جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دولت سیزدهم چگونه چالش قطعی برق را حل کرد؟

سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 804433
صنعت برق کشور در مدت ۱۰ ماه‌ حضور دولت سیزدهم، برنامه‌ریزی دقیقی را اجرا کرد به‌نحوی‌که در زمستان با مدیریت سوخت نیروگاهی و در اواخر خرداد هم با مدیریت شبکه توانست بدون قطعی، برق کشور را تأمین کند.
دولت سیزدهم چگونه چالش قطعی برق را حل کرد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، مردم در سال‌های گذشته بخصوص در دو سال گذشته با مشکل خاموشی‌ها (قطع برق) در تابستان و زمستان مواجه می‌شدند به طوری که این موضوع باعث افزایش نارضایتی عمومی شده بود. قطعی برق در سال گذشته (بهار و تابستان ۱۴۰۰) به اوج خود رسید و مردم در روز چند ساعت برق نداشتند، این در حالی بود که خاموشی‌ها از اردیبهشت ماه آغاز شد.  در سال‌ گذشته چند بار در روز برق به میزان دو ساعت قطع می‌شد.

علت‌ خاموشی‌ها در سال‌های گذشته به عدم ساخت نیروگاه در دولت قبل و افزایش ندادن ظرفیت تولید برق مربوط می‌شد؛ به نوعی دولت قبل با نیروگاه نسازی باعث ایجاد مشکل برای مردم شده بود. افزایش ظرفیت تولید برق یکی از تکالیف قانونی برنامه ششم بود که دولت و وزارت نیروی سابق از انجام آن سرباز زده بود. این موضوع حتی بر تولید هم اثر گذاشته بود و واحدهای تولیدی مجبور بودند خط تولید خود را خاموش کنند.

پس از خاموشی‌هایی که سال گذشته کشورمان را درگیر خود کرد و نارضایتی مردم را به دنبال داشت، دولت سیزدهم و به‌خصوص وزیر نیروی این دولت تمام همت خود را بکار گرفت تا ضمن برطرف‌کردن مشکلات، روند تأمین پایدار برق را بهبود بخشد تا مشکلاتی در زمینه خاموشی‌ها بروز نکند و با گذشت فصل بهار ۱۴۰۱ و گرمای شدید آن، قطعی برق نداشتیم و برای تابستان نیز برنامه ریزی شده است تا بتوانیم بدون خاموشی آن را سپری کنیم.

بر همین اساس وزارت نیرو در مدت حضور «علی‌اکبر محرابیان» به‌عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم با برگزاری جلسه‌های زیاد با کارشناسان، متخصصان و مدیران، طراحی برنامه‌های مختلف در صنعت برق را از همان روزهای نخست آغاز کرد.

عبور موفق از زمستان
بعد از تابستان سخت و ناموفق ۱۴۰۰ که خاموشی‌های پی‌درپی اتفاق افتاد، دولت سیزدهم برای اثبات حرکت و تلاش خود، چالش دشوار تأمین سوخت زمستان را در مسیر داشت که ذخیره‌سازی مناسب سوخت مایع در نیروگاه‌های حرارتی به‌عنوان واحدهای اصلی تولید برق کشور و استفاده بهینه از سوخت مصرفی در این واحدها موجب شد تا زمستان سال گذشته بدون قطعی برق سپری شود.

باتوجه‌به اینکه در فصل سرد سال هم‌زمان با کاهش دما در نقاط مختلف کشور اولویت تأمین گاز با مشترکان خانگی و تجاری بود؛ در این بازه زمانی برای تأمین مصارف مشترکان این بخش، میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌های حرارتی به‌عنوان اصلی‌ترین واحدهای تولیدکننده برق کشور دچار محدودیت می‌شد؛ همین مسئله موجب شد تا در چند سال اخیر محدودیت در تأمین گاز نیروگاه‌ها و کسری مخازن سوخت مایع این واحدها در فصل سرد سال باعث شود تا تعدادی از واحدهای نیروگاهی به دلیل کمبود سوخت در زمستان از مدار خارج شده و شاهد قطعی برق در برخی از مناطق کشور باشیم.

اما در دولت سیزدهم با همکاری و هماهنگی مناسب میان وزارتخانه‌های نفت، نیرو، راه و شهرسازی، سازمان محیط‌زیست و... سوخت زمستانی همه نیروگاه‌های کشور به‌خوبی تامین و تضمین شده و با اقدام‌های صورت‌گرفته از سوی صنعت برق، وزارت نیرو توانست زمستان سال گذشته را بدون خاموشی سپری کند.

تلاش برای آغاز تابستانی با کمترین مشکل
پس از عبور از نگرانی زمستان، این بار صنعت برق باید خود را برای چالشی به نام تابستان آماده می‌کرد که جزو موقعیت‌های خاص و دشوار وزارت نیرو است.

 از نخستین روز نوروز ۱۴۰۱، محرابیان سفرهای خود را برای بررسی تعمیرات اساسی نیروگاه‌های حرارتی آغاز کرد که این پیگیری نشان‌دهنده عزم صنعت برق برای عبور از تابستان با کمترین مشکل است.

اتمام به‌موقع تعمیرات نیروگاهی و ثبت یک رکورد
بر این‌ اساس طرح‌های افزایش توان تولید برق برای روزهای اوج مصرف تابستان امسال مجموعاً تاکنون بیش از سه هزار مگاوات از طریق ساخت دو هزار و ۳۲۴ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید، ۶۵۴ مگاوات ارتقای توان عملی واحدهای گازی و سیکل ترکیبی و ۱۰۰ مگاوات رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور افزوده شده است.

وزارت نیرو دولت سیزدهم امسال برای نخستین‌بار بیش از ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی را پیش از شروع خردادماه و پیک مصرف برق تابستان به پایان رسانده است تا رکورد جدیدی را در زمینه تعمیرات نیروگاهی به ثبت برساند.

تلاش برای افزایش ۲ درصدی راندمان نیروگاهی
این وزارتخانه در تلاش است تا راندمان نیروگاه‌های حرارتی را امسال دو دهم درصد افزایش داده و به رقم ۳۹.۲ درصد برساند.

 افزایش دو دهم درصدی راندمان نیروگاه‌ها موجب کاهش مصرف ۴۲۳ میلیون مترمکعب/لیتر سوخت معادل در سال شده و بیش از نیم درصد صرفه‌جویی سالانه سوخت مصرفی نیروگاه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

اقدام برای بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر
وزارت نیرو تاکنون توانسته ۱۱۰ مگاوات از برنامه ۵۰۰ مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر خود را برای تابستان ۱۴۰۱ محقق و تا پایان شهریور هم ۳۹۰ مگاوات مابقی وارد مدار خواهد شد که گامی در جهت اجرای برنامه ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

اعمال نشدن هیچ خاموشی
در شرایط مشکلات اجتماعی و اقتصادی موجود و با ناترازی تولید و مصرف برق، وزارت نیرو با اقدام‌هایی مانند امضای تفاهم‌نامه همکاری با وزارت صمت، همکاری با صنایع، اجرای برنامه مدیریت مصرف و راه‌اندازی موتور احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور تاکنون هیچ خاموشی را بر شبکه برق اعمال نکرده است که این موفقیت قابل‌توجه است.

"چندی پیش علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو با بیان اینکه بنای وزارت نیرو بر این است که در هیچ‌ یک از بخش‌های خانگی، تجاری و غیره خاموشی اعمال نشود، گفت: برای هر یک از بخش‌های مختلف، برنامه مدیریت مصرف تدوین شده و اگر این برنامه مدیریت برق به‌خوبی اجرا شود، کار به خاموشی نمی‌رسد.

محرابیان با اشاره به خاموشی‌های مکرر در سال گذشته، گفت: در سال‌های گذشته چندین بار در روز به میزان دو ساعت برق قطع می‌شد، درحالی‌که در شرایط امروز جامعه همه وسایل عمدتاً وابسته به برق هستند.

وزیر نیرو یکی از افتخارات صنعت برق را گستردگی شبکه این بخش خواند و گفت: شبکه بزرگ برق دائماً در حال تهدید است، برای مثال پدیده‌های طبیعی یا مشکلات فنی می‌تواند زمینه قطعی محدود را فراهم کند، اما در حال حاضر باوجود مصرف ۶۲ هزار مگاواتی، از شبکه برق پایدار برخوردار هستیم.

امید است با اجرای برنامه مختلف وزارت نیرو مدیریت مصرفی در تمامی بخش‌های برق، بخش تولید و توزیع این صنعت با کم‌ترین مشکل و محدودیت ماه‌های گرم سال را پشت سر بگذارد و افتخار جدیدی را برای وزارت نیرو در پی داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *