پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

گیاه گوشت خوار چیست؟

يکشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۱۷
کد مطلب: 804824
گیاه گوشتخوار پارچ شکل تازه طبقه بندی شده برای شکار به زیر زمین می‌رود.
گیاه گوشت خوار چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، گیاهان گوشتخوار در حال حاضر بسیار جذاب هستند، اما گیاهی که به تازگی کشف شده است، رفتار عجیب دارد. یک نوع گیاه پارچ شکل است و طعمه‌هایی را که در زیر زمین زندگی می‌کنند، شکار می‌کند.
 
معمولاً گیاهان پارچ شکل، حشرات را از طریق برگ‌های اصلاح‌شده‌ای که در بالای زمین رشد می‌کنند، جذب و صید می‌کنند. این زائده‌های پارچ‌شکل با جهت عمودی تقریباً استوانه‌ای، دارای یک قسمت بالای باز و یک پایین محصور هستند.

حشراتی مانند مگس ابتدا توسط رنگدانه‌های جذاب یا شهد به داخل کشیده می‌شوند، اما پس از فرود بر روی لبه صاف پارچ می‌لغزند. آن‌ها به پایین پارچ می‌افتند و در حوضچه‌ای از آب جمع آوری شده غرق می‌شوند. سپس بدن آن‌ها حل می‌شود و توسط گیاه هضم می‌شود.

در سال ۲۰۱۲ یک گروه بین المللی از دانشمندان، گیاهان پارچ شکل را در منطقه‌ای از بورنئو مشاهده کردند که در ابتدا به نظر می‌رسید که کاملاً فاقد مخروط پارچ شکل هستند.

با این حال، پس از بررسی‌های بیشتر، محققان دریافتند که آن گیاهان دارای شاخه‌های زیرزمینی هستند که از پارچ‌های زیرزمینی پشتیبانی می‌کنند. پارچ‌ها که در حفره‌های زیرزمینی یا مستقیماً در خاک رشد می‌کردند، به طول ۱۱ سانتی‌متر (۴.۳ اینچ) می‌رسیدند و طعمه‌های ساکن در خاک مانند مورچه‌ها، کنه‌ها و سوسک‌ها را شکار می‌کردند.

اکنون این گیاهان به عنوان گونه‌ای منحصر به فرد از گیاه پارچ شکل طبقه‌بندی شده‌اند که به نام Nepenthes pudica نامیده می‌شود - قسمت آخر این نام از کلمه لاتین pudicus مشتق شده است که به معنای "شرم‌انگیز" است.

اعتقاد بر این است که گیاهان پارچ‌های زیرزمینی را در پاسخ به زیستگاه خشک بالای پشته خود در ارتفاع بالا تکامل دادند، جایی که آب کمیاب است و حشرات بالای زمین اغلب کم هستند.

میشل گلوس یکی از اعضای تیم، دانشجوی دکترا در دانشگاه بریستول، گفت: فرض می‌کنیم که حفره‌های زیرزمینی شرایط محیطی پایدارتری از جمله رطوبت دارند و احتمالاً طعمه‌های بالقوه بیشتری در دوره‌های خشک وجود دارد.

مقاله‌ای در مورد این تحقیق - که توسط پروفسور مارتین دانچاک از دانشگاه پالاکی اولوموک در جمهوری چک رهبری شد - اخیراً در مجله PhytoKeys منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *