالی به کشورهای اروپایی همچنان در حال افزایش است و این پدیده یک خطر جمعیتی بزرگ برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *