پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

بهترین روش پاکسازی خون از دیدگاه طب سنتی

پنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۳۰
کد مطلب: 803769
متخصص طب ایرانی گفت: بیشتر افراد برای پاکسازی عمقی خون نیاز دارند یک تا ۴ مرتبه در سال فصد کرده یا خون اهدا کنند.
بهترین روش پاکسازی خون در طب سنتی
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، علیرضا یارقلی دکترای تخصصی طب ایرانی  با اشاره به اینکه اصلاح خون در طب سنتی از چند راه انجام می‌شود گفت: حجامت ربطی به فصد، زالو و اهدای خون ندارد.

اهدای خون با فصد مقایسه می‌شود. زالو تاثیرات موضعی دارد. حجامت پاکسازی سطحی و محیطی است و فصد و اهدای خون، پاکسازی عمقی هستند.

وی تاکید کرد: بر عکس آنچه در فضای مجازی می بینیم انتقال خون در طب سنتی بسیار توصیه می شود به شرط آنکه برای فرد مناسب انجام شود. ولی بیشتر افراد برای پاکسازی عمقی خون نیاز دارند یک تا 4 مرتبه در سال فصد کرده یا خون اهدا کنند. فقط افرادی که منع اهدای خون دارند عمل فصد انجام می شود.

یار قلی گفت: معمولا ما برای افرادی که شرایط اهدای خون دارند، فصد انجام نمی‌دهیم. در اهدای خون بیشتر اثرات پاکسازی مگر تعدادی از چند اثر جرئی دیده می‌شود. بر اساس دستورالعمل های سازمان انتقال خون؛ افرادی که حجامت کرده باشند نمی توانند تا یک سال خون اهدا کنند.

به نظر می رسد باید در این دستورالعمل ها تجدید نظر شود. افرادی که در مراکز معتبر و تمیز حجامت می کنند شاید  بتوانند از طرف آن مرکز تاییدیه ای مبنی بر انجام عمل حجامت در محیط استریل ارائه دهند و اهدای خون هم داشته باشند. با این محدودیت ها، تعداد داوطلبان اهدای خون کم می‌شود.

وی افزود: افرادی که به مناطق خاص و حاره ای سفر می کنند هم نمی توانند برای مدتی معلوم خون بدهند. چون سازمان انتقال خون نگران غربالگری تمامی بیماری هایی است که احتمال دارد فرد به آن مبتلا شده باشد. ما برای دو گروه مذکور، فصد خون انجام می دهیم.

دکترای تخصصی طب ایرانی تصریح کرد: فصد یک پاکسازی عمقی بسیارلازم برای تعداد زیادی از افراد است اما به معنی آن نیست که فصد خون به همه توصیه شود. در طب ایرانی قانون کلی نداریم بلکه درمان بر اساس شرایط فردی انجام می شود.

در طب ایرانی، خون یکی از اعضای بدن محسوب می شود و تمامی اخلاط سودا، بلغم، دم و صفرا در آن موجود است. نگاه طب ایرانی به فصد خون نگاه اهدای عضو است. طب ایرانی به هیچ وجه مخالف اهدای خون نیست.

یارقلی در پاسخ به اینکه برای اصلاح خون در طب سنی چکار باید کرد؟ گفت: توصیه های مختلف بر اساس ویژگی های فردی وجود دارد. اما توصیه های عمومی هم برای اهدای خون وجود دارد .

به عنوان مثل دو روز مانده تا اهدای خون نباید غذای سنگین خورد. از سکنجبین و آب زرشک، دمنوش آویشن و عناب می توان استفاده کرد اما خوردن این مایعات توصیه کلی نیست. بعد از اهدای خون هم نباید به مقدار زیاد،  غذای ترشی که در بدن سردی ایجاد می کند استفاده کرد. باید آب و عسل و آب میوه های شیرین خورد. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *