شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۱۰
نگاهی به نامه اخیر جبهه اصلاحات به رئیسی

وقتی اصلاح طلبان همچنان حرف جدیدی برای گفتن ندارند/ پیشنهادات تکراری اصلاح طلبان پس از هشت سال تجربه نظریات شان در دولت گذشته/ باز هم گره زدن معیشت مردم به موضوعات خیالی همچون FATF و عدم اجازه به روحانی برای توافق کردن!

سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 804458
باوجود تجربه تاسف بار دولت روحانی که هشت سال نظریات جریان اصلاحات را در حوزه اقتصاد و سیاست خارجه اجرایی کرد، هنوز فعالین سیاسی اصلاح طلب را از ادعا کردن در حوزه اداره جامعه دور نکرده است.
وقتی اصلاح طلبان همچنان حرف جدیدی برای گفتن ندارند/ پیشنهادات تکراری اصلاح طلبان پس از هشت سال تجربه نظریات شان در دولت گذشته/ باز هم گره زدن معیشت مردم به موضوعات خیالی همچون FATF و عدم اجازه به روحانی برای توافق کردن!
گروه سیاسی جهان نيوز: باوجود تجربه تاسف بار دولت روحانی که هشت سال نظریات جریان اصلاحات را در حوزه اقتصاد و سیاست خارجه اجرایی کرد، هنوز فعالین سیاسی اصلاح طلب را از ادعا کردن در حوزه اداره جامعه دور نکرده است.

به گزارش جهان نيوز، اخیرا جبههٔ اصلاحات ایران با ارسال نامه‌ای به ابراهیم رئیسی پیشنهاداتی برای حل بحران اقتصادی ارائه کرد. از طرف اصلاح طلبان در این نامه همانند سالهای گذشته هیچ پیشنهاد و راهکار جدیدی نه تنها ارائه نشده بلکه همان راهکارهای شکست خورده را دوباره بیان کرده اند.

در بخشی از این نامه آمده است: به نظر ما نباید نشانی اشتباه به جامعه داد. بخش عمده‌ای از شرایط بسیار سخت فعلی برای مردم و دولت از جمله تورم بالا و نیز تشدید آن در سال جاری، نرخ رشد اقتصادی نازل و بروز عدم تعادل‌های شکننده در اقتصاد ملی، ناشی از سیاست‌های نادرست در عرصه بین‌المللی، تحریم‌های ظالمانه و بحران هسته‌ای کشور است. در این میان، اتخاذ سیاست‌های نادرست اقتصادی اخیر، نهایتاً نقشی تشدیدکننده در وضعیت ناگوار کنونی ایفا کرده است. 

این نامه می افزاید: جناب آقای رئیسی، واقعیت تلخ آن است که این تورم بالای چهل درصد بوده است که زندگی را برای مردم به نقطه بحرانی رسانده است. این وضعیت نیز با خروج ظالمانه و خلاف رویه‌های دیپلماتیک ترامپ از برجام و ناتوانی اروپا و عدم علاقه روسیه و چین برای مقابله با آن آغاز شده و مع‌الاسف در دوران پسا ترامپ نیز با سنگ‌اندازی تندروهای داخلی و خارجی برای جلوگیری از شکل‌گیری توافق هسته‌ای، تاکنون ادامه یافته است.

در حالیکه تلاش های دیپلماتیک دولت رئیسی و تغییر فرمان سیاست خارجه توسط وی سبب ایجاد چشم اندازهای اقتصادی قابل دسترس شده است، اصلاح طلبان در ادامه نامه بدون ارائه شواهدی دولت رئیسی را متهم به از دست دادن فرصت ها در روابط خارجه متهم کرده و نوشته اند: عنایت دارید که متناسب با عادی شدن روابط خارجی ایران با کشورهای صنعتی و یا ادامهٔ تحریم‌های ظالمانهٔ فعلی، بسته‌های سیاستی متناسب با وقوع هر وضعیت، باید  طراحی و اجرا شود. اما اقدامات اخیر دولت بدون توجه به نقش سیاست خارجی اعمال شده‌اند.

اصلاح طلبان در ادامه نیز دوباره تلاش کرده اند روند معیشت مردم را همچنان به برجام گره بزنند و نوشته اند: جنابعالی به کرات فرموده‌اید که "معیشت مردم را به ارادهٔ بیگانگان و گفتگوهای مرتبط با برجام گره نمی‌زنیم“. تردیدی نیست که هیچیک از امور مهم کشور را نمی‌بایست به ارادهٔ بیگانگان گره زد. اما قاعدتاً جنابعالی هم در عمل به نادرستی چنین تصوراتی دربارهٔ برجام واقف شده‌اید و مردم ایران با رگ و خون و پوست خود پیوند بین معیشت با روابط خارجی کشور و  رفع  تحریم‌ها  را حس  کرده‌اند

اصلاح طلبان در ادامه نیز دوباره راهکارهای تکراری و شکسته خورده را تاکیده کرده و حتی مدعی شدند که حسن روحانی اجازه امضای توافق جدید داده نشده و نوشته اند: احیای برجام و رفع تحریم‌ها علیه ملت و دولت ایران اولین گام مهم و شرط لازم برای حل مشکلات کنونی کشور و از وظایف مسلم دولت محترم بوده است. هرچند بهتر می‌بود که مجلس محترم و مقامات عالی‌رتبهٔ نظام با درخواست دولت دکتر روحانی مبنی بر امضا و نهایی کردن فرآیند احیای برجام که بر اساس اطلاعات ما امکان آن کاملا فراهم شده بود، موافقت می‌کردند تا کار را برای دولت جنابعالی آسان شود.

اصلاح طلبان همچنین افزوده اند: پس از احیای برجام، اعمال سیاست تنش‌زدایی در روابط بین‌الملل ایران و گسترش و عادی‌سازی روابط کشور با کشورهای منطقه و غربی و شرقی صرفاً بر اساس منافع ملی از ضرورت‌های ادارهٔ کم‌هزینه و کارآمد کشور است. بازسازی روابط بانک‌های ایرانی با بانک‌های بین‌المللی از طریق به نتیجه رساندن مذاکرات مربوط به FATF لازمهٔ گشایش در روابط اقتصادی ایران و حمایت از تولید رقابتی و با صرفه است و به کاهش هزینه‌های کشور و افزایش درآمد دولت می‌انجامد.

اما از مجموعه نامه جدید اصلاح طلبان اینگونه برمی آید که جریان اصلاحات همچنان هیچ راه حل جدیدی برای اداره کشور و غلبه بر مشکلات ندارد و بر همان سیاست های شکست خورده قبلی خود اصرار دارد. آنهم سیاست‌های که بزرگترین تورم  سالهای اخیر را به مردم تحمیل کرد و سبب 700 برابری شدن قیمت مسکن در ایران، افزایش بیکاری و تحمیل بزرگترین بدهی ها به کشور شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شاهین
Iran, Islamic Republic of
راهکار اصلاح طلبان به درد خودشان می خورد با همین راهبرد غلط در 8 سال گذشته اقتصاد مملکت را به فنا دادند.
میلاد
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان در دولت قبل میگفتن بدلیل تحریم و FATF نمی توانیم واکسن بخریم !!! و حالا مشخص شد که درست نبود.
میثم
Iran, Islamic Republic of
سیاست اقتصادی و خارجی دولت قبل صحیح نبود به همین دلیل قیمت ارز و طلا و مسکن 10 برابر شد بانیان وضع موجود بهتره سکوت کنند.
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز شما کار وزندگی تان شده جنگ زرگری را انداختند ...!!
اصلاح طلبی دیگر در کشورما رنگی ندارد
فهیم
Iran, Islamic Republic of
.....
Romania
خو اصلاح طلبان که به نظر شما پایگاه ندارن ...دیگه چرا خودتون اذیت می کنین
Iran, Islamic Republic of
من جای اصلاح طلبا بودم کلا سکوت میکردم زشته والله
Iran, Islamic Republic of
سکوت کن برادر که برات بهترین کاره
پروانه
Iran, Islamic Republic of
هر چه بدبختیه که مردم دارن تحمل می کنن باعث و بانیش همین اصلاح طلبان هستن با سیاسی کاریشون طلب کار هم هستن