پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۴

خواهرخوانده‌های تهران را بشناسید +تصاویر

سه شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۱۹
کد مطلب: 804949
گردشگران از زبان راهنمایان تورها، واژه «خواهرخوانده» را زیاد می‌شنوند. چون شهرهای بسیاری در سراسر جهان با هم پیمان خواهرخواندگی دارند. پایتخت ایران هم خواهرخوانده‌های زیادی دارد که برخی اروپایی‌اند و تعدادی آسیایی، افریقایی و حتی امریکایی. حالا قرار است تعدادی از خواهرخوانده‌های تهران از امروز۱۲ تیرماه به مدت یک هفته در بوستان گفتگو دورهم جمع شوند.
به گزارش جهان نيوز به نقل همشهری آنلاین،  اصطلاح «خواهرخواندگی» اولین بار سال ۱۹۲۰ میلادی، بین دو کشور انگلیس و فرانسه استفاده شد.


 
این دو کشور یکی از شهرهای خودشان را برای این پیوند انتخاب و پیمان خواهرخواندگی امضا کردند. توافقی که بین انگلیس و فرانسه امضا شده بود، از سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۸۶ ادامه داشت.

بخش جالب ماجرا اینجا بود که در جنگ جهانی دوم هم دو شهر خواهرخوانده به بندهای مربوط به قراردادشان پایبند بودند. همین مسئله باعث شد که نظر تعداد زیادی از سیاست‌مداران در کشورهای مختلف جهان به پیمان خواهرخواندگی جلب شود.

در نتیجه کم‌کم پای این پیمان به کشورهای دیگر باز شد و شهرهای مختلفی را به هم گره زد. پیوندی که مثل یک پیوند خانوادگی، همیشه اجرا می‌شود.

نامگذاری خیابان سئول به نشانه خواهرخواندگی در منطقه۳ تهران
 
نامی به نشان خواهرخواندگی
 
اکثر اوقات دو شهری که به هم شباهت دارند، پیمان خواهرخواندگی را امضا می‌کنند. این شباهت می‌تواند از نظر تاریخی، علمی و اقتصادی باشد. حتی شهرهایی که نماد مشترک دارند هم خواهرخوانده هم شده‌اند. تهران هم خواهرخوانده  بسیار دارد. «سئول» یکی از نخستین شهرهای خواهرخوانده پایتخت بود که سال ۱۹۶۳ پیمان خواند و به دلیل همین پیمان هم نام خیابانی در منطقه ۳ تهران را سئول گذاشتند. چون نامگذاری متقابل خیابان‌هایی به نام شهر خواهرخوانده از جمله نتایج اعلام خواهرخواندگی میان دو شهر است. البته در قراردادهای خواهرخواندگی، توافق‌هایی مربوط به موضوعات فرهنگی، اقتصادی، بازرگانی و ورزشی بین دو شهر شکل می‌گیرد که برای هر دو طرف منافعی به همراه دارد.


نامگذاری خیابانی در سئول کره به نام تهران

از قرقیزستان تا نیکاراگوئه
 
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شهر «بیشکک» در قرقیزستان نخستین شهری بود که با تهران پیمان خواهرخواندگی‌اش را در سال ۱۳۷۳ بست. اما پس از آن به تعداد شهرها افزوده شد به طوریکه اکنون به گفته «مهدی خورسند» دبیر اجرایی جشنواره شهرهای خواهرخوانده تهران، ۱۸ شهر در دنیا تفاهم‌نامه خواهرخواندگی دارند.

او می‌گوید: «کشورها در سطوح مختلف دیپلماسی ارتباط گسترده‌ای با هم برقرار می‌کنند. در این میان مختلف دیپلماسی شهری هم در دنیا معروف شده و شهرهای مختلف برای بهره‌مندی از توان و ظرفیت‌های هم این ارتباط را دارند.

تهران هم با شهرهای بیشکک در قرقیزستان، دوشنبه در تاجیکس

تان، کویت در کشور کویت، برازیلیا در برزیل، خارطوم در سودان، قدس در فلسطین، ‌هاوانا در کوبا، کاراکاس در ونزوئلا، اشوانی در افریقای جنوبی، صنعا در یمن، مسکو در روسیه، مینسک در بلاروس، آنکارا در ترکیه، پکن در چین، بودابست در مجارستان، تفلیس در گرجستان، سارایوو در بوسنی هرزگوین و ماناگوآ در نیکاراگوئه خواهرخوانده است.»


تابلویی در شهر بیشکک به نشانه خواهرخواندگی با تهران نصب شده است
 
بهره‌مندی از توان سرمایه‌گذاران
 
 حالا قرار است از ۱۲ تا ۱۷ تیرماه نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری در بوستان گفتگو منطقه ۲ تهران برگزار شود و در این میان تعدادی از خواهرخوانده‌های پایتخت هم حضور دارند.

خورسند دراین‌باره می‌گوید: «رویکرد جشنواره نشان دادن توانمندی‌های شهرداری تهران در حوزه مدیریت شهری و دستاوردهایش است. اما تهران خواهرخوانده‌هایی هم دارد پیش‌بینی شد از ظرفیت‌های این جشنواره برای دعوت از سرمایه‌گذاران فراهم شود و در این میان شهرهای خواهرخوانده و دارای پیمان همکاری در اولویت قرار گرفتند. چون می‌توان با حضور سرمایه‌گذاران، زمینه فروش خدمات شهرداری فراهم شود.»


هاوانا ۱۲ فوریه ۲۰۰۱ خواهر خوانده تهران شد. نماینده این شهر در جشنواره امسال حضور خواهد داشت

۱۸ شهر هم‌پیمان

به گفته دبیر اجرایی جشنواره شهرهای خواهرخوانده تهران قرار است، نمایندگانی از شهرهای بیشکک، دوشنبه، ‌هاوانا، مسکو و ماناگوآ که خواهرخوانده تهران هستند در جشنواره حضور داشته باشند.

او ادامه می‌دهد: «۱۸ شهر هم پیمان همکاری با تهران دارند که می‌توان به پاریس فرانسه، وین اتریش، ورشو لهستان، گوانجو چین، سنت پترزبورگ روسیه و... اشاره کرد و قرار است در جشنواره به جز خواهرخوانده‌ها نمایشگانی از شهرهای مینسک بلاروس، بغداد عراق و بانکوک تایلند به‌عنوان شهرداری دارای پیمان همکاری حضور داشته باشند.»


بانکوک تایلند جزو شهرهایی است که پیمان همکاری با تهران دارد و نمایندگانش در جشنواره حضور خواهند داشت
 
همکاری‌ها بیشتر می‌شود
 
البته شنیده شده در جشنواره بوستان گفتگو هم دستاوردهایی علاوه بر جذب سرمایه‌گذار و معرفی دستاوردها خواهد داشت و همزمان به گفته خورسندی، با شهرهای صوفیا در کشور بلغارستان، بغداد در عراق، بانکوک در تایلند و نیامی در نیجر پیمان همکاری بسته می‌شود تا زمینه توسعه روابط فرهنگی و اجتماعی بیشتری فراهم شود.


سند خواهر خواندگی تهران و مسکو در سفر رسمی «محمدباقر قالیباف» شهرداروقت پایتخت ایران آبان ماه ۱۳۹۴ به امضا شد


خواهرخواندگی تهران و دوشنبه تیرماه سال ۱۳۷۴ در زمینه‌های علمی، آموزشی، زیست محیطی و فرهنگی بسته شد


خواهرخواندگی تهران و ماناگوآ، دی ماه سال ۱۳۹۹ در زمینه تبادل اطلاعات و تجارب، برگزاری دوره‌های آموزشی، در بخش‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، خدمات شهری بسته شد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این همه مرد تو تهران هستن ، یک سند برادرخواندگی هم امضا می کردین !!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخخخ…
Iran, Islamic Republic of
کمترین شباهتی به هم ندارن
Iran, Islamic Republic of
باید با شهری خواهر یا برادر خواندگی امضا کرد که مانند مردم تهران نشان مقاومت در برابر استکبار جهانی باشند.