سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

بررسی انواع تابلو فرمان آسانسور

يکشنبه ۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 804248
بررسی انواع تابلو فرمان آسانسور
به طور کلی در ساختار یک ساختمان اجزای مختلفی وجود دارند که به زندگی روزمره راحت تر افراد کمک می کنند. یکی از بخش های اساسی هر مجتمعی، آسانسور ها هستند که نقش بزرگی را در جا به جایی و باربری افراد دارد. آسانسور ها از اجزای فوق العاده پیچیده و بسیار زیادی تشکیل شده اند که انجام برخی از فعالیت های خدماتی آن ها به دست هر فردی قابل انجام نیست. یکی از بخش های مهم و اساسی آسانسور ها که از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، تابلو فرمان آسانسور می باشد. در واقع تابلو فرمان در آسانسور نقش قلب در بدن انسان ها را دارد و به نوعی مرکز پردازش کل سیستم ها می باشد.

امروزه مراکز بسیار زیادی در سراسر کشور ایران به تولید و فروش انواع تابلو فرمان آسانسور می پردازند. این مراکز محصولات خود را از روش های متنوعی به مردم ارائه می دهند. این شرکت ها در تلاش هستند تا با به کار گیری بهترین قطعات به تولید بهترین تابلو برق آسانسور یا همان تابلو فرمان بپردازند. اما قبل از خرید تابلو های فرمان باید اطلاعاتی را در رابطه با انواع این محصول داشته باشید تا خرید شما با درجات کیفی بیشتری انجام گردد.

انواع تابلو فرمان آسانسور
به طور کلی تابلو فرمان آسانسور  ها در یک دسته بندی به دو بخش تقسیم می شود. یک نوع از تابلو فرمان ها با نام دو سرعته یا AC2 و نوع دیگر آن با نام تک سرعته یا  3vf شناخته می شود. هر دو تابلو فرمان ذکر شده دارای مزایای و ویژگی هایی هستند که آن ها را نسبت به یکدیگر برتر می سازد.

تابلو فرمان دو سرعته (AC2)
همان طور که از نام این تابلو فرمان پیداست، در ساختار این مدل از تابلو ها از موتور های خاصی استفاده شده که با استفاده از دو سرعت قادر به حرکت هستند. در واقع ساختار موتور های این مدل از تابلو فرمان ها دارای دو سیم پیچ می باشد. نحوه کارکرد این مدل از آسانسور ها بدین شکل بوده که در ابتدا در حالت ساکن با دور تند خود شروع به حرکت می کنند. پس از راه اندازی با دور تند به سرعت موردنظر رسیده و پس از رسیدن به طبقه موردنظر سرعت آسانسور کاهش می یابد و در حین رسیدن به آن طبقه، سرعت صفر می شود.
 
تابلو فرمان تک سرعته
تابلو فرمان آسانسور تک سرعته یا درایور دار نیز یکی از معروف ترین و محبوب ترین تابلو فرمان های موجود در بازار ها شناخته می شود. این مدل از تابلو فرمان ها به دلیل ساختار منحصر به فرد خود دارای طرفداران بیشتری می باشد. در واقع تابلو های  فرمان آسانسور تک سرعته مجهز به درایور های الکتریکی بوده که به موتور ها امکان تغییر سرعت و گشتاور را می دهد.

در این مدل از آسانسور ها حرکت آسانسور ها به صورت ناگهانی انجام نشده و اصطلاحا نرم است. برد تابلو فرمان آسانسور تک سرعته دارای ساختار بهتر و ایده آل تری نیز می باشد. در درایور های به کار رفته در تابلو فرمان ها، شرایط به گونه ای تنظیم شده که با تنظیم فرکانس و ولتاژ سرعت موتور به صورت ناگهانی از سرعت صفر به سرعت نامی نرسد. این مسئله باعث می شود تا تکان های بیش از حد کابین به کمترین میزان ممکن برسد.

تقسیم بندی تابلو فرمان آسانسور از دیدگاه دیگر
  • تابلو های فرمان آسانسور هیدرولیک
    تابلو های فرمان آسانسور گیرلس
    تابلو های فرمان آسانسور گیربکس
 
تابلو فرمان هیدرولیکی
 
تابلو فرمان آسانسور هیدرولیک
در معرفی انواع تابلو فرمان آسانسور باید اشاره ویژه ای را به تابلو های آسانسور هیدرولیکی داشته باشیم. تابلو های فرمان آسانسور های هیدرولیکی به عنوان سیستمی پیشرفته و نوین برای نظارت بر انواع آسانسور های هیدرولیکی شناخته می شود. نرم افزار پیشرفته و فوق العاده هیدرولیک این تابلو به شما قابلیت راه اندازی و مدیریت کردن انواع پاور یونیت ها را می دهد. این مسئله باعث می شود تا اختلال، خرابی، توقف و مسائلی از این قبلی پیش نیاید. همچنین این تابلو دارای گواهینامه استاندارد تابلو فرمان آسانسور بوده که این موضوع تاثیر زیادی را در محبوبیت آن داشته است.

برخی از مشخصات فنی تابلو فرمان های آسانسور هیدرولیک
  • ارائه سرویس تا 8 طبقه تنها با یک تراول کابل
    امکان خطا یابی
    دارای مود های متنوع رویزیون، تنظیمات، تست اتومات و دستی، نرمال، آمار های مختلف و خطا ها
    هدایت آسانسور به نزدیک ترین طبقه
برخی اطلاعات فنی تابلو های آسانسور هیدرولیک
  • توان از 3 کیلو وات به بالا است
    دارای برق اصلی سه فاز متناوب 380 وات
 
تابلو فرمان آسانسور گیرلس
به طور کلی ساختمان هایی که فاقد مکان و جایی برای قرار گیری موتور خانه آسانسور هستند ملزم به استفاده از تابلو فرمان های آسانسور گیرلس هستند. در این مدل از تابلو فرمان ها از درایور های کنترل سرعت 3VF یا همان VVVF استفاده می شود. این تابلو فرمان ها قابلیت استفاده در آپارتمان هایی با حداکثر 30 طبقه را نیز دارند.

برخی مشخصات فنی
  • داشتن حرکتی نرم به دلیل استفاده از درایور vvvf
    کاهش مصرف برق و انرژی به دلیل درایور vvvf
    داشتن سیستم های نجات اضطراری
    دارای سیستم حفاظت کننده از موتور در برابر بار زیاد
    داشتن گواهینامه تابلو فرمان آسانسور و مطابق با استاندارد EN81
تابلو فرمان آسانسور گیربکسی
تابلو فرمان گیربکسی مناسب برای آپارتمان هایی بوده که دارای مکانی برای قرار گیری موتور هستند. موتور های به کار رفته در این آسانسور ها از نوع گیربکسی بوده و سیستم انتقال نیروی آن ها نیز توسط گیربکس انجام می شود. نیاز است که بدانید به دلیل به کار گیری گیربکس در ساختار این آسانسور ها، هزینه تعمیر و نگهداری نسبتا بیشتری را در تناسب با گیرلس شامل می شوند. البته قیمت تابلو فرمان آسانسور گیربکسی در حین جمع آوری تجهیزات پایین تر می باشد.
 
شکل ظاهری تابلو فرمان گیربکسی
برخی مشخصات فنی
  • دارای ظرفیت 32 طبقه ای
    قابلیت اتصال مستقیم لودسل ها به تابلو برق
    امکان دوبلکس شدن بدون داشتن برد
    تشخیص هوشمند و اتومات طبقه های کوتاه
    توقف مستقیم و دقیق در طبقه
    به کار گیری درایو هایی مانند درایو سیلیکونی
    برد جداگانه برای پنل های احضار کابین ها
    پشتیبان دهی برای وضعیت های آتش نشانی در فاز اول
سخن پایانی
امروزه مراکز و شرکت های بسیار زیادی در حوزه فروش و نصب انواع تابلو فرمان آسانسور فعالیت دارند. این شرکت ها تلاش هستند تا با جلب رضایت مردم محبوبیت بزرگی را در میان آن ها کسب کنند. همچنین با رشد روز افزون شرکت های تولید کننده داخلی و افزایش رقابت میان آن ها ، شاهد جهشی در بالا رفتن کیفیت این محصولات در صنعت آسانسور و پله برقی هستیم.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *