سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۲

نخبگان کارمند دولت می‌شوند

دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 805007
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان از ابلاغ شیوه‌نامه شناسایی استعداد‌های برتر به منظور جذب در دستگاه‌های اجرایی کشور خبر داد.
نخبگان کارمند دولت می‌شوند
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه جوان، ناصر باقری‌مقدم، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان از ابلاغ شیوه‌نامه شناسایی استعداد‌های برتر به منظور جذب در دستگاه‌های اجرایی کشور خبر داد.

وی گفت: شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی به پیشنهاد مشترک بنیاد ملی نخبگان و سازمان اداری و استخدامی کشور با هدف شناسایی سرمایه انسانی استعداد‌های برتر و جذب آنان در دستگاه‌های اجرایی کشور، این شیوه‌نامه را تصویب کرد.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان درباره فرایند و گام‌های شناسایی سرمایه انسانی استعداد‌های برتر در این شیوه‌نامه گفت: پس از نشر فراخوان عمومی هر شش ماه یک‌بار در سامانه بنیاد، متقاضیان، سوابق فعالیت‌های خود را بارگذاری و درخواست خود را ثبت می‌کنند. سپس با همکاری بنیاد‌های نخبگان استانی، پرونده‌های متقاضیان طی ۱۰ روز کاری بررسی و راستی‌آزمایی شده و به کارگروه شناسایی ارائه می‌شود.

وی گفت: کارگروه شناسایی، متشکل از نماینده بنیاد به عنوان رئیس کارگروه و دست‌کم سه نفر از صاحب‌نظران حوزه فعالیت‌های نخبگانی، با تشکیل جلسه در هر یک از زمینه‌های تحصیلی، امتیاز نهایی متقاضیان را محاسبه می‌کند. امتیاز فعالیت‌های متقاضیان در چهار بخش فناورانه- مهارتی، آموزشی، پژوهشی و اجتماعی- فرهنگی براساس شیوه‌نامه محاسبه خواهد شد.

باقری‌مقدم با اشاره به اینکه یک ماه پس از ثبت‌نام متقاضیان، نتیجه درخواست از طریق سامانه بنیاد اعلام می‌شود، ادامه داد: ارزیابی شایستگی‌های شغلی عمومی برگزیده‌شدگان تأیید شده در کارگروه شناسایی، از سوی کانون‌های ارزیابی شایستگی انجام می‌شود و چنانچه متقاضی در کارگروه شناسایی برگزیده نشود، در صورت ارتقای فعالیت‌های خود می‌تواند پس از گذشت دست‌‎کم سه ماه از اعلام نتیجه، درخواست خود را مجدداً در سامانه بنیاد ثبت کند.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه بهره‌مندی از مزایای آیین‌نامه جذب و نگهداری در دستگاه‌های اجرایی منوط به تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور و موافقت دستگاه‌های اجرایی مذکور است، تصریح کرد: مدت اعتبار برگزیده شدن براساس این شیوه‌نامه حداکثر تا دو سال پس از زمان برگزیده‌شدن است. متقاضیان پس از زمان مذکور باید مجدداً جهت بررسی پرونده در سامانه بنیاد ثبت‌نام کنند که البته مدت زمان دوره خدمت نظام وظیفه برای برگزیده‌شدگان شامل بازه زمانی این بند نمی‌شود.

وی درباره شرایط برگزیده‌شدن نیز گفت: شرط لازم برای بررسی پرونده در کارگروه شناسایی، کسب حداقل امتیازات متناسب با مقطع تحصیلی و براساس شیوه‌نامه است و دانشجویان و دانش‌آموختگان هر دوره تحصیلی، فقط براساس آخرین مقطع تحصیلی می‌توانند در سامانه بنیاد ثبت‌نام کنند.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه گفت: با توجه به اینکه آیین‌نامه جذب و نگهداری جایگزین تصویب‌نامه مورخ ۱۵/۱۲/۱۳۹۰ هیئت وزیران شده‌است، تمامی افرادی که بر اساس شیوه‌نامه‌های گذشته برگزیده شده‌اند، برای بهره‌مندی از تسهیلات آیین‌نامه جذب و نگهداری سال ۱۴۰۰، باید مجدداً در سامانه بنیاد ثبت‌نام کنند و شرایط ایشان بر اساس ضوابط این شیوه‌نامه بررسی شود.

باقری‌مقدم همچنین درباره فرآیند جذب گفت: در اصلاح طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل دستگاه‌های اجرایی، برگزیده شدن براساس این شیوه‌نامه به عنوان شرط قابل جایگزینی با مدرک تحصیلی به شرایط احراز مشاغل اختصاصی تخصصی اضافه می‌شود و سازمان اداری و استخدامی کشور تا پایان شهریورماه هر سال فهرست مشاغل اصلاح شده در طرح طبقه‌بندی مشاغل را به بنیاد اعلام می‌کند و بنیاد بانک اطلاعات برگزیده‌شدگان این شیوه‌نامه را تهیه و به سازمان ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه تعداد و عناوین پست‌های سازمانی بلاتصدی دستگاه‌های اجرایی دو بار در سال در ماه‌های اردیبهشت و آبان توسط سازمان تهیه و به بنیاد اعلام می‌شود، گفت: در اجرای این بند، دستگاه‌های اجرایی مکلفند اطلاعات شاغلین پست‌های سازمانی خود را در سامانه مدیریت ساختار دستگاه‌های اجرایی کشور به‌روزرسانی کنند. همچنین بنیاد، تعداد و عناوین پست‌های بلاتصدی دستگاه‌های مشمول تبصره ماده (۲) آیین‌نامه جذب و نگهداری را به صورت سالانه از دستگاه‌های مذکور دریافت می‌کند.

باقری‌مقدم گفت: براساس بانک اطلاعات برگزیده‌شدگان و پست‌های بلاتصدی دستگاه‌های مشمول تبصره ماده (۲) آیین‌نامه جذب و نگهداری که برای آن درخواست نیروی انسانی دارند، برنامه زمان‌بندی جذب برگزیده‌شدگان و سهمیه دستگاه‌های مربوطه دو بار در سال توسط بنیاد و دستگاه‌های مربوطه تعیین و پس از تأیید کارگروه مشترک اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین ظرفیت قانونی به‌کارگیری نیروی قرارداد کار معین (مشخص) یا عناوین مشابه در هر یک از دستگاه‌های اجرایی براساس قوانین و مقررات مربوط و سیاست‌های جاری سازمان، دو بار در سال در ماه‌های اردیبهشت و آبان توسط سازمان تعیین و به بنیاد اعلام می‌شود و ظرفیت قانونی به‌کارگیری نیروی قراردادی در هر یک از دستگاه‌های مشمول تبصره ماده (۲) آیین‌نامه جذب و نگهداری نیز دو بار در سال توسط دستگاه‌های مربوطه تعیین و به بنیاد اعلام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه به برنامه‌های توانمندسازی اشاره کرد و گفت: به‌منظور اثرگذاری بیشتر برگزیده شدگان، سالانه کارگروه پایش و نگهداشت سرمایه انسانی، دوره‌های آموزشی، رشد و توانمندسازی را برنامه‌ریزی و پس از تأیید سازمان، برای اجرا به بنیاد اعلام می‌کند.

باقری‌مقدم گفت: متقاضیان براساس آنچه در زمان ثبت‌نام در سامانه بنیاد به عنوان دستگاه‌های اجرایی اولویت‌دار برای جذب انتخاب کرده‌اند، پس از برگزیده شدن به سازمان و دستگاه‌های اجرایی معرفی می‌شوند. همچنین در طول اجرای آیین‌نامه جذب و نگهداری، نتایج اجرای آیین‌نامه مذکور توسط سازمان و بنیاد مورد بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم پس از سه سال از تاریخ ابلاغ آن، اصلاحات مورد نیاز اعمال و جهت تصویب به هیئت وزیران ارسال می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نخبه یعنی کسی که خود کارافرین است و موتور محرک باید فرمانده و مدیر شود نه کارمند و کارگر.
Iran, Islamic Republic of
به خدا اشتباه است . بروید برنامه توسعه برزیل را بخوانید بخاطر اینکه نخبگان از بخش دولتی به بخش خصوصی بروند نظام پرداختها را تغییر داند تا ادارات دولتی برای نخبگان انگیزه ای نداشته باشد....