جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
نماینده پارلمان انگلیس:

توافق طولانی‌تر و قوی‌تر از برجام می‌خواهیم!

جمعه ۱۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۱
کد مطلب: 804733
یک نماینده پارلمان انگلیس امروز پنجشنبه گفته که لندن باید به دنبال توافقی «قوی‌تر و طولانی‌تر» از برجام باشد.
توافق طولانی‌تر و قوی‌تر از برجام می‌خواهیم!
به گزارش جهان نيوز، یک نماینده پارلمان انگلیس امروز پنجشنبه با بیان این ادعا که جذابیت برجام هر روز کمتر می‌شود گفته لندن باید به دنبال توافق بهتر و قوی‌تر باشد.
 
«اندرو موریسون»، نماینده محافظه‌کار پارلمان انگلیس که سابقاً مشاور وزیر خارجه این کشور بود مدعی شده که تلاش‌ها برای احیای برجام شکست خورده و این توافق اکنون در وضعیت اغماء است.
 
وی گفت: «به نظر من، ما نباید کاملاً تلاش برای احیا [برجام] را کنار بگذاریم اما برای احیای آن هم نیازی نیست خودمان را به در و دیوار بزنیم.»
 
موریسون در ادامه گفت: «چیزی که ما به آن نیاز داریم یک توافق بهتر و طولانی‌تر است. در واقع، با گذشت هر روز از جذابیت برجام کاسته می‌شود. توانمندی‌های فنی ایران پیشرفت می‌کند و مفاد اصلی توافق، بی‌معنا می‌شوند و بندهای زوال‌پذیر نزدیک‌ می‌شوند.»
 
دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷، در حالی که ایران به تمامی تعهداتش در برجام پایبند بود به مشارکت خود در توافق هسته‌ای پایان داد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفت.
 
  دولت جو بایدن به شکست «فشار حداکثری» اعتراف کرده اما نه تنها از انجام اقدامات لازم برای بازگرداندن آمریکا از آن مسیر خودداری کرده بلکه عملاً همان سیاست را ضد ایران اجرا کرده است. تا کنون چندین دور مذاکره در وین میان گروه 1+4 و ایران از یک طرف و آمریکا از طرف دیگر انجام شده اما آمریکا با مقصرنمایی و کارشکنی در گفت‌وگوها مانع از حصول نتیجه شده است.
 
آخرین دور مذاکرات وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. آمریکا و کشورهای غربی در آن زمان ادعا می‌کردند که روسیه از پیشبرد مذاکرات جلوگیری کرده است. مسکو در آن زمان، پس از آغاز جنگ اوکراین گفته بود که خواستار دریافت ضمانتی از طرف‌های غربی مبنی بر عدم قطع همکاری‌های میان ایران و روسیه در نتیجه تحریم‌ها علیه آن کشور است. با وجود این، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه چند روز بعد در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان» گفت که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری با ایران مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست. او همچنین گفت روسیه از طرف‌های غربی ضمانت‌های لازم را برای انجام همکاری در پروژه‌های هسته‌ای در چارچوب برجام را دریافت کرده است.
 
کشورهای غربی بعد از این تحولات به برجسته‌سازی موضوعی دیگر پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.
 
روز گذشته، مذاکراتی در قطر به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا و با واسطه انریکه مورا هماهنگ کننده اروپایی انجام شد. این مذاکرات از روز سه‌شنبه با ملاقات دوجانبه علی باقری و انریکه مورا در شهر دوحه پایتخت قطر کلید زده شده بود.
 
مذاکرات دوحه بعد از وقفه‌ سه ماه و نیمه از دور هشتم مذاکرات در وین و پس از توافق اخیر صورت گرفته در تهران در پی سفر «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها، از سرگرفته شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *