کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لوله مانیسمان

16 تير 1401 ساعت 16:28


لوله مانیسمان یکی از انتخاب‌های شایسته برای نقل‌وانتقال سیالات و استحکام بالا است. لوله مانیسمان تقریباً در 4 طیف سبک، 40، 80 و 160 تولید می‌شود. قیمت لوله مانیسمان بیشتر به‌صورت کیلویی محاسبه می‌شود. قیمت هم تابع این است که لوله در کدام رده قرار دارد.

 

لوله مانیسمان چیست؟
لوله‌های مانیسمان جزء لوله‌های پراهمیت فولادی و کاربرد بالا هستند. لوله مانیسمان هیچ درزی در بدنه خود ندارد و همین امر سبب شده است تا در صنایع ظریف و پراهمیت از آن استفاده شود. این لوله به دلیل بدنه‌ای یکدست و بدن درز آن هیچ‌گونه جوشکاری بر روی آن قابل‌اجرا نیست. 
 
لوله از فولادهای کم‌کربن و افزودن برخی مواد دیگر ساخته می‌شود. همین امر سبب می‌شود تا در مقابل زنگ زدن مقاوم به نظر برسد. قیمت این فولاد به دلیل عدم وجود درز بسیار گران‌تر است. شما بری استفاده از این لوله‌ها ابتدا باید انتخاب درست در رده‌ها را داشته باشید.
 
لوله بدون درز مانیسمان در کجا استفاده می‌شود؟
لوله‌های بدون درز به طور گسترده‌ مورداستفاده قرار می‌گیرند. عمدتاً برای ساخت لوله‌های دیواری آب، لوله‌های آب جوش، لوله‌های بخار فوق گرم، لوله‌های بخار فوق گرم برای دیگ‌های لوکوموتیو، لوله‌های دود بزرگ و کوچک استفاده می‌شود.
 
لوله‌های مانیسمان در صنایع غذایی، دارویی، هیدرولیک و خطوط نفت و گاز هم کاربرد فراوانی دارند. لوله مانیسمان در فشارهای بالا، در اکثر نقاط بحرانی و در شدیدترین شرایط کاری مورداستفاده قرار می‌گیرد.
 
فرایند ساخت مانیسمان
لوله مانیسمان یکی از لوله‌های است که قالبی تهیه می‌شود. لوله‌های بدون درز اصولاً توسط فرایندی ساخت متفاوت ساخته می‌شوند. فرایندی که به‌مانند شمش فولادی تولید ساخته شده است. لوله‌های مانیسمان برای تولید شدن نیاز به استاندارهای دارند. استانداردهای شامل نفت و گاز و ASTM باید باشد. 
 
ضخامت لوله‌ها را استاندارها تعیین می‌کنند. بر اساس یک اصل ارتباط مستقیم هر چه میزان فشار سیالات بیشتر باشد ضخامت لوله‌ها هم‌افزایش می‌یابد. برخی از لوله‌های مانیسمان مطابق نیاهای کارخانه‌ها و صنایع نیاز به عملیات حرارتی دارد.
 

 
انواع لوله مانیسمان و انواع آن 
لوله‌های مانیسمان همان‌طور که در بالا گفتیم بر اساس ضخامت به چند دسته تقسیم می‌شوند.
 
لوله مانیسمان در رده سبک: این سبک لوله‌ها در سایز 1 تا 16 اینچی ساخته می‌شوند. ضخامت لوله‌های سبک در سایز 3 تا 7.9 عرضه می‌شوند. لوله‌های گاز جزء این دسته از رده‌های سبک هستند.
 
لوله مانیسمان در رده ضخامت 40: ضخامت این لوله‌ در رده 40 بین 2.7 تا 12.7 و ضخامت آن 5.0 تا 16 تولید می‌شوند.
 
لوله مانیسمان در رده 80: این لوله‌ها قطری مشابه رده 40 دارند ولی سایز ضخامت آن بین 3.7 تا 21 است.
 
لوله مانیسمان در رده 160: قطر این لوله‌ها از میان دیگر رده‌ها بسیار متفاوت است. قطری معادل 40 و 80 و ضخامتی معادل 4.7 و 40 نیز دارد.
 
کاربرد لوله مانیسمان
 
کاربرد لوله‌های مانیسمان تابع مستقیم است که به ضخامت دیواره لوله بستگی دارد. لوله‌های دیواره ضخیم‌تر برای استفاده در دماهای بالاتر ساخته می‌شوند که مقاومت در برابر تغییر شکل را کاهش می‌دهد. لوله‌های مانیسمان در مقاومت در برابر فشار مکانیکی نیز مؤثرتر هستند و فشار کاری بالاتری نسبت به لوله‌های جوشی دارند که به لوله‌های غیر جوشی معروف هستند.
 
لوله‌های بدون درز در مقایسه با سایر انواع لوله‌کشی نیازی به جوش یا اتصال ندارند و به‌سادگی توسط شمش‌های جامد گرد تشکیل می‌شوند که به استحکام و سایر ویژگی‌ها از جمله مقاومت در برابر خوردگی می‌افزاید.
 
تاریخچه لوله مانیسمان
 
تاریخچه لوله‌های مانیسمان یا لوله‌های فولادی بدون درز به تقریباً 100 سال پیش برمی‌گردد. استفاده از لوله‌های فولادی توسط یک مخترع اسکاتلندی در سال 1815 برای اتصال لوله‌های انتقال گاز به چراغ‌ها آغاز شد.
 
در سال 1836، انگلستان حق اختراع تولید لوله‌های بدون درز با اکستروژن را داشت، اما تا سال 1885 بود که برادران مانیسمان آلمانی فرایند تولید مستقیم مانیتون بدون درز یا لوله فولادی استوانه‌ای را اختراع کردند.
 
پس از سال 1953، چین اهمیت زیادی به توسعه صنعت لوله‌های بدون درز یا مانیسمان داد و توانست یک سیستم تولید برای نورد لوله‌های مختلف بزرگ، متوسط و کوچک ایجاد کند.
 
مقایسه لوله مانیسمان با لوله بدون درز
لوله مانیسمان یا بدون درز در حین شکل‌دهی به طور هم‌زمان تشکیل می‌شود، اما لوله بدون درز معمولاً باید با جوش مارپیچی یا جوش مستقیم جوش داده شود. در نتیجه عملکرد لوله مانیسمان یا بدون درز بهتر است و البته قیمت آن بالاتر است. تفاوت لوله‌های مانکن و درز در روش تولید خلاصه می‌شود، اما این تفاوت باعث شده تا ویژگی‌های بسیار متفاوتی در این لوله‌ها وجود داشته باشد. لوله درزدار ارزان‌تر و در دسترس تر است و کاربردهای خاص خود را دارد و لوله مانیسمان حتی اگر پیشرفته‌تر باشد نمی‌تواند جایگزین لوله بدون درز باشد.
 
در مقایسه لوله گاز خانگی و لوله مانیسمان در رده 40 باید گفت که لوله گاز خانگی نوعی لوله فولادی جوشی است که ضخامت زیادی دارد و برای لوله‌کشی گاز ساختمان استفاده می‌شود. در مقایسه با لوله مانیسمان رده 40 باید گفت که به‌طورکلی لوله مانیسمان بدون درز ساخته می‌شود، درحالی‌که لوله گاز خانگی به‌صورت جوشی تولید می‌شود و لوله گاز خانگی برای تحمل فشار کم گاز طراحی شده است، درحالی‌که لوله مانیسمان رده 40 می‌تواند بالاتر را تحمل کند.
 
لوله مانیسمان از کشور سازنده
 
اگرچه لوله مانیسمان توسط آلمانی‌ها اختراع شد، اما سهم اصلی بازار این محصول در جهان در اختیار بلوک شرق یعنی چین و اروپای شرقی است. خوشبختانه کشور ما نیز در رده تولیدکنندگان این محصول قرار دارد.
 
لوله مانیسمان داخلی یا لوله مانیسمان ایرانی
 
لوله‌های مانیسمان ساخت ایران اگرچه تا سایز 6 اینچ است، اما تجهیزات و روش تولید مطابق با بالاترین سطح استانداردهای جهانی بوده و محصولات کشورمان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. از تولیدکنندگان عمده لوله داخلی می‌توان به گروه ملی فولاد اهواز که محصولات آن با نام لوله اهواز معروف است و شرکت کاوه دقیق که محصولات آن با نام لوله کاوه شناخته می‌شود نام برد.
 
انواع لوله‌های مانیسمان یا بدون درز بر اساس روش ساخت
 
به‌طورکلی دوراه برای ساخت لوله بدون درز وجود دارد: روش اکستروژن سرد و روش نورد گرم. روش استخراج سرد پیچیده‌تر از روش نورد گرم است.
 
اما معمولاً از روش سرد برای سایزهای کوچک‌تر استفاده می‌شود و قطر لوله مانیسمان یا لوله بی‌سیم تولید شده با این روش عموماً کوچک‌تر از نوع نورد گرم است.

در روش نورد گرم برای ساخت لوله مانیسمان به دمای بسیار بالایی نیاز است که باعث کاهش مقاومت فولاد در برابر تغییر شکل می‌شود.
 

کلام پایانی
این وبلاگ با عنوان لوله مانیسمان تقدیم به شما شد. این وبلاگ درباره انواع ساخت‌وساز این لوله‌ها، ویژگی‌های ممتاز آن و کاربرد این لوله‌ها اطلاعاتی را برای شما گرد هم آورد. شما برای خرید این لوله‌ها ابتدا باید کارایی آن را بررسی کنید سپس خریداری کنید. شما الزاماً برای خرید می‌توانید از تولیدکنندگان معتبر خرید خود را انجام دهید.  برایمشاهده مطلب درمورد لوله پلی اتیلن ازسایت پایپ اتصال دیدن نمایید
 


کد مطلب: 805406

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/805406/لوله-مانیسمان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com