کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هزاران خاصیت عدس برای سلامتی را دریابید

6 شهريور 1401 ساعت 5:17

جلوگیری از ابتلا به دیابت، جلوگیری از کم خونی، کمک به کاهش وزن، بهبود سلامت مغز و سالم نگهداشتن پوست بخشی از هزاران خاصیت عدس است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، عدس در داشتن زندگی طولانی بسیار موثر است. از این حبوبات مدت‌ها قبل برای آشپزی استفاده می‌شده است. در کشور‌های جنوب آسیا محبوبیت خاصی دارد. عدس قدیمی‌ترین حبوبات است که توسط انسان روی زمین کشت شده است.

ارزش تغذیه‌ای عدس:

عدس‌ها منبع عالی از مولیبدنوم و فولات هستند. آن‌ها همچنین غنی از فیبر، مس، فسفر و منگنز می‌باشند. علاوه بر این، سرشار از آهن، پروتئین، ویتامین ب ۱، پانتوتنیک، روی، پتاسیم و ویتامین ب ۶ می‌باشند.

عدس همچنین غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده و مواد مغذی است که باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شوند و به سوزاندن چربی کمک می‌کنند. یک منبع عالی از فیبر محسوب می‌شوند که می‌توانن سطح کلسترول را کاهش دهند. همچنین یک منبع عالی از فولات و منیزیم می‌باشند.

خواص عدس و مزایای سلامتی عدس برای بدن:

۱. کاهش کلسترول خون:

عدس حاوی فیبر محلول است که می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد. LDL یا همان کلسترول بد عامل اصلی سفت شدن دیواره‌ی رگ‌ها یا آترواسکلروز است. برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن، به جای استفاده از گوشت که ممکن است باعث افزایش سطح کلسترول خون شود، بهتر است عدس مصرف کنید.

۲. عدس برای حفظ سطح مطلوب میزان طبیعی قند خون:

مصرف خوراکی‌هایی با شاخص گلوکز (GI) [شاخص عددی برای ارزیابی قابلیت یک ماده‌ی غذایی در افزایش قند خون]پایین می‌تواند سطح قند خون را در حالت سالم حفظ کند. شاخص گلوکز عدس پایین است (کم‌تر از ۵۵) و می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد.

۳. عدس برای جلوگیری از ابتلا به دیابت:

همان طور که قبل‌تر گفته شد، شاخص گلوکز در عدس پایین است؛ بنابراین برای افرادی که از دیابت رنج می‌برند، مفید است.

دیابت بیماری شایعی است که به دلیل ایجاد مقاومت در برابر انسولین و افزایش سطح قند خون به وجود می‌آید. هم چنین این بیماری ششمین عامل اصلی مرگ ومیر در دنیا لقب گرفته است.

برای آدم‌هایی که از بیماری دیابت به ویژه دیابت نوع ۲ رنج می‌برند، توصیه می‌شود مواد غذایی با شاخص گلوکز پایین نظیر عدس مصرف کنند. عدس هم چنین حاوی فیبر است که می‌تواند سرعت جذب قند را در خون کاهش دهد.

از این رو، می‌توان عدس را یک اَبَر خوراکی لقب داد که می‌تواند از هایپرگلیسمی و ایجاد دیابت جلوگیری و پیشگیری کند.

۴. بهبود هضم با عدس:

عدس سرشار از فیبر رژیمی است که برای حفظ سلامت دستگاه گوارش و دفع مواد زائد از آن بسیار مهم است. فیبر موجود در عدس، می‌تواند حرکت غذا‌ها را در مجاری گوارشی بهبود ببخشد و عمل جذب مواد مغذی را نیز آسان‌تر کند.

۵. عدس برای جلوگیری از یبوست:

اگر مشکل یبوست دارید، دچار کمبود فیبر هستید. عدس سرشار از فیبر رژیمی است که می‌تواند با نرم کردن غذا‌های هضم شده، فرایند انتقال آن‌ها را به روده‌ی بزرگ کمک کند و خروج مدفوع را از بدن آسان‌تر کند.

۶. عدس برای جلوگیری از سرطان:

عدس یک منبعی فوق العاده از فیتواستروژن‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به جلوگیری از برخی انواع سرطان‌ها کمک کنند.

به ویژه سرطان‌هایی که با هورمون‌های بدن در ارتباط هستند، مانند سرطان پستان و سرطان پروستات. آنتی اکسیدان‌های موجود در عدس می‌توانند از تاثیرات رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد استرس اکسیداتیو و بالطبع ایجاد سرطان می‌شوند، جلوگیری کنند.
۷. کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی:

بیماری قلبی، علت اصلی مرگ ومیر در جهان است. سبک زندگی ناسالم و رژیم غذایی نادرست می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند. مصرف خوراکی‌های سرشار از فیبر می‌تواند احتمال ایجاد بیماری قلبی را کاهش دهد و از قلب در برابر تاثیر رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

۸. عدس برای بهبود بارداری:

عدس، منبع خوبی از فولات است که می‌تواند سلامتی مادر را در دوران بارداری حفظ کند. وجود فولات برای رشد جنین درون رحم ضروری است. فولات هم چنین در کاهش خطر نقص‌های لوله‌ی عصبی جنین نظیر شکاف مهره در نوزادان نقشی مهم ایفا می‌کند.

۹. عدس برای درمان بیماری سلیاک:

عدس مانند دیگر انواع حبوبات جزء خوراکی‌های عاری از گلوتن به شمار می‌رود. گلوتن نوعی پروتئین است که در برخی غذا‌های گیاهی به ویژه غلات وجود دارد و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی فراوان برای آن دسته از افرادی شود که دچار ناتوانی در هضم گلوتن یا به اصلاح به بیماری سلیاک مبتلا هستند.

عدس، نه تنها غذایی خوشمزه است بلکه برای مبتلایان به بیماری سلیاک که نیازمند رژیم غذایی بدون گلوتن هستند نیز گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود.


کد مطلب: 804806

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/804806/هزاران-خاصیت-عدس-سلامتی-دریابید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com