سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

بلایی که فشار خون بالا بر سر کلیه‌ها می‌آورد

جمعه ۱۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب: 804765
فوق تخصص کلیه بزرگسالان با اشاره به اینکه فشار خون بالا و بیماری نارسایی کلیوی هردو از بیماری‌های شایع و بدون علامت هستند توصیه کرد: کلیه‌ها باید از جهت دفع پروتئین کنترل شوند و همینطور فشار خون به صورت مستمر اندازه‌گیری شود.
بلایی که فشار خون بالا بر سر کلیه‌ها می‌آورد
به گزارش جهان نيوز، آریا جنابی فوق تخصص کلیه بزرگسالان و نفرولوژیست در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره ارتباط فشار خون بالا و نارسایی مزمن کلیه گفت: پرفشاری خون می‌تواند یکی از علائم نارسایی مزمن کلیه باشد و از طرف دیگر بیماری که پرفشاری خون دارد هم می‌تواند در طول زمان به نارسایی کلیه دچار شود.

وی افزود: هیچ یک از این دو بیماری که شایع هستند، علائم بالینی ندارند به همین دلیل بیمارانی که فشار خون بالا دارند باید به صورت مستمر کنترل شده و بیمارانی که مشکل کلیه دارند هم به طور دوره ای کنترل شوند.

جنابی یادآور شد: از هر ۷ نفر یک نفر به بیماری مزمن کلیه مبتلا است و ۲۵ درصد جمعیت کشور هم به فشار خون بالا مبتلا هستند. این دو بیماری بسیار شایع اند و اگر کنترل نشوند عوارض جدی و حتی غیرقابل جبرانی را برای بیمار در برخواهند داشت.  

جنابی با اشاره به اینکه از هر ۴ نفریک نفر به فشار خون بالا است تاکید کرد: فشار خون بچه‌ها هر سال یکبار باید کنترل شود. اما بزرگسالان از ۲۲ سالگی باید به صورت مستمر فشار خون خود را کنترل کنند. فشار خون بالا بدون علائم بالینی است و معمولا به طور تصادفی متوجه این بیماری می شویم . عوارض این بیماری به دلیل بدون علامت بودن، به تدریج در فرد ایجاد می شود.

فوق تخصص کلیه بزرگسالان متذکر شد: کلیه‌ها باید از جهت دفع پروتئین به ویژه در افرادی که زمینه بیماری‌های همچون دیابت، پوستی(لوپوس) یا سردردهای میگرنی دارند به صورت مستمر کنترل شود. فشار خون این بیماران هم باید به صورت مستمر کنترل شود. اگر فرد فشار خون بالا یا میکروآلبومین نداشته باشد و کراتین و تست عملکرد کلیه مناسبی هم داشته باشد، کافی است برای اینکه مطمئن باشیم کلیه ها عملکرد خوبی دارند.

وی اظهار داشت: در بیماران دیابتی ممکن است میکروآلبومین در آزمایش ادرار دیده نشود بنابراین این بیماران باید تست آلبومین دهند تا مطمئن باشیم دیابت عارضه ای برای کلیه ها ایجاد نکرده باشد.

وی افزود: یک از مهمترین اقدامات در جهت پیشگیری از بیماری نارسایی کلیوی کنترل مستمر فشار خون است. باید شیوه زندگی مناسب و فعالیت ورزشی منظم ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز و 150 دقیقه در هفته داشته باشیم. از مصرف بی رویه مسکن و داروهایی که توسط پزشک تجویز نشده باشد پرهیز کنیم. مصرف نمک را کاهش دهیم و در برابر آن مصرف لبینات کم چرب، میوه جات و سبزیجات تازه را افزایش دهیم و در آخر سیگار هم نکشیم و از استرس هم دوری کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *