کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاهش هزینه برق محیط‌ های صنعتی در طول فصل گرم سال

11 تير 1401 ساعت 12:58


با فرا رسیدن فصل گرم سال ، میزان مصرف انرژی به دلیل گرمای زیاد با افزایش چشمگیر روبرو می شود که با رعایت برخی نکات می توان این مصرف انرژی و به واسطه آن هزینه قبض برق را به حداقل رساند و تا حدودی از قطعی های مکرر برق جلوگیری نمود.
 
با توجه به این مهم که سهم قابل توجهی از مصرف برق کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی مربوط به مصارف روشنایی می‌باشد، لذا بهینه سازی سیستم های نور و روشنایی از مهمترین اقدامات در خصوص کاهش مصرف می‌باشد.

جایگزینی و تعویض محصولات روشنایی سنتی با روشنایی مدرن و فوق کم مصرف با تکنولوژی LED که علاوه بر کاهش مصرف انرژی و هزینه برق مصرفی، طول عمر بسیار زیاد، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری همچنین افزایش ایمنی در برابر آتش سوزی را در بر خواهد داشت.

امروزه تجهیزات روشنایی و نورپردازی نوین LED-SMD-COB با توجه به دارا بودن مجموعه کاملی از مزایا، در کشورهای پیشرفته جایگزین محصولات پر فشار بخار جیوه، بخار سدیم و لامپ های فیلمانی گردیده است که در این مقاله قصد داریم به بررسی و مقایسه محصولات روشنایی ال ای دی و پروژکتورهای پرفشار سدیم و بخار جیوه بپردازیم.



مهمترین مزایای محصولات روشنایی ال ای دی

بهینه سازی مصرف انرژی و بهره وری اقتصادی
مصرف انرژی بسیار اندک و صرفه جویی تا 70%
طول عمر بسیار زیاد معادل 50،000 ساعت
کاهش چشمگیر هزینه های تعمیر و نگهداری به علت طول عمر بالا
کاهش هزینه های کابل کشی و عدم استفاده از خطوط پر قدرت انتقال نیرو به علت استفاده از ولتاژ کارکرد پایین
افزایش ایمنی در برابر خطرات آتش سوزی به دلیل تولید حرارت بسیار کم

 کیفیت نور
خلوص و تنوع در رنگ های تولید شده بدون نیاز به هر گونه فیلتر رنگی
درخشندگی بسیار بالا
طیف نور کامل و بدون انقطاع (عدم لرزش نور)
قابلیت تمرکز نور، تغییر زوایای تابش و افزایش برد نور با استفاده از لنزهای متنوع
روشن شدن بدون تاخیر و رسیدن به حداکثر نور در زمانی کمتر از یک ثانیه
امکان تنظیم شدت نور با توجه به بازه های زمانی متفاوت
عدم کاهش نور طبیعی پروژکتور با گذشت زمان

 ایمنی و مقاومت بسیار بالا
تولید حرارت بسیار کم و دائم کار بودن
عدم حساسیت به روشن و خاموش شدن مکرر
عدم تاخیر در زمان روشن شدن بلافاصله پس از خاموش شدن
عدم آسیب پذیری در اثر ضربه غیر مستقیم و لرزش ناگهانی
امنیت عمومی بالا به علت استفاده از ولتاژ بسیار پایین
قابل استفاده در محدوده دمایی ℃ 70+ ~ 35-
برخورداری از ضمانت و خدمات معتبر و طولانی مدت
قابلیت احیا مجدد حتی بعد از طول مدت گارانتی و خدمات با تعویض برخی قطعات

 بهداشت نور
عدم تولید پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز
گریز حشرات از نور تولیدی
 

برخی معایب محصولات روشنایی بخار سدیم و بخار جیوه
علاوه بر طول عمر کمتر ، مصرف انرژی بیشتر و عدم تنظیم و کاهش شدت نور که در بالا آورده شد ، محصولات روشنایی سنتی معایب دیگری داشته که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

تاخیر در زمان پاسخ گویی
پروژکتور ال ای دی به محض رسیدن ولتاژ به آن روشن می شود (کمتر از 20 میکروثانیه) ولی پروژکتورهای بخار جیوه و بخار سدیم زمانی بالغ بر چهار دقیقه لازم دارند تا به حداکثر نور خود برسند.

ضعف دیگر این تجهیزات گرم شدن آنها می باشد. یعنی اگر شما این پروژکتورها را به مدت بیش از پنج دقیقه روشن بگذارید گرم میشوند و اگر بعد از پنج دقیقه شما این پروژکتور را خاموش کنید، نمی توانید مجددا روشن مایید، زیرا سنسور داخل لامپ به شما اجازه روشن کردن مجدد لامپ را تا زمانی که لامپ سرد نشده باشد نمی‌دهد.

حساسیت به روشن و خاموش شدن
طول عمر محصولات روشنایی LED به هیچ وجه تابعی از تعداد روشن و خاموش شدن آنها نیست، ولی پروژکتورهای پر فشار جیوه به هیچ وجه اینگونه نیستند و طول عمر آنها با روشن و خاموش شدن کاهش می‌یابد.

مصرف بالا و هزینه های جانبی
از آنجا که لامپهای متال هالید نیاز به جریان بالایی دارند (خصوصاً لامپهای 400 وات به بالا) می بایست از کابل با ضخامت بالا استفاده کرد که این امر سبب افزایش هزینه کابل کشی و همچنین کاهش ضریب ایمنی در پروژه می‌گردد.

یکنواختی شدت نور و رنگ نور
برای تغییر رنگ در پروژکتورهای بخار جیوه معمولاً از فیلترهای رنگی ثابت و متغیر استفاده می شود که محدودیت بسیاری از جمله انتخاب رنگ را دارند.

عدم تنظیم زاویه تابش
نور پروژکتورهای متال هالید و بخار سدیم در تمامی جهات منتشر می گردد و این نور به سختی قابل کنترل است و نمیتوان آن را به راحتی متمرکز کرد. برای جهت دهی نور در این پروژکتورها از رفلکتور استفاده می شود که بخش قابل توجهی از نور (تا 50 درصد) در محفظه فلزی پروژکتور هدر می‌رود.

توان مصرفی بالا و غیرواقعی
بر خلاف پروژکتور اس ام دی میزان وات واقعی که پروژکتورهای سنتی مصرف میکنند معمولاً 150% مقدار اسمی است. به عبارت دیگر پروژکتوری که با نام 400 وات می شناسیم، زمانی که به حداکثر نوردهی میرسد 594 وات در ساعت مصرف می‌کند.

افزایش جریان در زمان راه اندازی
پروژکتورهای متال و سدیم 5 دقیقه زمان نیاز دارند تا به حداکثر نوردهی خود برسند. در این مدت زمان برای یونیزه کردن گاز داخل لامپ نیاز به آمپر بیشتری است، به عبارت دیگر یک لامپ 400 واتی متال هالید در مدت زمان راه اندازی 1100 وات مصرف خواهد داشت، یعنی تقریباً 3 برابر واتی که باید مصرف کند که متعاقباً هزینه های تابلو برق و سایر تجهیزات را بسیار زیاد خواهد کرد.

شرکت روشنایی آذرطیف
شرکت روشنایی آذرطیف تولیدکننده محصولات روشنایی شامل انواع پروژکتورهای صنعتی ، چراغ های خیابانی، چراغ های کارگاهی و وال واشرها با تکنولوژی فوق کم مصرف LED ,  SMD , COB می باشد. در صورت نیاز به مشاوره و اطلاعات بیشتر می توانید از طریق شماره های 02156573311 و 09120887008 با کارشناسان شرکت صنایع روشنایی آذرطیف در ارتباط باشید.


کد مطلب: 804858

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/804858/کاهش-هزینه-برق-محیط-های-صنعتی-طول-فصل-گرم-سال

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com