پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

جنگ سوم حزب الله و رژیم صهیونیستی نزدیک است؟

يکشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 805609
همزمان با نزدیک شدن به سالروز جنگ ۳۳ روزه، روند تحولات میان لبنان و رژیم صهیونیستی به ویژه پس از عملیات پهپادی موفق حزب الله، حساس تر از قبل دنبال می شود.
جنگ سوم حزب الله و رژیم صهیونیستی نزدیک است؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، در حالی به سالروز جنگ ۳۳ روزه نزدیک می شویم که روند تحولات در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه حساس شده است و از سویی تحرکات صهیونیستها در میدان گازی کاریش و به دنبال آن عملیات پهپادی حزب الله احتمال درگیری میان حزب الله و تل آویو را افزایش داده است.

جنگ ۳۳ روزه چگونه آغاز شد؟
۱۲ جولای ۲۰۰۶ برابر با روز بیست و یکم تیرماه سال ۱۳۸۵ تیمی از یگان‌های ویژه حزب‌الله لبنان طی عملیاتی به یک گشتی صهیونیست‌ها متشکل از دو خودروی نظامی حمله کردند که در نتیجه آن دو نظامی اسرائیلی به نام‌های «ایهود گولدفاسر» و «الداد ریگیف» به اسارت نیروهای مقاومت درآمدند رژیم صهیونیستی در پاسخ به این اقدام به لبنان اعلام جنگ کرد و با انواع سلاح‌های پیشرفته به اهداف مختلف مسکونی، اداری، تاسیسات زیربنایی، فرودگاه، جاده‌ها و پل‌ها در لبنان به ویژه در مناطق شیعه نشین حمله کرد و خسارات‌های زیادی به بار آورد.

این جنگ در واقع ششمین نبرد رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی بود، اما بر خلاف جنگ‌های قبلی که در اندک زمانی توانسته بود اعراب را شکست دهد این بار با اراده قوی، توان مبارزاتی بی نظیر و مدیریت جنگی حزب الله مواجه شد، مواردی که موجب گردید با وجود سال‌ها پیشرفت تکنولوژیک و نظامی نسبت به جنگ‌های قبل در مقابل جنبش مقاومت اسلامی تا ۳۳ روز جنگ فرسایشی را تحمل کند و دست آخر با وساطت و میانجیگری سازمان ملل و با صدور قطعنامه‌ای توانست از باتلاقی که در آن گیر کرده بود خارج شود بر خلاف جنگ‌های قبلی که در اندک زمانی توانسته بود اعراب را شکست دهد این بار با اراده قوی، توان مبارزاتی بی نظیر و مدیریت جنگی حزب الله مواجه شد، مواردی که موجب گردید با وجود سال‌ها پیشرفت تکنولوژیک و نظامی نسبت به جنگ‌های قبل در مقابل جنبش مقاومت اسلامی تا ۳۳ روز جنگ فرسایشی را تحمل کند و دست آخر با وساطت و میانجیگری سازمان ملل و با صدور قطعنامه‌ای توانست از باتلاقی که در آن گیر کرده بود خارج شود.

صهیونیستها در آغاز جنگ خود را پیروز می دانستند اما این خوشحالی دیری نپائید و حملات سنگین موشکی حزب الله آغاز شد و رژیم صهیونیستی به سد محکم مقاومت لبنان خورد.

حالا دیگر شکست‌ناپذیر بودن ارتش صهیونیستی، اقتدار هول‌انگیز نیروی هوایی آن، قدرت اطلاعاتی موساد، نقش مؤثر حمایت‌های سیاسی غرب و اعراب از تل‌آویو مقابل حزب‌الله فرو ریخته و موجی از بی‌اعتمادی تار و پود رژیم جعلی صهیونیستی را به لرزه درآورده بود و ثبات قبل از جنگ جای خود را به بی‌ثباتی داده بود.

برتری نظامی اسرائیل به‌ویژه در ابعاد تسلیحاتی و آموزشی در بخش‌های نیروی هوایی، هوانیروز و زرهی که در جنگ‌های گذشته سهم بسیار مهمی در جلوگیری از گسترش دامنه جنگ به داخل اراضی اشغالی داشتند، در این جنگ فاقد کارایی نظامی بود و نتوانست نقشی در جلوگیری از گسترش دامنه جنگ به سرزمین‌های اشغالی داشته باشد.

نیروی هوایی اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه حتی یک بمباران نتیجه‌بخش نداشت و فقط برای ماندن در صحنه رزم به بمباران متراکم و گسترده و انهدام زیرساختارهای آشکار شهرهای لبنان اقدام می‌کرد.

جنوب لبنان گورستان تانکهای مرکاوا
تانک‌های مرکاوا که براساس تئوری برتری نظامی اسرائیل در جنگ‌های مستقیم، نزدیک و شهری، بارها موفق عمل کرده بودند و در هر دوره براساس فناوری روز بهینه‌سازی می‌شدند و سابقه سال‌ها جولان دادن در سرزمین‌های اشغالی، شهرهای فلسطین و همچنین در داخل شهرهای لبنان و از جمله بیروت را در کارنامه خود داشتند در محدوده بسیار کوچک جغرافیایی، یکی پس از دیگری و هر روز بیشتر از روز قبل منهدم شدند.

منهدم شدن دو فروند هواپیمای جنگی رژیم صهیونیستی در این جنگ اوج ناتوانی نیروی هوایی این رژیم محسوب می‌شود. دو فروند هلی‌کوپتر نظامی اسرائیل که عامل برتری‌ساز این رژیم در جنگ‌های غیرخطی و احاطه‌ای بود منهدم شدند و در این جنگ توان نزدیک شدن به خطوط نیروهای حزب‌الله را نداشتند.

یکی از صحنه‌های شگفت‌انگیز در جنگ ۳۳ روزه منهدم شدن دو فروند ناوچه «ساعره» اسرائیل بود. پیام سید حسن نصرالله٬ دبیرکل حزب‌الله در خصوص حمله به ناوچه «ساعر ۵» دشمن صهیونیستی با جمله مشهور «نگاه کنید اکنون چگونه می‌سوزد» هم‌زمان با عملیات موشکی آن ضد این هدف انجام شد که دشمن را شوکه کرد. این عملیات تصویر روشنی از توانایی فوق‌العاده حزب‌الله در کنترل و مدیریت دقیق عملیات‌ها و پرتاب موشک‌های پیشرفته با دستور مستقیم فرمانده به نمایش گذاشت یکی از صحنه‌های شگفت‌انگیز در جنگ ۳۳ روزه منهدم شدن دو فروند ناوچه «ساعره» اسرائیل بود. پیام سید حسن نصرالله٬ دبیرکل حزب‌الله در خصوص حمله به ناوچه «ساعر ۵» دشمن صهیونیستی با جمله مشهور «نگاه کنید اکنون چگونه می‌سوزد» هم‌زمان با عملیات موشکی آن ضد این هدف انجام شد که دشمن را شوکه کرد. این عملیات تصویر روشنی از توانایی فوق‌العاده حزب‌الله در کنترل و مدیریت دقیق عملیات‌ها و پرتاب موشک‌های پیشرفته با دستور مستقیم فرمانده به نمایش گذاشت.

صهیونیست‌ها با وجود ادعاهای فراوان در زمینه اطلاعات شناسایی نتوانستند به هیچیک از اطلاعات مربوط به تعداد و برد و انبارهای موشکی حزب‌الله دست پیدا کنند و همین موضوع نقش اساسی در موفقیت حزب‌الله در جنگ داشت.

جنگ روانی و تبلیغاتی دشمن صهیونیستی با عملکرد بی‌نظیر حزب‌الله و سید حسن نصرالله مهار شده ضربه متقابل به دشمن وارد کرد. دبیرکل حزب‌الله از روز اول با آرامش و خونسردی نیروهای مقاومت را رهبری کرد و با سخنانی که حاکی از اطمینان و قاطعیت بود، روحیه لبنانی‌ها را تا روز آخر در سطح بالا حفظ کرد.

اعزام دوربین‌ها به مکان‌های درگیری با دشمن و انتشار مکرر تصاویر پیروزی نیروهای مقاومت به دستور سید حسن نصرالله از جمله دیگر تاکتیک‌های حزب‌الله برای موفقیت در این جنگ بود.

پرتاب مستمر موشک‌ها به عمق جبهه صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی در طول ۳۳ روز جنگ؛ آن هم در حالی که بمب‌افکن‌ها و پهپادهای دشمن آسمان این مناطق را به‌طور کامل پوشش داده بودند.

همچنین یکی دیگر از نکات حائز اهمیت این توانایی‌های مقاومت٬ کنترل دقیق و مستقیم همه پایگاه‌های ثابت یا سیار پرتاب موشک در همه مناطق بود که دستور حمله یا توقف آن با هماهنگی کامل و دقیق انجام می‌شد.

معادله جدیدی رقم خورد
جنگ جولای معادله جدیدی را میان لبنان و رژیم صهیونیستی به وجود آورد. از آن زمان مقاومت اسلامی قدرت بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است و مقامات تل آویو قبل از دست زدن به هرگونه حماقتی علیه لبنان و حزب الله، هزاران بار محاسبه می کنند.

علاوه بر توان موشکی قوی مقاومت لبنان آنچه لرزه بر اندام صهیونیست‌ها انداخته، توان پهپادی حزب الله لبنان است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نگرانی فزاینده‌ای اشاره می‌کنند که در میان محافل سیاسی و نظامی این رژیم از حجم بالای پهپادهای حزب‌الله لبنان، وجود دارد.
 

محافل ارشد امنیتی در تل آویو نگرانی شدید خود را از تحول بزرگی که به دنبال پیشرفت قابل توجه حزب الله لبنان در زمینه پهپادها، در معادله بازدارندگی حزب الله لبنان با رژیم صهیونیستی به وجود آمده ابراز کردند.

این محافل تاکید کردند که پهپادهای حزب الله از مهمترین سلاح‌ها در جنگ آینده خواهند بود و ممکن است که اوضاع را میان حزب الله و اسرائیل شعله ور کند.

تقویت توان موشکی حزب الله
«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان چندی قبل، تاکید کرد: تعداد موشک‌های نقطه زن مقاومت دو برابر قبل شده است و هر هدفی در امتداد مساحت فلسطین اشغالی را که بخواهیم، می‌توانیم با دقت هدف قرار دهیم. در هر جنگ آتی، جبهه داخلی اسرائیل، با آنچه این رژیم ندیده، مواجه خواهد شد. مقاومت هرگز معادله‌ای را که ترسیم کرده، کنار نخواهد گذاشت.
ترسی که تل آویو را رها نمی‌کند توان موشکی و پهپادی، قدرت ارزیابی و تحلیل اوضاع منطقه از سوی نصرالله و تجارب گرانبهایی که رزمندگان مقاومت لبنان به دست آورده‌اند، است. سید حسن نصرالله شخصیت بسیار کاریزماتیکی دارد و اسرائیلی‌ها به خوبی وی را می‌شناسند و اظهار نظر وی که جامعه اسرائیل را به خانه عنکبوت تشبیه کرد که به راحتی می‌توان آن را ویران کرد در خاطر صهیونیست‌ها نقش بسته است.

رژیم صهیونیستی بارها از تهدیداتی درباره آغاز جنگ جدید علیه لبنان دم زده است اما تاکنون صرفاً در حد حرف بوده و هرگز عملی نشده است. جنگ سوم اسرائیل و حزب الله لبنان موضوعی است که بارها در محافل و مراکز مطالعاتی صهیونیستی مورد بحث قرار گرفته و بسیاری وقوع آن را بعید نمی‌دانند اما صهیونیست‌ها تلاش دارند تا حد امکان از ورود به چنین جنگی پرهیز کنند جنگ سوم اسرائیل و حزب الله لبنان موضوعی است که بارها در محافل و مراکز مطالعاتی صهیونیستی مورد بحث قرار گرفته و بسیاری وقوع آن را بعید نمی‌دانند اما صهیونیست‌ها تلاش دارند تا حد امکان از ورود به چنین جنگی پرهیز کنند.

پرواز موفق پهپاد بر فراز میدان گازی کاریش
در حالی به سالگرد جنگ ۳۳ روزه نزدیک می شویم که بحث میدان گازی کاریش سوژه داغی است. هفته گذشته مقاومت حزب الله لبنان سه فروند پهپاد را با موفقیت بر فراز میدان گازی کاریش در دریای مدیترانه به پرواز درآورد. حزب الله پس از پایان این عملیات با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این عملیات با موفقیت انجام شده و پیام مطلوب به طرف مقابل رسیده است.

تسوی یحزکلی تحلیلگر کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی از عملیات پهپادی اخیر مقاومت لبنان بر فراز میدان گازی کاریش ابراز نگرانی کرد و گفت: «توان حزب الله لبنان در عرصه هوایی تقویت شده است».

وی ضمن پیش بینی احتمال رویارویی هوایی میان رژیم صهیونیستی و حزب الله در آینده، افزود: «آنچه در حال رخ دادن است را می‌توان مرحله‌ای پیش از آغاز جنگ توصیف کرد. اسرائیل و حزب الله در چند میدان درگیر هستند و هفته گذشته، عرصه تقابل هوایی نیز وارد به آن افزوده شد. ما باید توجه داشته باشیم که این عرصه می‌تواند در آینده آبستن تحولات متعددی باشد. در هفته‌ای که گذشت دبیرکل حزب الله لبنان دلیلی برای انجام عملیات پهپادی علیه میدان گازی کاریش پیدا کرد و هدف وی نیز از این اقدام رساندن پیامی با این محتوا بود که تا زمان پایان مذاکرات دریایی و رسیدن به توافق، رویارویی در این منطقه ادامه دارد و اسرائیل نباید اقدام به استخراج گاز کند».
 

قدر مسلم آن است که آمریکا سعی دارد از طریق آموس هوکشتیان فرستده خود با وقت کشی مانع لبنان در استخرج ثروت های نفت و گاز خود شود و به رژیم صهیونیستی برای استفاده از میدان گازی کاریش کمک می کند.

عملیات پهپادی اخیر حزب الله حامل پیام برای صهیونیستها بود؛ آمریکا و دشمن صهیونیست باید پیام این پهپادها را درک کنند و آن پیام این است که لبنان و مقاومت کوتاه آمدن از حقوق خود را نخواهند پذیرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
اشتباه نمیکنید؟شواهد از توافق لبنان با اسرائیل در مورد برداشت میدان گازی
مشترک میگوید.
محمد.قم
Iran, Islamic Republic of
ببین آقای مازندرانی چند وقتیه که دارم کامنتات رو در مقوله های مختلف و سایتای مختلف میخونم.خیلی سعی میکنی فاز منفی بگیری و مثلا قدرت تحلیلت رو نشون بدی اما مثل همیشه بدون سند و برخلاف تحلیلت ثابت شده.یه کم به آبروت فکر کن.