کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش‌های گستره جهانی به ترور «شینزو آبه»

17 تير 1401 ساعت 23:00

ترور «شینزو آبه» نخست‌وزیر سابق ژاپن با استفاده از سلاح گرم دست‌ساز روز جمعه واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح جهان به دنبال داشت.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، ترور «شینزو آبه» نخست‌وزیر سابق ژاپن با استفاده از سلاح گرم دست‌ساز روز جمعه واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح جهان به دنبال داشت.

عامل این ترور پس از بازداشت توسط پلیس گفته، با سیاست‌های وی در زمان نخست‌وزیری مشکل داشته و فکر می‌کرده که آبه با سازمانی در ارتباط است که فرد ضارب از آن نفرت داشته است.

 
به گزارش فارس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در پی اقدام تروریستی سوءقصد به نخست وزیر پیشین ژاپن گفت: «به عنوان یک کشور قربانی تروریسم که رهبران بزرگی را توسط تروریست‌ها از دست داده، خبر ترور شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن را از نزدیک و با نگرانی دنبال می‌کنیم». 
 
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کند».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ترور آبه شینزو نخست وزیر اسبق ژاپن را محکوم و درگذشت وی را به ملت و دولت دوست، ژاپن تسلیت میگویم. خدمات ارزنده ایشان بعنوان سیاستمداری برجسته، از جمله در گسترش مناسبات دو ملت ایران و ژاپن فراموش نخواهد شد.».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در واکنشی گفت: «در خلال نشست گروه بیست در این‌باره اطلاع یافتم و اولین فردی بودم که سخنرانی خود را با ابراز تسلیت به طرف ژاپنی شروع کردم».

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در پیامی جداگانه، به قتل رسیدن آبه را «ضایعه‌ای جبران ناپذیر» توصیف کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز در نشستی خبری ضمن ابراز تأسف بابت ترور آبه، این اقدام را به «شدیدترین لحن ممکن» محکوم کرد و نخست‌وزیر سابق ژاپن را «فردی میهن‌پرست و مدافع منافع ژاپن» توصیف کرد که روابط خوبی با پوتین داشت.
«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر کنونی ژاپن، ترور آبه را «عملی نابخشودنی» توصیف کرده و آن را محکوم کرد. وی همچنین اعلام کرد فعالیت‌های انتخاباتی خود را موقتاً تعطیل می‌کند.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در واکنش به ترور آبه آن را «شوکه‌کنند» توصیف کرد. سفارت چین در توکیو نیز در پیامی جداگانه مرگ آبه را به ژاپنی‌ها تسلیت گفت.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل 
کشورهای اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا، جمهوری چک و فرانسه نیز ضمن ابراز تسلیت به مردم ژاپن، همبستگی خود با این کشور را اعلام کردند.

«اورسولا فون در لین» رئیس کمیسیون اروپا در پیامی توئیتری، آبه را «فردی فوق‌العاده، دموکراتی قدرتمند و قهرمان نظم جهانی چند قطبی» توصیف کرده و «قتل بی‌رحمانه و بزدلانه» او را محکوم کرد.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای بابت ترور آبه ابراز تأسف کرده و با خانواده او و مردم ژاپن ابراز همدردی کرد.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس در پیامی توئیتری ترور آبه را «بسیار غم‌انگیز» توصیف کرد و مرگ او را به خانواده‌اش و مردم ژاپن تسلیت گفت.

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند نیز در پیامی توئیتری، این حادثه را محکوم کرده و ضمن ابراز تأسف بابت آن، با خانواده آبه و مردم ژاپن ابراز همدردی کرد. دولت هند همچنین یک روز  عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت کشورش بابت ترور آبه «عمیقاً غمگین و نگران» شده است. کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد از این حادثه «شوکه و متأثر» شده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا نیز ترور آبه را محکوم کرده و در بیانیه‌ای نوشت: «او دوست واقعی من و مهم‌تر از آن، آمریکا بود. این ترور ضربه سختی به مردم بی‌نظیر ژاپن است که او را بسیار دوست داشتند».

«آنتونی آلبانیز» نخست‌وزیر استرالیا نیز ضمن ابراز تأسف و هم‌دردی با مردم ژاپن گفت شنیدن خبر ترور آبه او را «شوکه» کرد. «جاسیندرا آردن» نخست‌وزیر نیوزیلند نیز در واکنشی مشابه گفت از ترور آبه «عمیقاً شوکه شده است».

از سوی دیگر وزرای کشورهای آسیایی از جمله فیلیپین، اندونزی و مالزی در بیانیه‌هایی جداگانه ترور نخست وزیر سابق ژاپن را محکوم کرده و با مردم این کشور ابراز هم دردی کردند.

کشورهای غرب آسیا از جمله امارات متحده عربی، ترکیه نیز ترور آبه را محکوم کرده و مرگ وی را به خانواده و عزیزان وی و مردم ژاپن تسلیت گفتند.

 وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز به این حادثه واکنش نشان داده و نخست‌وزیر موقت آن نیز ضمن تسلیت بابت این حادثه، آبه را «معمار روابط نوین ژاپن و اسرائیل» توصیف کرد.


کد مطلب: 805465

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/805465/واکنش-های-گستره-جهانی-ترور-شینزو-آبه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com