سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۶
نشست مشترک قوه قضاییه و مجلس؛

اژه‌ای: مردم از وضع اقتصادی، ناهنجاری‌های اجتماعی و شکسته‌شدن حرمت‌ها گلایه دارند/ ما به عنوان مسئولان نظام، وظیفه داریم/ برای کاهش اطاله دادرسی لایحه به مجلس می‌دهیم/ قالیباف: آزادگی و حق‌مداری اژه‌ای یک ویژگی خاص به قوه قضاییه بخشیده

يکشنبه ۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۱۲
کد مطلب: 804300
ما باید نهایت تلاش خود را برای حل و فصل مسائل و مشکلاتی که مردم با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند انجام دهیم.
اژه‌ای: مردم از وضع اقتصادی، ناهنجاری‌های اجتماعی و شکسته‌شدن حرمت‌ها گلایه دارند/ قالیباف: آزادگی و حق‌مداری اژه‌ای یک ویژگی خاص به قوه قضاییه بخشیده
به گزارش جهان نيوز، دومین نشست مشترک قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی، امروز یکشنبه (۵ تیر) در پنجمین روز از هفته قوه قضاییه به میزبانی دستگاه برگزار شد.

در این نشست علاوه بر رؤسای قوای قضاییه و مقننه، اعضای شورای عالی قوه قضائیه و نمایندگان مجلس حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان این نشست ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و سالگرد شهادت آیت‌الله بهشتی، با اشاره به تعاملات مطلوب میان قوای سه گانه و همچنین جلسات متعددی که طی یک سال اخیر میان مسئولان ارشد دستگاه قضایی با تمامی کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شده است، گفت: هیچگاه به یاد ندارم که میان سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه، به اندازه دوره کنونی، ارتباط و تعامل نزدیک و نشست و برخاست‌های جمعی، گروهی یا فردی وجود داشته باشد.
 
رئیس عدلیه با اشاره به گرفتاری‌ها و اصطکاکات فراوانی که طی دوره‌های گذشته از ناحیه عدم تعامل و درگیری میان قوای اجرایی، تقنینی و قضایی در کشور ایجاد می‌شد، همکاری و تعامل نزدیک و روابط مستحکم این سه قوه در شرایط فعلی را یکی از نعمات بزرگ و عنایات پرودگار متعال دانست و اظهار کرد:  از جمله نتایج مهم همکاری و هم‌افزایی میان سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه در دوره کنونی، نزدیک بودن دل‌های کارگزاران نظام، آگاهی آنها نسبت به عملکردها، کمبودها و کاستی‌های همدیگر و همچنین ادراک واحد یا نزدیک به‌هم آنها در خصوص بسیاری از مسائل، موضوعات و مشکلات کشور است که حقیقتا باید شکرگزار این نعمت باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه از فرصت کنونی تعامل بی‌نظیر قوای مجریه، مقننه و قضاییه، باید در جهت خدمت خالصانه و بی‌منت به جامعه و رفع گرفتاری‌های مردم و همچنین تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های الهی انقلاب استفاده کرد، گفت: چنانچه از این فرصت استفاده نکنیم مغبون هستیم و فردا خود را ملامت خواهیم کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مسائل و مشکلاتی که امروز گریبانگیر مردم کشورمان است، اظهار کرد: امروز مردم عزیز ایران اسلامی، در خصوص موضوعاتی نظیر وضعیت معیشتی و اقتصادی، ناهنجاری‌های اجتماعی، شکسته‌شدن برخی حرمت‌ها و زیرپاگذاشته شدن برخی ارزش‌ها گلایه‌مند هستند و رنج می‌برند و ما به عنوان مسئولان و مقامات نظام وظیفه داریم که تمام تلاش خود را در راستای رفع این گلایه‌ها انجام دهیم.


حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای مسئولیت حل و فصل بخشی از مشکلات و مسائل مردم را متوجه دستگاه قضایی دانست و با اشاره به انتظارات به حق مردم از عدلیه اظهار کرد: امروز مردمی که از عدم تحقق عدالت اجتماعی و تبعیض در رنج به سر می‌برند، این انتظار به حق را از عدلیه دارند که توقعات‌شان را برآورده کند.

رئیس عدلیه با بیان اینکه مردم ایران اسلامی برای تحقق ارزش‌هایی نظیر عدالت اجتماعی و از بین رفتن تبعیض انقلاب کردند، خون دادند، جانباز شدند و به رنج و سختی افتادند، تصریح کرد: ما باید نهایت تلاش خود را برای حل و فصل مسائل و مشکلاتی که مردم با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند انجام دهیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه دومین نشست مشترک قوه قضاییه و مجلس با اشاره به وظایف و مسئولیت‌های قانونی این دو نهاد، بیان داشت: مسئولیت مهم مجلس شورای اسلامی قانونگذاری و ریل‌‌‌گذاری و وظیفه خطیر دستگاه قضایی نظارت بر حُسن اجرای قوانین است؛ چنانچه قوه قضاییه در راستای نظارت بر اجرای دقیق، کامل و به‌موقع قوانین مصوب مجلس تقویت نشود، زحمات و تلاش‌های قوه مقننه نیز کم اثر خواهد شد.
 
رئیس عدلیه با اشاره اقدامات مثمرثمر و گره‌گشای دستگاه قضایی طی ۴ دهه اخیر در ساحت‌ها و شوؤن مختلف از جمله تقویت امنیت مردم، مجازات مجرمین و استیفای حقوق بیت‌المال، تصریح کرد: تقویت دستگاه قضایی از جهات مختلف از جمله تجهیز منابع و نیروی انسانی، سبب تقویت و قوای دیگر نیز می‌شود و اثرات تقویت قوه قضاییه، دستگاه‌های دیگر را نیز منتفع خواهد کرد.  

رئیس قوه قضاییه در ادامه این نشست، طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی را یکی از مشکلات جدی مردم و مراجعه کنندگان به دستگاه قضایی دانست و بیان داشت: کوتاه کردن فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است چرا که تأخیر در رسیدگی به پرونده‌های قضایی از جهات مختلف از جمله جهات روانی و مادی برای مردم هزینه‌زا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه «کوتاه کردن فرآیند‌های دادرسی» از برنامه‌های اصلی دستگاه قضایی است، بیان داشت: در مقوله کاهش اطاله دادرسی و جلوگیری از طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌های قضایی، لایحه ای را با در نظر گرفتن جمیع جوانب به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهیم کرد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه نمی‌توان رسیدگی به همه مسائل قضایی که برخی اطراف و جوانب متعدد و بعضاً متناقضی دارند را منحصر و خلاصه در قانون آیین دادرسی کیفری کرد، از ضرورت اتخاذ تدابیر و تمهید ترتیباتی در راستای رسیدگی به برخی پرونده‌های قضایی که بعضاً سالیان سال است به نتیجه ختم نشده‌اند، سخن گفت.

رئیس عدلیه در همین رابطه مشخصاً به موضوع برخی املاک و زمین‌های وقفی از جمله زمین‌های منطقه پاکدشت در اطراف تهران و رسیدگی ویژه به این مقوله در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: پیرامون وقفی بودن اراضی پاکدشت از زمان قاجار مسائلی مطرح بود؛ در مقطع زمانی سال ۹۷ پس از چندین بار طرح این موضوع در مراجع قضایی، با تدبیری که صورت گرفت، تمامی جوانب و ابعاد موضوع زمین‌های وقفی منطقه پاکدشت مورد لحاظ قرار گرفت و تصمیمی قاطع در این رابطه اتخاذ شد، به گونه‌ای که به موضوعات مدنظر مردم ، سازمان اوقاف و بنیاد مستضعفان در رابطه با این اراضی عنایت شد.    

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به مشکلات و کمبودهایی که از جهات مختلف سازمان‌ها، مراکز و مراجع قضایی از جمله شوراهای حل اختلاف، سازمان زندان‌ها و سازمان پزشکی قانونی با انها مواجه‌اند، از نمایندگان مجلس درخواست کرد که برای رفع و کاستن از این مشکلات و کمبودها مساعدت‌های لازم را به دستگاه قضایی داشته باشند و بدانند که رفع مضایق و محدودیت‌های سازمان‌ها و مراکز مورد اشاره اقدامی در راستای خدمت به مردم است.


رئیس مجلس: اژه‌ای عمر خود را در قوه قضاییه گذاشته است
پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی، آغاز تحول در قوه قضاییه را انتخاب رؤسایی از درون دستگاه قضایی دانست و گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای عمر خود را در قوه قضاییه گذاشته و یک قاضی برجسته، ممتاز است که پرونده‌های مهمی را در دستگاه قضایی مدیریت کرده است؛ همچنین روحیه حریت، آزادگی و حق‌مداری ایشان، یک ویژگی خاص را به قوه قضاییه بخشیده است و ما امیدواریم بتوانیم در مجلس شورای اسلامی کمک‌کار دستگاه قضایی باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: هر اندازه قوه قضاییه به عدالت نزدیک‌تر باشد و مستحکم‌تر و به‌روزتر کارهای خود را انجام دهد، پیشبرد امور در سایر قوا راحت‌تر خواهد بود و مردم نیز در آسایش و آرامش بیشتری زندگی خواهند کرد.

قالیباف با اشاره به مشکلات مالی و اعتباری قوه قضاییه گفت: باید پایه بودجه دستگاه قضایی اصلاح شود و ما حتما در برنامه هفتم توسعه به این موضوع اهتمام خواهیم داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا دولت رتبه بندی معلمان را اجرا نمی کند؟
Iran, Islamic Republic of
اخه این چه ربطی به اقای اژه ای داشت
Iran, Islamic Republic of
خیلی از مردم بخاطر اطاله دادرسی مشکلات روحی مالی عقیدتی شرعی پیدا کردن
Iran, Islamic Republic of
بیش از این حرفا مردم مشکل دارند
United States
ایشون زندانها رو خالی کرده....!برنامه های جالب خوبی دارندو..
Iran, Islamic Republic of
لطفا با ناهنجاری و بی نظمی اعم از بدحجابی ، کم کاری و ترک فعل مسئولان برخورد کنید