سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۹
بررسی ده ماه عملکرد شهرداری با یک روش خاص مدیریتی

استراتژی و دستاوردهای «مدیریت احترامی» برای پایتخت

دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب: 805113
تجربه نشان داده کلان شهر تهران، با مدیریت های تقابلی یا صرف اتکا به وظایف تنظیم شده بین دستگاه‌ها به جایی نمی‌رسد و عملا هم این شهروندان هستند که نهایتا ضرر می کنند.
استراتژی و دستاوردهای «مدیریت احترامی» برای پایتخت
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی:‌ شهردار تهران اخیرا در صحن شورای شهر، از لفظ «مدیریت احترامی» برای اداره و پیشرفت پایتخت استفاده کرد. درباره میزان سودمند بودن این استراتژی مدیریتی با توجه به عملکرد ده ماه گذشته دکتر زاکانی، نکات ذیل قابل گفتن است:

الف: قلب استراتژی «مدیریت احترامی»، تعامل برای جلب همکاری و مشارکت مدیران دستگاه‌های مختلف دولتی، نظامی، قضایی، خصوصی و مردمی برای اداره بهتر و ملی تر، کلان شهر تهران است. تجربه نشان داده کلان شهر تهران، با مدیریت های تقابلی یا صرف اتکا به وظایف تنظیم شده بین دستگاه‌ها به جایی نمی‌رسد و عملا هم این شهروندان هستند که نهایتا ضرر می کنند. این در حالیست که بسیاری ار دلسوزان و اهل فن معتقدند، «مدیریت احترامی» بخشی از نیاز و فوریت امروز کشور برای حل مشکلات اساسی مردم است و باید از راس هرم مدیریتی کشور (سران قوا) آغاز شده و تا بدنه‌های میانی و پایین ادامه پیدا کند.

ب: ماحصل راهبردی «مدیریت احترامی»، بازگشت شهردار تهران پس از سالها به متن جلسات هیات دولت، تاثیر وی برای تقویت نگاه دولتی به مجموع شهرداری های کشور، زمینه‌سازی برخی تغییرات در بودجه سالیانه دولت درباره شهرداری ها، افزایش مشارکت به جای تنش میان مدیریت شهری و دولت، همفزایی امکانات و ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف و خلق فرصت‌های جدید برای خدمت بیشتر و شتاب پیشرفت پایتخت بوده است.

ج: علاوه بر آثار استراتژیک گفته شده،به صورت اجمالی و مشخص می‌توان به دستاوردهای ملموس «مدیریت احترامی» شهردار تهران با دیگر دستگاه‌های دولتی و نظامی به شرح ذیل اشاره کرد:

یک: زمینه‌سازی و کارسازی برای ساخت 180 هزار مسکن در تهران

دو: ایجاد تعهد واقعی سهم دولت در حمل و نقل عمومی با تعهد به تامین 900 دستگاه اتوبوس و 133 واگن مترو و مصوب شدن بودجه 77 میلیون دلاری (درک این مطلب آن هنگام بیشتر مشخص می‌شود که به عملکرد تقریبا هیچ دولت روحانی در این زمینه اشاره کرد)

سه: سهم افزایش یافته شهرداری‌ها از محل قانون مالیات بر ارزش، حل شدن موضوع فایناس در بودجه برای شهرداری‌ها و در اختیار قرار دادن صدها میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط شهرداری‌ها

چهار: توسعه پارک‌های علم و فناوری در سطح شهر تهران با مشارکت متولیان حوزه علم و دانش در دولت

پنج: الزام دوساله وزارت نیرو برای جمع‌آوری فاضلاب شهری تهران

شش: کاهش هشت درصدی تلفات رانندگی پایتخت با همکاری راهنمایی و رانندگی

هفت: جایگزین شدن راهکار تهاتر برای جبران منابع مالی و بدهی شهرداری از دولت و دستگاه‌های دیگر

هشت: جمع آوری 7 هزار معتاد متجاهر پایتخت و بسته شدن کامل این پرونده در نیمه دوم سال با مشارکت و تعامل چندین دستگاه نظامی و دولتی با محوریت شهرداری

نه: صدور ۱۶ هزار میلیارد تومان در محاکم به نفع شهرداری

ده: بازگشت بی سر و صدا هفت هزار میلیارد تومان از محل مشارکت هایی که از سابق باقی مانده بود و سهم شهرداری در نظر گرفته نشده بود.

پی نوشت: مخالفان «مدیریت احترامی» بین شهرداری و دیگر دستگاه‌ها-عمدتا دولت- طیفی از ضدانقلاب خارج نشین تا برخی جریانات سیاسی داخلی را شامل می شود. همکاری و همیاری زاکانی و رئیسی در ایام انتخابات و کنار زدن جریان غربگرا سبب بغض ضدانقلاب و جریان اعتدال و اصلاحات شد و این موضوع در ده ماه گذشته همواره علائم خود را در رسانه‌ها و مواضع این جریانات نشان داده است. در این میان جریاناتی از رقبای سیاسی نیز که کارنامه کسب قدرت در آنها با انتخابات ریاست جمهوری گره خورده، همچنان ناظر به آینده معادلات سیاسی ایران، از آثار سیاسی و اجتماعی این شیوه تعامل و احترام در مدیریت شهر تهران، در هراس هستند.

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این ها دستاورد است مدیریت احترامی!!
فهیم
Iran, Islamic Republic of
مناطق ۱۷ و۱۵ هنوز بخاطر متراز که پس از تجمیع معادل ۲۱۰ متر است اجازه ساخت ندارند فکری بکنید
Iran, Islamic Republic of
از وقتی شهردار شدی فقط شعار دادی!!!!!
Iran, Islamic Republic of
تئوری جدید شهردار: مدیریت احترامی
Iran, Islamic Republic of
بیشتر اینها را که شمردی قرار است انجام شووووووود!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
نصف دوران مدیریت ایشان تهران بدلیل آلودگی تعطیل و تصادفات کاهش یافت
Iran, Islamic Republic of
برای همین دستاوردهای ناب دکتر باید رئیس جمهور بشه
دانا
Iran, Islamic Republic of
درود بر شهردار جهادی و انشالله وزیر آتی