پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

حمایت دولت از شکل‌گیری شهر هوشمند

يکشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب: 804951
فعالیت در حوزه شهر هوشمند، یک کار راهبردی است و امروز شرکت های بزرگ و دانش‌بنیان زیادی در این عرصه فعالیت دارند.
حمایت دولت از شکل‌گیری شهر هوشمند
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، وزیر کشور روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه شهر هوشمند در مصلی تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فعالیت در حوزه شهر هوشمند، یک کار راهبردی است و امروز شرکت های بزرگ و دانش‌بنیان زیادی در این عرصه فعالیت دارند، گفت:  بُعد فناورانه که شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و یک بخش دیگر در حوزه حکمرانی باید بهم بپیوندند تا فرایند شهر هوشمند به خوبی شکل بگیرد.

احمد وحیدی در خصوص حمایت دولت از شکل‌گیری شهر و روستای هوشمند هم گفت: به همه استان‌ها و شهرداری‌ها ابلاغ شده که از ظرفیت‌ها حداکثر استفاده را داشته باشند و قرار است بین آنها مسابقاتی با هدف تقویت این حوزه برگزار شود و شرکت‌های پیشرو تشویق خواهند شد.

شهر هوشمند، شهرهایی که برمبنای صفر و یک و یا به تعبیری فناوری اطلاعات ساخته می شوند و همه چیز در آن ها کاملا مجازی و هوشمند اداره می شود؛ از دولت و شهروندان گرفته تا حمل و نقل و انرژی و محیط زندگی!

در واقع شهر هوشمند (Smart City) به شهری گفته می‌شود که بر اساس آخرین نظریه‌های تکامل یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، داری شش معیار اصلی حکمروایی هوشمند (Smart Governance)، شهروند هوشمند (Smart Citizen)، محیط زندگی (Smart Environment) ، محل زندگی (Smart Home) هوشمند، اقتصاد هوشمند (Smart Economy)، حمل و نقل هوشمند (Smart Mobility)، انرژی هوشمند (Smart Energy) باشد.

سال ۱۳۹۴ بود که شهرهای ارومیه، اصفهان، تهران، مشهد و تبریز به عنوان پنج شهر هوشمند ایران معرفی شدند، اما با توجه به شاخص‌ها و اصول شهر هوشمند، به نظر می‌رسد این پنج کلانشهر ایران تا رسیدن به واقعیت شهر هوشمند هنوز فاصله زیادی دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *