کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونگی برش ورق آهن و تبدیل آن به شیت برشی

1 تير 1401 ساعت 9:52


ورق‌های آهنی به علت کاربرد و مصارف بسیاری که در صنایع مختلف دارند، مهم است که نحوه مصرف آن‌ها نیز به‌گونه‌ای باشد که صرفه اقتصادی داشته باشد.

همین امر دلیلی است برای آن‌که ورق‌ها را به کویل تبدیل کنند؛ چراکه ذخیره‌سازی و حمل و نقل ورق‌ها به صورت کویل، اقتصادی و به‌صرفه است.

بسته به کاربرد، کویل‌های آهنی را در ابعاد و جنس‌های مختلف با دستگاه ورق‌بری (اسلیتر) برش می‌‌دهند و به ورق برشی تبدیل می‌‌کنند. مهم است که این برش به درستی و بادقت و بدون هیچ‌گونه انحنا ایجاد شود.

در ادامه، به معرفی شرکتی می‌پردازیم که علاوه بر انجام خدمات نواربری ورق‌، بهترین قیمت ورق برشی در بازار آهن را به‌صورت روزانه به متقاضیان خود ارائه می‌دهد.



 
کویل‌های آهنی در چه صنایعی کارایی دارند؟

کویل‌های آهنی در صنعت‌های مختلف کاربردهای گسترده‌ای دارند. شماری از مصارف آن‌ها به شرح زیر است: در این مطلب با دانشنامه جامع سوله‌سازی به طور کامل آشنا شوید.

در دستگاه اسلیتر از چه ورق‌هایی استفاده می‌شود؟

در این دستگاه انواعی مختلفی از ورق‌ها را استفاده کرده و برش می‌دهند: برای آشنایی با انواع ورق‌های فولادی و کاربردهایی آن‌ها، مطالعه مقاله زیر را پیشنهاد می‎‌کنیم:

https://shahinfelezsepahan.com/blog/types-steel-sheets/

خطوط دستگاه نواربری ورق شامل چه مواردی هستند؟

خطوط این دستگاه بسته به ضخامتی که به آن می‌دهند، به سه دسته ضخیم، متوسط و نازک تقسیم می‌شوند.

دستگاه رشته‌بری از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

برای اطلاع از نحوه برش ورق‌های آهنی و تبدیل آن‌ها به شیت برشی با ابعاد مشخص (عرض و طول)، مهم است که از قسمت‌های مختلف این دستگاه، شناخت کافی داشته باشید. دستگاه نواربری ورق از 4 قسمت اصلی تشکیل شده است که به صورت موارد زیر می‌باشد:
  کویل آهن چگونه به شیت برشی تبدیل می‌شود؟

حال که به بررسی کاربرد ورق‌ها پرداختیم و آشنایی نسبی با قسمت‌های مختلف دستگاه پیدا کردیم، وقت آن رسیده است که به چگونگی برش ورق آهن و تبدیل آن به شیت برشی بپردازیم.

پیش‌تر 4 قسمت اصلی دستگاه اسلیتر را نام بردیم. چگونگی عملکرد هر یک از این قسمت‌ها موضوعی است که به آن می‌پردازیم.
  1. اولین و مهم‌ترین بخش این دستگاه، قسمت کویل‌گیر یا رول‌گیر است.

    مشخصات پارامترهایی مانند قطر خارجی، قطر داخلی و جنس کویل‌ها، نوع کویل‌گیر را مشخص می‌کنند.

    قسمت دیگر، سرشکن نام دارد. ضربه زدن به ورق‌های سخت و درنتیجه آن، هل دادن ورق‌ها به داخل دستگاه، از وظایف این بخش است.

  1. پس از اتمام فعالیت سرشکن، هم‌زمان دو غلتک روی ورق می‌چرخند؛ انجام این عمل از آن جهت است که در صورت وجود انحنا، برطرف شود.

    گاها پیش می‌آید که سر ورق دچار خرابی و یا کج‌شدگی شود.
راه‌حل این مشکل استفاده از گیوتین است. پس از وارد شدن گیوتین، با صاف کردن سر رول، منجر به از بین رفتن کجی آن می‌شود.

قبل از آن‌که ورق‌های کویل به داخل دستگاه وارد و برش داده شوند، باید بررسی شده تا از عدم وجود موج یا کج و معیوب نبودن آن، اطمینان حاصل کنند.

سپس اپراتور باید به آرامی و بدون هیچ نقصی، سر ورق را بین تیغه‌ها قرار دهد.
  1. مرحله بعد قرارگیری دو عدد شفت به صورت موازی روی یک‌دیگر است. روی این دو شفت چند تیغه برنده با فاصله‌های مشخص و هم‌اندازه قرار گرفته است.
وظیفه برش ورق‌ها برعهده این شفت‌ها است. انجام این فرآیند با عبور ورق‌های فلزی از میان 2 شفت صورت می‌گیرد و شفت را در جای خود به جهت معکوس یک‌دیگر می‌چرخانند و روی ورقه، برشی را به وجود می‌آورند.

نام دیگر این مرحله که به آن نیز معروف می‌باشد، قیچی برش طولی است. در مرحله نهایی که ایستگاه کاری آخر محسوب می‌شود، فرآیند جمع‌آوری ورق‌ها به‌صورت رول شده صورت می‌گیرد.

فرآیند رشته‌بری ورق از 2 طریق انجام می‌شود

فرآیند برش کویل‌ها از 2 روش انجام می‌شود که به صورت زیر است:
  در این روش نیازی به خارج کردن کویل‌ها از حالت رولی خود و باز کردن آن‌ها نیست زیراکه کویل روی 2 غلتک به حرکت درمی‌آید، تیغه‌ها وارد آن شده و به‌همین ترتیب، عملیات برش ثابت ورق‌های فلزی انجام می‌شود.  
  در برش چرخشی، این فرآیند به شکل دیگری انجام می‌شود. هنگامی‌که برش چرخشی به کار گرفته می‌شود، مهم است که ابتدا کویل فلزی در قسمت کویل‌گیر دستگاه رشته‌بری ورق جای گرفته شود.

پس از آن، رول ورق باز شده و به مرحله نواربری هدایت می‌شود. در این مرحله با توجه به تنظیمات از پیش تعیین شده در رابطه با میزان عرض و طول ورق، برش را انجام می‌دهند. درنهایت نوارهای بریده شده را به شکل رول درمی‌آورند.

انواع دستگاه‌های برش کدام‌اند؟

فرآیند تبدیل کویل‌های فلزی به شیت برشی توسط 2 نوع از دستگاه‌ها انجام می‌شود. این دستگاه‌ها شامل 2 نوع دستگاه برش عادی و دستگاه برش با سرعت زیاد می‌شوند. هر کارخانه باتوجه به نیازی که دارد یکی از این دستگاه‌ها را تهیه کرده و از آن‌ها برای برش کویل‌ها و تبدیل به شیت برشی استفاده می‌کنند.

تفاوت این دو دستگاه نیز در آن است که به کمک دستگاه عادی، در هر دقیقه تنها امکان برش حداکثر 40 متر از ورق آهن وجود دارد.

ولیکن در دستگاه برش با سرعت بالا این رقم بسیار متفاوت است و امکان برش حداقل 150 متر ورق در هر دقیقه وجود دارد. لازم به ذکر است که برش ورق‌ها معمولا به صورت خطی راست انجام می‌شود.

کارخانه شاهین فلز سپاهان

در کارخانه شاهین فلز سپاهان دستگاه اسلیتر یا نواربری، با فناوری جدید برای اولین بار در ایران توانایی آن را دارد که به کمک تنها یک دستگاه، ضخامت‌های گوناگونی از ورق را برش بزند و تلفیق سایزهای مختلف با یک اسلیتر و عاری از هرگونه ناهمواری انجام شود.


 
ورق مصرفی برای رشته‌بری در ضخامت‌های 0.4 تا 12 میلی متر و در عرض‌های 40 سانتی‌متر تا 2 متر قابل انجام است. این دستگاه با پیشرفته‌ترین تجهیزات، توسط مهندسین بخش ماشین‌سازی این کارخانه تولید شده است.

این اسلیتر به شکلی منحصر به فرد، توانایی برش ورق‌های با ضخامت کم، متوسط و ضخیم را دارا است. برش‌های دستگاه نواربری این شرکت به صورت یک‌نواخت انجام شده و در انتهای فرآیند برش، نوارها مجددا به صورت کویل جمع‌آوری می‌شوند.

سخن پایانی

در این محتوا علاوه بر بررسی چگونگی برش ورق آهن و تبدیل آن به شیت برشی، به معرفی یکی از معتبرترین کارخانه‌های برش کویل‌های آهنی نیز پرداختیم.

کارخانه شاهین فلز سپاهان به کمک کارشناسان متخصص و نیروهای مجرب خود، این خدمت را با بهترین کیفیت ممکن و مجهزترین دستگاه‌ها، به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

ورق مصرفی برای نواربری در جنس، ضخامت و عرض‌های مختلف، با توجه به سفارشات و نیاز مشتریان قابل اجرا است.

اگر شما نیز قصد استفاده از خدمات برتر شرکت شاهین فلز سپاهان را دارید، کارشناسان متخصص این مجموعه، همه‌روزه آماده پاسخگویی به مشتریان محترم هستند.

تلفن:  03145273010

وب‌سایت: www.shahinfelezsepahan.com

آدرس کارخانه: شهرک صنعتی بزرگ، بازارچه، خیابان اندیشمندان ۱۶، خیابان کارآفرینان، نبش کارآفرینان 1/14
 


کد مطلب: 803866

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/803866/چگونگی-برش-ورق-آهن-تبدیل-شیت-برشی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com