سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳
۱۴

تعداد سگ‌های ولگرد در ایران ۸ برابر ترکیه/ برای امنیت روانی خانواده‌ها کاری فوری کنید

يکشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب: 804902
معضل سگ‌های ولگرد و حمله آنها به انسان‌ها اما معضل تازه‌ای نیست. سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مورد حمله سگ‌ها قرار می‌گیرند و آمارها می‌گویند اغلب این قربانیان کودکان هستند
برای امنیت روانی خانواده‌ها کار فوری کنید
به گزارش جهان نيوز به نقل از فرهیختگان، حمله سگ‌های ولگرد به یک کودک دیگر در قم، متاسفانه منجر به جان باختن این کودک 6ساله شد. دو حادثه مشابه در روزهای اخیر، در شهرک دامشهر قم که جان کودک دیگری را گرفت. به‌گفته رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی قم «به‌دنبال تماس با اورژانس مبنی‌بر حمله سگ‌های ولگرد به پسربچه ۶ساله بلافاصله کارشناسان فوریت‌های پزشکی به محل حادثه اعزام شدند.

این کودک پیش از رسیدن تکنسین‌های اورژانس به صحنه حادثه، به‌دلیل شدت جراحت‌های ناشی از حمله سگ جان خود را از دست داد.» معضل سگ‌های ولگرد و حمله آنها به انسان‌ها اما معضل تازه‌ای نیست. سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مورد حمله سگ‌ها قرار می‌گیرند و آمارها می‌گویند اغلب این قربانیان کودکان هستند و این به آن معناست که حمله سگ و مدیریت سگ‌های ولگرد معضلی جهانی است.

آنان چهارمین گونه مرگبار در دنیا هستند و در ایران بیش از  چهارمیلیون و 200هزار سگ وجود دارد. بنابر اعلام کارشناسان محیط زیست، حدود دو تا سه‌میلیون یا به‌عبارتی بیش از نصف این رقم را سگ‌های خیابانی تشکیل می‌دهند که به نسبت سگ‌های ولگرد به جمعیت کل آنها در سایر کشورهای جهان آماری نگران‌کننده است.

پیش‌تر یک پژوهشگر حیات‌وحش درخصوص این بحران در ایران گفته بود: «آمار نشان می‌دهد که روزانه بیش از ۵۰۰ نفر در کشور توسط سگ‌های صاحب‌دار و حدود ۵۵ نفر توسط سگ‌های بلاصاحب در کشور گزیده می‌شوند و این  یعنی تقریبا روزانه نزدیک به ۸۰۰میلیون تومان منابع مالی وزارت بهداشت به‌صورت یارانه‌ای برای درمان افرادی هزینه می‌شود که توسط سگ گزیده شده‌اند و سالانه نزدیک به ۱۰میلیون دلار وزارت بهداشت برای واکسن ضدهاری افرادی هزینه می‌شود که دچار سگ‌گزیدگی و حیوان‌گزیدگی شده‌اند.» سوال این است که کدام دستگاه و مقامی متولی حل مشکل سگ‌های خیابانی است؟ اصلا پدیده سگ‌های خیابانی بیشتر حاصل کدام تصمیمات اشتباه است؟ درطول سالیان اخیر پیمانکاران شهرداری‌ها وظیفه جمع‌آوری و زنده‌گیری سگ‌های ولگرد را برعهده داشته‌اند، امری که انجام آن برای طی کردن فرآیند عقیم‌سازی و جلوگیری از زاد و ولد این سگ‌ها ضروری بود اما پس از انتشار ویدئوهایی که نشان می‌داد برخی از این پیمانکاران سگ‌ها را پس از جمع‌آوری به‌طرز ناراحت‌کننده و بی‌رحمانه‌ای می‌کشند، این فعالیت برای مدتی متوقف شد. حالا سازمان‌های مردم‌نهاد بسیاری در این زمینه مشغول فعالیت هستند که همه آنها مخالف گرفتن جان سگ‌های ولگردند. این سازمان‌ها می‌گویند باید به‌جای ترویج جنبش‌های غذارسانی به سگ‌ها و گربه‌های ولگرد در ایران -که باعث افزایش تصاعدی جمعیت این گونه‌ها شده- این حیوانات جمع‌آوری و در مراکز مخصوص عقیم و مدیریت شوند. بنابر اطلاع ما، نظر مقام‌های شهری که پیش‌تر متولی این موضوع بوده‌اند نیز با دیدگاه‌های این سازمان‌های مردم‌نهاد همسو است اما کماکان هیچ‌دستگاهی به‌طور رسمی متولی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، نگهداری آنها در مراکز مخصوص اطراف شهر، عقیم‌سازی و ساماندهی آنها نیست. اموری که برای حل معضل سگ‌های ولگرد ضروری است اما هنوز برای دستگاه مشخصی شرح وظیفه نشده است. در این گزارش ضمن معرفی کشورهای دیگری که با این معضل مواجه هستند، سعی شده تجربیات آنها در مهار این بحران نیز به اختصار شرح داده شود.
 

آمریکا
در آمریکا سالانه بیش از 4.5 میلیون نفر مورد حمله سگ‌ها قرار می‌گیرند و بیمه‌ها در این کشور بیش از 882 میلیون دلار در سال را به جبران آسیب‌های ناشی از حملات سگ‌ها اختصاص می‌دهند. دولت آمریکا برای سال‌ها از روش‌هایی همچون تله‌سیانوری برای کشتن حیوانات آسیب‌رسان به مزارع، همچون سگ‌های وحشی، کایوتی و نظیر آنها استفاده کرده است. این روش بی‌رحمانه و سایر روش‌های مسموم کردن حیوانات البته با واکنش‌های بسیار فعالان حقوق حیوانات همراه بوده است و هم‌اکنون متوقف شده اما کشتن سگ‌های بی‌خانمان در اتاق‌های گاز هنوز با وجود مخالفت‌های بسیار در ۹ ایالت آمریکا درحال انجام است.

چین
چین دارای سومین جمعیت بزرگ سگ در جهان است و بیش از 20 میلیون سگ ولگرد در این کشور وجود دارند. داشتن سگ خانگی در پکن در دهه ۸۰ میلادی تقلیدی از سبک زندگی غربی تلقی می‌شد و از همین‌رو امری غیرقانونی بود. با این حال، با کاهش محدودیت‌ها مالکیت سگ در چین به سرعت رشد کرد. این کشور حالا سومین بازار بزرگ حیوانات خانگی در جهان را دارد و علی‌رغم فروش قانونی گوشت سگ در این کشور، خیریه‌های بسیاری برای عقیم‌سازی و غذا‌دادن به سگ‌های ولگرد نیز در چین مشغول فعالیت هستند.

فرانسه
فرانسه نیز در قوانین خود برای نگهداری از سگ‌های درنده و پرخطر شرایط سختگیرانه‌ای پیش‌بینی کرده و سگ را از حیوانات خانگی معمول جدا کرده است. سگ‌های درنده در این کشور نمی‌توانند در اماکن عمومی حضور داشته باشند و صرفا در اماکنی که استثناشده حضور می‌یابند، استفاده از پوزه‌بند و قلاده برای این دسته از سگ‌هایی که توسط صاحبان‌شان نگهداری می‌شوند، الزامی است و علاوه‌بر این، هرگونه نگهداری از سگ باید با اخذ مجوز همراه باشد تا فرآیند عقیم‌سازی، تزریق واکسن‌های مورد‌نیاز و واگذاری سگ‌ها قابل‌پیگیری باشد.

بریتانیا
در بریتانیا فروش حیوانات در اماکن عمومی ممنوع است و مراکز مشخصی برای این کار پیش‌بینی شده است. در سراسر بریتانیا هرکس حیوانی می‌خرد باید از شورای محلی مجوز اخذ کند، شورای محلی نیز پیش از صدور مجوز، گرفتن آموزش‌های لازم و وجود شرایط مناسب جهت نگهداری حیوان را کنترل می‌کند. سگ‌ها در بریتانیا واکسینه شده و عقیم می‌شوند، مراکز تولید سگ نیز باید از مقامات محلی مجوز دریافت کنند و تحت‌نظارت باشند تا هر سگ درطول عمرش بیش از 6 توله به‌دنیا نیاورد. علاوه‌بر این قوانین سفت و سختی برای حضور سگ‌ها در اماکن عمومی وضع شده که درمورد همه سگ‌ها لازم‌الاجراست.

هلند
هلند به‌عنوان اولین کشوری که حتی یک سگ بی‌خانمان در خیابان‌هایش ندارد موفق به حل معضل سگ‌های خیابانی شده است. مشکل سگ‌های ولگرد و خیابانی در این کشور پیش از این معضلی جدی بود اما با اقداماتی نظیر در نظر گرفتن مجازات زندان برای کسانی که حیوانات خانگی خود را در خیابان رها می‌کنند، وضع مالیات برای به سرپرستی گرفتن حیوانات و برعهده گرفتن هزینه عقیم‌کردن سگ‌ها توسط خود دولت هلند، تعداد سگ‌های ولگرد در این کشور به صفر رسیده است. خودداری از عقیم‌کردن و عدم‌تزریق واکسن‌های لازم برای سگ‌ها ممکن است برای صاحبان آنها تا سه سال زندان و بیش از 16 هزار دلار جریمه در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:
ضربه یک اقلیت سگ باز به امنیت روانی و آرامش مردم
از سگ بازی تا «سگ فروشی»/ شغل جدید سلبریتی‌ها در فضای مجازی +تصاویر
معضلی به نام سگ بازی/ کدام حقوق مردم زیر پا گذاشته می‌شود؟
موی دخترم از وحشت یک سگ ریخت! +تصاویر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
معضل کسانی که سگ را برای لیسیدن خودشون وتفریحشون به محیط آپارتمان میاورند وبا پارسهای زننده سگ باعث نابودی ارامش بقیه همسایگان میشوند.
United Kingdom
اخه این چه طرز ادبیات و حرف زدنه
حتی اگر با یک پدیده اجتماعی بخواهیم مقابله کنیم
این نوع حرف زدن فقط ضد ارزشه
Iran, Islamic Republic of
یک‌بار به این جماعت که همیشه معتقد به آزادی هستن بگید که من آزادم نخوام حیوان تو رو کنار خودم تحمل کنم! ببینید چطوری روی دیکتاتور خودشون رو نشون میدن!
United Kingdom
تمام دنیا این مشکل رو علمی حل کرد
با تصمیمات لحظه ای نمیشه

حتی برای کشتن سگ های ولگرد راه های انسانی و درست هست
Iran, Islamic Republic of
الان امریکای غرق در علم،چطوری سال4.5 میلیون گازگرفتگی انسان توسط سگ داره؟؟؟؟؟؟! سرچ کنید وخودتان ببینید!
Iran, Islamic Republic of
وجدانا یه فکری به حال این سگهای ولگرد کنید، حداقل عقیمشون کنید که چند سال بعد افزایش جمعیت نداشته باشن
Iran, Islamic Republic of
امنیت روانی فقط به سگها محدود نمیشه, در تهران از یک دهه قبل شهردار آقای قالیباف تا حتی شهرداران اصلاح طلب برخورد شدید با وانتی های دورگرد بلندگو بدست کرده بودند ولی الان حدود یکسال است برخورد نمیشه و سرسام گرفته ایم .
Iran, Islamic Republic of
ملکه هیچ برخوردی شاهد نبودیم ،وانتی ها دهها ساله بدون هیچ مانع قانونی،مشغول فریاد زدن درکوچه خیابان های تهران هیتند
Romania
صدای شیپورهای وانتی مانند پنجه کشیدن رو مغزه تا این حد گوشخراش
۵۶
Iran, Islamic Republic of
هرکسی داعیه‌ی طرفداری از حقوق حیوانات کرد باید ازش یک وثیقه‌ی سنگین بگیرند تا چنانچه حیوانی به انسانی صدمه زد؛ خسارت را جبران کند وگرنه ساکت شود
این تنها راه مواجهه با این دست افراده
Iran, Islamic Republic of
احسنت.حیوان دوستی از جیب سلامت وارامش روانی بقیه،هنر نیست!
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داره؟! منظورشون سگهای ولگرد و بدون صاحب هست
United States
سگهای کوچولو و مامانی که بشه بغلشون کرد و گربه های نازنازی هیچ خطری ندارن.... هیچکس سگ نره خر توی خونه اش نگه نمی داره.....
خانه دتر
Iran, Islamic Republic of
سگ ها رو عقیم کنید . نه اینکه با سم بکشید . .