پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

زاکانی: جایگاه شوراها و شهرداری‌ها باید تغییر کند

دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 805055
باید آن چیزی که در قانون اساسی برای شهرداری‌ها، شوراها و دهیاری‌ها بیان شده، مدنظر قرار گیرد.
زاکانی: جایگاه شوراها و شهرداری‌ها باید تغییر کند
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، علیرضا زاکانی، صبح دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ در همایش روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، ضمن تبریک سال‌روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند که دوای دردهای کشور عمل به قانون اساسی است و می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند. فصل هفتم قانون اساسی به شوراها اختصاص دارد و اصل ۱۰۰ قانون اساسی اصل جامعی است که تکالیف متعددی را برای شوراها و منتخبین این شوراها در امورات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی و رفاهی بیان کرده و تسریع در این امورات را از شوراها خواسته و به مدد همراهی و همیاری مردم رقم زدن این تسریع را طلب کرده است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه زمان تشکیل شوراها با یک تأخیر در نیمه دوم دهه ۷۰ شکل گرفته است، گفت: زمانی این شوراها پا به عرصه وجودی گذاشته‌اند که بسیاری از چارچوب‌های امورات کشور، شکل گرفته بود.

وی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که می‌تواند در دوره مدیریتی جدید رقم خورد، تغییر جایگاه شوراها و شهرداری‌ها و قرارگیری در مختصاتی است که در قانون اساسی مشخص شده است، افزود: امروز عمده فعالیت شهرها توسط شهرداری‌ها در حال انجام است. این در شرایطی است که در حال حاضر نگاه به شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد خدماتی است درحالی‌که قانون اساسی خواستار یک نهاد خدمت گذار اجتماعی است تا بتواند در ابعاد مختلف امورات شهر مشارکت داشته باشد و گره از زندگی شهروندان باز کند.

زاکانی با تأکید بر اینکه امروزه در شوراهای منتخب مردم و شهرداری‌ها ظرفیت بسیار بالایی وجود دارد، عنوان کرد: اگر به این امکانات و ظرفیت توجه شود، سطح خدمات مردمی افزایش خواهد یافت. آن چیزی که تا امروز مغفول مانده توجه به مختصات قانون اساسی که شوراها فراهم کرده، است.

شهردار تهران افزود: یکی از نکاتی که گذشته در مجلس بیان کردم این بود که بخشی از وظایفی که در مجلس دنبال می‌شود وظیفه شوراهاست. باید آن چیزی که در قانون اساسی برای شهرداری‌ها، شوراها و دهیاری‌ها بیان شده، مدنظر قرار گیرد؛ سپس به مدیریتی کمک کنیم که به انسجام ظرفیت‌ها به منظور رشد خدمات دهی به مردم کمک می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر به مر قانون اساسی عمل شود بسیاری از وظایف مرتبط به جلب اعتبارات و پروژه های صنعتی و اقتصادی و خدمات رسانی به شهرها و روستاها که برای نماینده های مجلس تعریف شده ,به شوراها و شهرداریها و دهیاریها منتقل میشود .