سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۲

استیضاح زودهنگام تمرکز دولت را بهم می‌زند

جمعه ۱۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب: 804768
وزارت صمت در 5 الی 6 سال اخیر چندین وزیر را قربانی خودش کرده است، اگر در استیضاح کردن وزرا مفسده‌ای نباشد، به این نتیجه می‌رسیم که عجله در بحث استیضاح مشهود است و به نظرم باید تامل بیشتری صورت بگیرد.
استیضاح زودهنگام تمرکز دولت را بهم می‌زند
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، مجتبی ثابتی فعال سیاسی در گفت‌و‌ گو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، به طرح استیضاح وزیر صمت در مجلس اشاره کرد و با یادآوری دعوت  ۲۲۰ نفر از نمایندگان مجلس آیت الله‌رئیسی برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری گفت: حمایت مجلس از ورود رئیس پیشین قوه قضائیه به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری به دو دلیل صورت گرفت: دلیل اول حجم خرابی ها و بحران ها و آفت های دولت قبل و دلیل دوم هم ارزیابی عملکرد وی در حوزه های مختلف بود، به نظر آنها بهترین فردی که می‌توانست خلاءها و بحران‌های پیش‌آمده را حل کند رئیس پیشین قوه‌قضائیه بود.

ثابتی با اشاره به حمایت مجلس از روی کارآمدن دولت سیزدهم، تصریح کرد: بنابراین برای مجلسی که با این شور و شوق از آیت‌الله رئیسی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد، که قطعاً نظارت جدی هم بر عملکرد دولت سیزدهم خواهد داشت، آقای رئیسی بهترین گزینه برای حل مسائل کشور بود.

وی گفت: با این شناخت و تحلیل می‌توان به نتایجی رسید؛ نتیجه اول این است که باید به دولت آقای رئیسی اعتماد کرد، اعتماد به مفهوم کارآمدی صرف نیست به این مفهوم است که باید به معتمدین رئیس هیات دولت وقت داده شود. مجلس، آیت‌الله رئیسی را معتمد خودش دانسته و رئیس جمهور هم  بر اساس شناختی که از افراد دارد معتمدینی در حوزه کارگزاری خودش تعیین کرده است.

 ثابتی با بیان اینکه وزارت صمت متشکل از سه وزارتخانه است، تصریح کرد: تحول در وزارت صمت حتماً به زمان بیشتری نیاز دارد؛ بسیاری از مداخل و طلیعه‌های فساد در این وزارتخانه در ادوار گذشته صورت گرفته است.

وی افزود: فقط در حوزه صنعتِ خودرو، صدها منافذ فساد وجود دارد که برخورد با این مساله به زمان زیادی محتاج است.

ثابتی تصریح کرد: همه این مسائل درصورتی است که از سایر صنایع بالادستی، پایین دستی و معادنی که در این وزارتخانه وجود دارد چشم پوشی کنیم. بنابراین سازماندهی کردن این وزارتخانه حتماً  زمان بیشتری را می‌طلبد.

مجلس دستگیرِ دولت باشد
وی با تاکید بر لزوم حمایت مجلس از دولت، تشریح‌کرد: مجلس باید در شرایط کنونی دستگیرِ دولت باشد و شرایط کشور را در نظر بگیرد تا وزرا بتوانند سازماندهی های خودشان را با سرعت بیشتری دنبال کنند چراکه در غیر این صورت می‌توان ادعا کرد هیچ وزیری موفق نخواهد بود.

ثابتی از فرصت کم داده شده به وزیر صمت انتقاد کرد و گفت: فرصت ۹ماهه برای بزرگترین وزارتخانه کشور زمان تقریباً ناچیزی است، نماینده‌های مجلس باید در وهله اول دولت را حمایت کنند و در این مسیر گام‌ بردارند. با این شرایط هرکس دیگری هم وزیر صمت شود در مدت زمان کوتاهی دچار چالش خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت باید با تمرکز به حرکت خود ادامه دهد و احساس‌کند نماینده های مجلس، قوه‌مجریه را حمایت می‌کنند، تصریح کرد: اقدامات این‌چنینی باعث می‌شود تمرکز دولت و اقداماتی که در حوزه های مختلف از جمله دور زدن تحریمها انجام می‌دهد تحت تاثیر قرار بگیرد، یعنی دولت باید تمرکزش را برای عبور از موانع پیش رو خرج کند.

ثابتی افزود:‌ اگر مجلس اقدام به سوال و استیضاح کند تقریباً ۷۰ تا ۸۰ درصد تمرکز مدیران دولتی معطوف به بهارستان خواهد بود البته این در شرایطی است که اعتقاد داریم مجلس انقلابی است و حتماً سوءنیتی ندارد.

وی تشریح کرد: دولت، یک مجموعه است که باید ناظر به جلو تمرکز کند؛ اگر وزیری را در زمان کوتاهی پس از روی‌کار ‌آمدن دولت استیضاح کنیم موجب از دست رفتن تمرکز همه اعضای دولت می‌شود.

ثابتی با اشاره به اینکه از روز اول شنیده می‌شد برخی نمایندگان می‌گفتند تعدادی از وزرا را استیضاح خواهیم کرد چرا که در رودربایستی با آقای رئیسی به آنها رای اعتماد دادیم، تصریح کرد: این گمانه باید مغلوب شود و همه وزرا را حمایت کنیم چراکه هر کدام از آنها به مثابه چرخی از لوکوموتیو دولت هستند که اگر یکی از آنها دچار مشکل شود پیشران هم با سرعت کمتری حرکت خواهد کرد.

نمایندگان مجلس دو سال به کابینه فرصت دهند
وی با بیان لزوم حرکتِ دولت و مجلس در یک راستا و افزایش سعه صدر نمایندگان ملت، اظهار داشت: نمایندگان مردم باید به وزرا فرصت دهند؛ اگر مجلس پس از اینکه فرصت دوساله‌ای به اعضای کابینه داد، از عملکرد دولت سیزدهم قانع نشد در آن صورت سوال، استیضاح و تذکر را در دستور کار خود قرار دهد. 

این فعال اسبق دانشجویی با اشاره به پیچیدگی‌های موجود در وزارت صمت گفت: این وزارتخانه‌ در 5 الی 6 سال اخیر چندین وزیر را قربانی خودش کرده است، در بهترین حالت اگر بخواهیم تحلیل کنیم که در استیضاح کردن وزرا مفسده‌ای نباشد، به این نتیجه می‌رسیم که عجله در بحث استیضاح مشهود است و به نظرم باید تامل بیشتری صورت بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اگر پای منافع مردم در میان باشد،هرلحظه غفلت از استیضاح هر وزیر ومدیری که اشتباه کار میکند یک خطای نابخشودنی است.
Iran, Islamic Republic of
هر مسئولی عرضه کار ندارد و موج خسارت به بیت المال می شود باید جای خود را به فرد خبره بدهد