جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

مصرف باقلا چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۳۱
کد مطلب: 805150
باقلا گیاهی یک ساله و دارای فواید بسیاری برای سلامتی و انرژی زاست.
مصرف باقلا چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، افزایش انرژی بدن، زیبایی پوست، درمان کم خونی، درمان یبوست و کاهش وزن از خواص باقلا هستند، البته استفاده از باقلا یا باقلی برای زنان باردار و کودکان نیز مفید است.

جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان

جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان یکی از مهمترین خواص باقلا است. یک لیوان باقلا موجب تامین ۳۶ درصد از میزان منگنز موردنیاز بدن می‌شود. افراد بزرگسال روزانه به ۱۱ میلی گرم منگنز احتیاج دارند. منگنز موجود در باقالی برای استخوان‌ها مفید است و به افزایش حجم استخوان‌ها می‌کند. همچنین منگنز سبب بهبود کمبود کلسیم می‌شود. منگنز برای داشتن استخوان‌هایی محکم و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان مفید است.

تقویت سیستم ایمنی

مصرف باقلا به دلیل مقدار مس فراوان سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به سلامت سلول‌های خونی کمک می‌کند. مس عملکرد گلبول‌های سفید را در بدن بهبود می‌بخشد به همین دلیل سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، زیرا گلبول‌های سفید مولکول‌های بیماری زا و رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را از بین می‌برند. بدون این گلبول ها، بدن درمعرض بیماری و عفونت قرار می‌گیرد.

افزایش انرژی بدن

مصرف باقلا به دلیل وجود آهن سبب افزایش انرژی بدن می‌شود، زیرا آهن برای تولید هموگلوبین لازم است و هموگلوبین اکسیژن را به سلول‌ها می‌دهد. کمبود آهن سبب کاهش اکسیژن در بدن و احساس خستگی و کسلی می‌شود. یک لیوان باقلای پخته شده ۱۴ درصد آهن موردنیاز روزانه‌ی شما را تأمین می‌کند.

بهبود بیماری پارکینسون

مصرف باقلا سبب افزایش مقدار لوودوپا و سی دوپا در خون و کنترل علائم بیماری پارکینسون می‌شود، زیرا افزایش لوودوپا و سی دوپا در خون باعث حرکت راحت‌تر بیماران مبتلا به پارکینسون می‌شود.

درمان کم خونی

باقلا سرشار از آهن و مس است و سبب افزایش تولید هموگلوبین خون می‌شود. مصرف باقالی به درمان کم خونی فقر آهن و آنمی کمک می‌کند. کمبود آهن سبب ایجاد احساس خستگی و خواب آلودگی خواهد شد.

دیابت و قند خون

باقلا شاخص گلیسمی نسبتا پایینی دارد و همین به کنترل قند خون کمک می‌کند. همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در باقلا سبب کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت و کاهش کلسترول خون بالا در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می‌شود.

لاغری و کاهش وزن

فیبر و پروتئین موجود در باقلا سبب کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری شده به همین علت مصرف باقالی به کاهش وزن و لاغری و کاهش چربی شکم کمک می‌کند.

فشار خون و قلب

منیزیم موجود در باقلا باعث کاهش فشار خون بالا و کاهش فشار خون دیاستولیک شده و سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و حمله قلبی می‌شود.

جلوگیری از استرس، اضطراب و افسردگی

مصرف باقلا به دلیل دارا بودن لوودوپا سبب افزایش تولید دوپامین در بدن و بهبود خلق و خو می‌شود و از ابتلا به بیماری‌هایی مانند استرس، اضطراب و افسردگی جلوگیری می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *