کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پادکست چیست؟ چه سبک‌هایی دارد و چطور پادکست بشنویم؟

14 تير 1401 ساعت 11:07


پادکست نوعی مدل محتوا به صورت صوتی است. این کلمه هم از ترکیب دو واژه iPod (دستگاه پخش موزیک اپل) و Broadcast (پخش -گسترده-) در سال ۲۰۰۴ شکل گرفته است.
برای تعریف ساده‌ی پادکست، می‌توان به‌نوعی آن را یک رادیو اینترنتی معرفی کرد. رادیویی که خودتان می‌توانید تعیین کنید که دوست دارید به چه برنامه‌ای گوش دهید.
با توجه ارائه‌ی محتوا به صورت صوتی، می‌توانید به پادکست در هر زمانی که دوست دارید گوش دهید. هنگام رفتن سر کار، هنگام رانندگی، هنگام انجام کارهای خانه و...
با گوش دادن به پادکست می‌توانید در زمان‌های مرده‌ی خود، به محتوای داستانی، آموزشی، کسب و کاری، علمی و... گوش دهید.
پادکست‌های بسیار زیادی در موضوعات مختلف به صورت روزانه تولید و پخش می‌شوند. برای شنیدن پادکست‌ها نیاز به اپلیکیشن‌های پخش پادکست دارید. با نصب برنامه پادکست روی گوشی خود می‌توانید پادکست‌های مختلف را با جستجو پیدا کرده و آن‌ها را دنبال کنید.

تعریف پادکست



پادکست (Podcast) یک مدل ارائه محتوا به صورت صوتی است. بسیاری از آن به‌عنوان رادیو اینترنتی یاد می‌کنند. کلمه پادکست ترکیب دو واژه iPod (دستگاه پخش موزیک اپل) و Broadcast (پخش -گسترده-) است که در سال ۲۰۰۴ توسط بن همرزلی در روزنامه گاردین «مقاله انقلاب شنیداری» عنوان شد.
پادکست از طریق فید RSS توزیع می‌شود. افراد تولید کننده یا همان پادکسترها (Podcaster) اپیزودهای خود را از طریق این فید در اختیار مخاطبان می‌گذارند و آن‌ها می‌توانند توسط اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پخش پادکست، هر زمان که خواستند به قسمت‌های یک پادکست گوش دهند.
برای گوش دادن، ساده‌ترین راه استفاده از اپلیکیشن‌های پادکست است. مرجع تمامی پادکست‌ها، اپل و سرویس Apple Podcasts این شرکت است. کافی است به این اپلیکیشن در دستگاه iOS خود بروید و هر پادکستی را که می‌خواهید گوش دهید. بر روی اندروید هم گوگل با توسعه Google Podcasts راهی مشابه اپل را پیش گرفته‌ است. در بین سرویس‌های دیگری مانند کست باکس (CastBox)، استیتچر (Stitcher)، اورکست (OverCast) و… نیز راه گوش دادن به این مدل محتوا را آسان کرده‌اند.
سرویس‌های پخش موزیک مانند ساندکلاد (Soundcloud) و اسپاتیفای (Spotify) نیز از پادکست پشتیبانی می‌کنند و برخی پادکست‌ها بر روی این دو سرویس هم منتشر می‌شوند. اما کانال اصلی توزیع همان فید RSS است که مخاطبین می‌توانند بر روی هر اپلیکیشن که از این فرمت پشتیبانی می‌کند، محتوای شما را گوش دهند.

انواع فرم پادکست



پادکست تک‌نفره – یک میزبان
پادکست تک‌نفره یا Solo Podcast ساده‌ترین و همچنین مرسوم‌ترین مدل است که امروزه شاهد آن‌ هستیم. این نوع پادکست‌ها که به One Man Show نیز معروف‌اند، شامل ارائه محتوا توسط یک شخص (میزبان – Host) جلوی میکروفون است. چه از روی متن و چه از روی داده‌های از پیش تعیین شده، شخصی به‌شما اطلاعاتی را – در هر موضوع- منتقل می‌کند. اگر محتوای با کیفیت و ارزشمندی در هر موضوعی که به‌آن علاقه دارید، آماده کردید، بهترین مدل ارائه برای شما همین پادکست تک‌نفره است. این فرم را شاید بتوان ساده‌ترین فرم ساخت پادکست دانست.
پادکست مصاحبه‌ای
پادکست مصاحبه‌ای یا The Interview Podcast شامل مصاحبه یک شخص (میزبان) با فرد دیگری است که به یکی از قسمت‌های برنامه دعوت می‌شود. در پادکست مصاحبه‌ای محتوایی از پیش آماده نمی‌شود، بلکه وظیفه میزبان این است که سوالاتی را یادداشت کرده و در حین گفتگو اطلاعات بیشتری را از مصاحبه‌شونده بگیرد.
پادکست میزگرد (گفتگومحور)
پادکست میزگرد یا پنل گفتگو – Panel Show or Round Table Podcast گونه‌ای از فرم‌های پادکست است. در این مدل ممکن است میزبان‌ بیشتر از یک نفر و طبیعتا مهمان‌ها هم بیشتر از یک نفر باشند. در پادکست‌های فرم میزگرد تمامی افراد به‌صورت همزمان در خصوص یک موضوع خاص با یک‌دیگر گفتگو می‌کنند. گفتگو افراد موافق و مخالف یک موضوع، جذابیتی است که این‌گونه از پادکست‌ها دارند. معمولا پادکست‌های میزگرد یا پنل گتفگو، طولانی هستند و کمتر وقفه‌ای در بین آن‌ها است.
پادکست قصه‌گو
پادکست قصه‌گو یا داستان‌سرایی – Storytelling Podcast یکی از پرطرفدارترین فرم‌های پادکست است. قصه گفتن و جذب مخاطب از این طریق همواره توسط مختصصین بازاریابی تایید شده است و در فضای پادکست هم همین قانون حکم‌فرماست. مخاطب می‌تواند راحت‌تر از مدل‌های دیگر با فرم قصه‌گویی شما جذب پادکست شما شود. پادکست‌های قصه‌گو خودشان به دو زیر دسته تقسیم می‌شوند.
پادکست قصه‌گو غیر داستانی
پادکست قصه‌گو غیر داستانی – Non-Fiction Storytelling Podcast مدلی مرسوم‌تر نسبت به قصه‌گو داستانی است. در این مدل پادکست در اصل داستانی تعریف می‌شود اما نوع روایت فرق می‌کند. نوع ارائه می‌تواند کاملا لحن‌های متفاوت داشته باشد و از زبان اشخاص مختلف و منابع مختلف نکاتی مطرح شود. حتی در این مدل پادکست‌ها ممکن است بریده‌ای از صدای اشخاص دیگر (یا صدای مستند و یا فیلمی در مورد سوژه قسمت مربوطه) پخش شود. پادکست‌های قصه‌گو غیر داستانی می‌تواند نتیجه تحقیق و بررسی روزنامه‌نگاران و افراد متخصص در مورد یک داستان و روایت باشد. پادکست‌های مطرح و پرطرفدار انگلیسی This American Life و Serial جز این دسته از پادکست قرار می‌گیرند.
پادکست قصه‌گو داستانی
پادکست قصه‌گو داستانی – Fiction Storytelling Podcast هم فرم دیگر از پادکست قصه‌گو است. در این حالت کاملا با یک قصه و داستان طرف هستیم. یعنی میزبان یا میزبان‌های پادکست در نقش گوینده صدای شخصیت‌ها قرار می‌گیرند و داستانی را همانند یک فیلم و سریال، در پادکست پیش می‌برند. البته این مدل پادکست ممکن است توسط یک میزبان انجام شود و آن نقش راوی داشته باشد. همه‌چیز بستگی به سبک داستان و مدل پیشروی آن دارد. در بین پادکست‌های انگلیسی بسیاری از نویسندگان داستان‌های خود را از طریق این مدیوم برای مخاطبین تعریف می‌کنند و طرفداران بسیاری نیز دارند.

چطور پادکست گوش کنیم؟

برای شنیدن پادکست‌ها نیاز به اپلیکیشن‌های مخصوص پخش پادکست (پادگیر) یا Podcatcher داریم.
برای گوش کردن به پادکست بر روی سیستم عامل iOS و Android می‌تونید از اپلیکیشن‌های Google Podcasts و Apple Podcasts که مرجع‌های اصلی پخش پادکست هستند استفاده کنید. اما علاوه بر این دو اپ، می‌توانید از بسیاری از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های دیگر هم استفاده کنید.
در ادامه می‌توانید لیست 10 اپلیکیشن برتر پخش پادکست را مشاهده کنید.
  1. اپل پادکست (Apple Podcasts)
    گوگل پادکست (Google Podcasts)
    اسپاتیفای (Spotify)
    کست باکس (Castbox)
    استیتچر (Stitcher)
    پاکت کست (PocketCast)
    پادبین (Podbean)
    اورکست (Overcast)
    پادکست ادیکت (PodcastAddict)
    آمازون موزیک (Amazon Music)
منبع: فوربو (Furbodm.com)


کد مطلب: 805173

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/805173/پادکست-چیست-سبک-هایی-چطور-بشنویم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com