پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۷

دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها علنی شد!

شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب: 804794
گویی برخی نمایندگان نسبت به وظایف قانونی خود بیگانه‌اند. آن‌ها بعضاً با این ذهنیت وارد مجلس می‌شوند که در رأس امور هستند و هر کاری باید با اجازه آنان انجام گیرد!
دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها علنی شد!
به گزارش جهان نيوز، جمعی از نمایندگان مجلس به دلیل آنچه ناکارآمدی رئیس جوان راه آهن عنوان کرده‌اند، درخواست استیضاح رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی را با ۲۰ امضا در سامانه نمایندگان بارگذاری کرده‌اند. گویی این استیضاح پس از آن کلید خورده است که تلاش‌های نمایندگان برای برکناری رئیس راه آهن بی نتیجه بوده است.

اینکه سؤال و استیضاح حق قانونی نمایندگان است، تردیدی در آن وجود ندارد و آن‌ها در ایفای نقش نظارتی خود، می‌توانند وزرای دولت را به خانه ملت فرا بخوانند و درباره عملکرد تحت مدیریت آن‌ها سؤال بپرسند و استیضاح کنند، اما روابط بین قوا زمانی دچار چالش و خدشه می‌شود که «نظارت» جای خود را به «دخالت» بدهد؛ موضوعی که چندی پیش هم مورد تأکید چندباره رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و ایشان پنجم خرداد در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بار دیگر آن‌ها را به پرهیز از دخالت در عزل و نصب‌ها در دولت فراخواندند.

این روز‌ها، اما حادثه قطار مسافربری یزد- مشهد بار دیگر شائبه دخالت نمایندگان در کار دولت را سر زبان‌ها انداخته است. فارغ از اینکه باید با مقصران آن حادثه برخورد جدی و قانونی صورت گیرد، اکنون این سؤال اساسی مطرح است که چرا نمایندگان اعمال نظارت خود را از شیوه‌های غیر معمول که شائبه دخالت دارد، دنبال می‌کنند؟ آن‌ها اختیار دارند که درباره این حادثه وزیر راه و شهرسازی را به مجلس فرابخوانند و توضیحات او را بشنوند و چنانچه از توضیحات او قانع نشدند، از اختیارات قانونی خود استفاده کنند، اما اینکه نماینده‌ای علناً با رسانه‌ها گفتگو کند و از رئیس راه آهن بخواهد که استعفا بدهد، نسبتی با وظایف قانونی او ندارد.

برای نمونه اردشیر مطهری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دو روز پیش در توئیتی خطاب به وزیر راه و شهرسازی نوشته است: «کشور برای توسعه نیازمند مدیران متخصص، مجرب و کارآمد است. با همین نگاه معتقدم میعاد صالحی، مدیر شایسته‌ای برای شرکت راه‌آهن نیست و باید جای خود را به فردی متخصص دهد. بقیه میعاد صالحی‌ها هم باید شناسایی و برکنار شوند.»

گویی برخی نمایندگان نسبت به وظایف قانونی خود بیگانه‌اند. آن‌ها بعضاً با این ذهنیت وارد مجلس می‌شوند که در رأس امور هستند و هر کاری باید با اجازه آنان انجام گیرد، در حالی که حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری فرموده‌اند که «مجلس در رأس امور است.» نه نماینده!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اصول گرا و اصلاح طلب ندارد.
Iran, Islamic Republic of
پس از تصادف وقتی مصاحبه آقای میعاد رو دیدم. متوجه شدم..
Iran, Islamic Republic of
جهان داری درباره مجلس انقلابی حرف میزنی؟
Iran, Islamic Republic of
نماینده در بیان نظرات خود آزاد است
درجاییکه مقام معظم رهبری بر عدم دخالت نمایندگان در انتصاب ها نظر داشته اند امیدواریم شورای نگهبان این دخالت نمایندگان را برای فردای تایید مجدد صلاحیت ها این نکات ریز را مدنظر داشته باشد.
Iran, Islamic Republic of
جهان خودت پاسخ بده تحصیلات و سوابق مدیر عامل راه آهن با شغلش همخوانی دارد؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر میعاد صالحی،در حوزه راه آهن متخصص هستند و حادثه یزد خطای انسانی بود و ربطی به ایشان ندارد.