شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۷
در آستانه مذاکرات جدید هسته ای در دوحه

راهکار اصلاح طلبان برای رسیدن به توافق هسته‌ای/ جمهوری اسلامی دست از لجبازی با آمریکا بردارد!

سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 804441
در حالیکه طرف آمریکایی در ماه های گذشته بارها با زیاده خواهی سبب عدم رسیدن به تواف هسته ای شده، اصلاح طلبان همچنان تلاش می کنند ایران را مقصر شکست مذاکرات نشان بدهند.
راهکار اصلاح طلبان برای رسیدن به توافق هسته‌ای/ جمهوری اسلامی دست از لجبازی با آمریکا بردارد!
گروه سیاسی جهان نيوز: اصلاح طلبان که هشت سال تلاشان برای رسیدن به توافق نهایتا به «هیچ» ختم شد، این روزها مشغول دادن پیشنهادات عجیب و غریب به دولت رئیسی درباره توافق مجدد درباره برجام هستند.

به گزارش جهان نيوز، روزنامه اصلاح طلب همدلی نوشته است: بر اساس اعلام وزارت خارجه ایران، در این دور از مذاکرات نیز هیچ گفت‌وگوی مستقیمی بین ایران و آمریکا رخ نمی‌دهد. این به آن معناست که نمایندگان ایران و آمریکا همچنان در دو اتاق مجزا خواهند نشست و از طریق واسطه‌های روسی و اروپایی از دیدگاه‌های خود با خبر خواهند شد. این مسئله از آن روی کمی مضحک به نظر می‌رسد که اختلافات اساسی که مانع از احیای برجام شده، تنها بین این دو کشور وجود دارد، اما ظاهراً قرار است با این نوع از مواجهه این مسئله بزرگ را حل کنند.

این روزنامه می افزاید: در شرایطی که ناظران سیاسی بارها تأکید کرده‌اند بدون گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا در این پرونده، نمی‌توان دستیابی به نتیجه‌ای قابل‌توجه را انتظار داشت اما طرف ایرانی همچنان بر خواسته خود یعنی عدم حضور نمایندگان آمریکا در میز مذاکرات، تأکید دارد. باوجوداین شرایط، این سؤال شکل می‌گیرد که اگر تهران به‌واقع به دنبال دستیابی به نتیجه، رفع تحریم‌ها و امکان ایجاد فروش نفت به‌عنوان اولین قدم است، چرا از مواجه‌شدن با طرف آمریکایی، امتناع کرده و عملاً از سرعت دستیابی به اهداف موردنظر،‌ می‌کاهد؟ تجربه‌های یک سال گذشته به‌طور شفاف نشان داده است که واسطه‌گری‌ها و خبررسانی‌های روسیه و کشورهای اروپایی بین ایران و واشنگتن، بیشتر بر شائبه‌ها دامن زده و به‌طورکلی سرعت دستیابی به نتیجه‌ای مشخص را به حداقل‌ترین مقدار ممکن کاهش داده‌اند.

روزنامه اصلاح طلب همدلی در ادامه از زبان یک کارشناس، دولت رئیسی را به لجبازی با آمریکا متهم کرده و می نویسد: «در حال حاضر سیاست عدم مذاکره مستقیم با آمریکا، شکلی از لجبازی سیاسی و دیپلماتیک پیدا کرده است. از نگاه من دلیل ایجاد این لجبازی در مذاکره مستقیم با آمریکا شاید این باشد که جمهوری اسلامی ایران اساساً گفت‌وگو و مذاکره مستقیم با ایالات‌متحده را به معنای ایجاد ارتباط تهران و واشنگتن و بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در پایتخت‌های همدیگر تلقی می‌کند درحالی‌که این مذاکرات مستقیم با هدف رفع بحران در پرونده‌های متعدد جمهوری اسلامی ایران در صحنه جهانی از پرونده فعالیت‌های هسته‌ای گرفته تا توان دفاعی و موشکی، نفوذ منطقه‌ای است. از این منظر اگر به مذاکرات و گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا نگاه کنیم می‌بینیم که این سیاست و راهبرد عقلانی‌ترین، منطقی‌ترین، هوشمندانه‌ترین و درعین‌حال کم‌هزینه‌ترین سیاست در شرایط فعلی کشور است.»

همدلی در ادامه نیز به نقل از این کارشناس آورده است: «افکار عمومی در داخل کشور، هم کشورهای منطقه و هم در سطح جهان دیگر به این درک و واقعیت رسیده‌اند که تنها راه برون‌رفت از این وضعیت فقط مذاکره مستقیم ایران و آمریکاست. حقیقتاً برازنده و زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست که با این شرایط و بحران‌های متعدد داخلی بخواهد در یک لجبازی و انکار ضرورت مذاکره با آمریکا مرتباً بر یک سیاست اشتباه پافشاری کند و بر طبل عدم مذاکره با آمریکا بکوبد.»

لازم به ذکر است در حالیکه طرف آمریکا در ماه های گذشته بارها با زیاده خواهی سبب عدم رسیدن به تواف هسته ای شده، اصلاح طلبان همچنان تلاش می کنند ایران را مقصر شکست مذاکرات نشان بدهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مگر قبلا توافق صورت نگرفته ومنجر به بر جام شده والان دوباره سر چه چیزی توافق شود...؟!!
شاهین
Iran, Islamic Republic of
راهکار اصلاح طلبان به درد خودشان می خورد با همین راهبرد غلط در 8 سال گذشته اقتصاد مملکت را به فنا دادند.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا همان امریکاست فقظ باید قوی بود تا دستاش بسته بشه .
Iran, Islamic Republic of
از لغو بلمره تحریمها چه خبر؟
Iran, Islamic Republic of
من نمیدونم چرا این اصلاح طلب ها همه گناه را می اندازند گردن ما . گویا اصلا امریکاییها هیچ کار خطایی نکردند .
Iran, Islamic Republic of
اینکه رهبری فرمودن با آمریکا مذاکره نکنیم چون عضوی از برجام نیست عملی نشده و دوستان دارن از اتاق دیگری مذاکره میکنن
ناشناس
United Arab Emirates
ایکاش یک نظرسنجی یا رفراندوم یا... نیز از ملت بعمل می آوردید که هسته ای آری یا نه؟