جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

«شرخرها» دردسر جدید برای مستأجرها!

دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 805001
کارشناسان اقتصادی معتقدند تورم و گرانی همراه خود شغل‌های کاذب زیادی پرورش می‌دهد. جدیدترین شغلی که این روز‌ها سر وصدای زیادی به پا کرده، تخلیه مستأجر است که آگهی و شماره تلفن آن‌ها در سطح شهر دیده می‌شود.
«شرخرها» دردسر جدید برای مستأجرها!
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، روی دیوار و کیوسک‌های مخابراتی و گاهی نزدیک یک بنگاه معاملات ملکی با شابلون یا کاغذ روی دیوار نوشته‌اند: «تخلیه مستأجر» دو کلمه و یک شماره تلفن، کوتاه، اما سیاه و تلخ. شماره تلفن روی دیوار خاموش است، اما علی-م که صاحب یک بنگاه معاملات ملکی است، می‌گوید: «فعلاً تلفن‌شان پخش شده و جواب نمی‌دهند، اما یکی از آن‌ها چند روز پیش اینجا آمد و به من پیشنهاد همکاری داد. از من خواست چند صاحبخانه که با مستأجر‌های خود مشکل دارند به او معرفی کنم. گفت پورسانت خوبی به تو می‌دهیم، ولی من در هیچ کار حرامی سهیم نمی‌شوم. همین شکلی هم کار ما خیلی وجهه اجتماعی خوبی ندارد و به دلیل زیاده‌خواهی بعضی از همکاران، همیشه ما را قضاوت می‌کنند و می‌گویند مقصر اصلی بالا رفتن کرایه‌ها ما هستیم. این دفتر حساب و کتاب مرا ببینید. از اول تیر ماه تا امروز (۱۰ تیرماه) هنوز یک معامله هم نداشته‌ایم، چون به صاحبخانه‌ای که قیمت نامتعارف پیشنهاد می‌کند، جواب رد می‌دهیم. او هم می‌رود سراغ یک املاکی دیگر. تا دلتان بخواهد هم املاکی در محلات داریم.»

قرارداد‌های اجاره‌ای که مستأجران را به دردسر می‌اندازد!
به گفته او، این افراد با گرفتن بین ۱۰ تا ۲۰‌میلیون تومان پول از صاحبخانه ضمانت می‌دهند که مستأجر بین یک هفته تا ۱۰روز حتماً خانه را تخلیه می‌کند. او می‌گوید: «به من گفت هر کاری از دست‌مان بربیاید انجام می‌دهیم، ولی فقط کلامی و تهدید. گفت بعضی‌ها حتی به مستأجر حمله می‌کنند و او را کتک می‌زنند و می‌ترسانند، ولی کار ما فقط کلامی است. داد و بیداد راه می‌اندازیم و خودمان را پسر یا یکی از اقوام صاحبخانه جا می‌زنیم. مستأجر هم بعد از چند بار مراجعه و داد و بیداد از ترس جانش خانه را خالی می‌کند.» البته همه این افراد مثل هم نیستند، هر کدام روش مخصوص خودشان را دارند. علی- م می‌گوید: «یکی از دوستانم می‌گفت در یکی از محلات تهران، یکی از این افراد بعد از سه روز خانه خالی را تحویل صاحبخانه داده بود. فرد تخلیه‌کننده، برای عاجز کردن مستأجر هر کاری که از دستش برمی‌آمده انجام داده بود، حتی به محل کار مستأجر رفته و داد و بیداد راه انداخته بود که کلاهبردار است. شیشه‌های خانه‌اش را شکسته بود. می‌گفتند مستأجر از ترس جان خودش و بچه‌هایش، وسیله‌هایش را به خانه پدرش برده تا بتواند خانه پیدا کند و کلید را به صاحبخانه تحویل داده است. خیلی از مردم اهل هیاهو و دعوا و کتک‌کاری نیستند، قشر مستأجر افراد با آبرویی هستند، وقتی می‌بینند کار به اینجا کشیده، خودشان سریع خانه را تخلیه می‌کنند.»

بهادر امیرحسینی، وکیل پایه یک دادگستری معتقد است: هرگونه تهدید مستأجر و ورود به ملک بدون حکم قضایی یا دستور تخلیه، جرم است و اگر مؤجری وارد این ماجرا شود، به عنوان آمر مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. این وکیل دادگستری در این‌باره می‌گوید: «تخلیه مستأجر خلاف ستاد مصوبه ملی کروناست. ستاد ملی کرونا با دستور شورای عالی امنیت ملی تشکیل می‌شود و مصوبات این ستاد نیز با تأیید مقام معظم رهبری در حکم قانون است. طبق این مصوبه دیگر شورا‌های حل اختلاف نمی‌توانند حکم تخلیه بدهند و فقط هر سال، ۲۵‌درصد به مبلغ اجاره خانه اضافه می‌شود. با اینکه کرونا فروکش کرده است، اما هنوز هم این مصوبه اجرا می‌شود و دستور تخلیه توسط شورا‌های حل اختلاف صادر نمی‌شود، مگر اینکه صاحبخانه عقدنامه ازدواج خود یا فرزندش را بیاورد و با اثبات نیاز شخصی، شورای حل اختلاف را مجاب به دستور تخلیه کند.»
برچسب ها: مستاجر اجاره شرخر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
....
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
دولت شهرداريها بانكها و موسسات مالي اعتباري خيرين در همه شهرها و روستاها خانه بسازند و اجاره بدهند تا تا قيمت مسكن و اجاره پايين بياد.`