شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

شرایط بخشیدن مهریه چیست؟

چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۱۴
کد مطلب: 803731
زن برای این که مهریه اش را به شوهرش ببخشد ملزم به رعایت شرایط خاصی نیست.
شرایط بخشیدن مهریه چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، بر طبق قانون مدنی مهریه از جمله مهم‌ترین حقوق مالی زن است و زن نسبت به استفاده و دخل و تصرف در آن اختیار مطلق دارد.

زن می‌تواند هرگونه که مصلحت دانست از مهریه اش استفاده کند یا کلا این دین به پرداخت مهریه توسط شوهر را با بخشیدن آن از ذمه شوهر بردارد.
 
ممکن است برخی افراد که خواهان انجام این عمل حقوقی هستند تصور کنند که برای بخشیدن مهریه هم مانند طلاق نیاز به رعایت شرایط خاصی هست.

شرایط بخشیدن مهریه

زن این حق را خواهد داشت که از مهریه اش آن طور که صلاح و مصلحت زندگی ایجاب می‌کند استفاده کند. مثلا در بعضی مواقع مصلحت به بخشیدن مهریه است به هر دلیلی یا مثلا زنی مالی از شوهرش در عوض مهریه دریافت کرده است که باید عرفا مهریه ثبت شده در عقد نامه اش را ببخشد.

زمانی که زن تصمیم به بخشیدن مهریه می‌گیرید بهتر است یک سری شرایط را در انجام این کار رعایت کند تا در آینده مشکلاتی از این بابت بوجود نیاید. این شرایط بخشش مهریه به صورت رسمی به این صورت امکان پذیر است:

اولین و مهم‌ترین شرط برای بخشیدن مهریه این است که خطبه عقد خوانده شده باشد. زن با خواندن صیغه عقد نکاح مالک مهریه می‌شود، پس اگر قبل از عقد به دلایلی مثل جلب توجه همسر یا رضایت خانواده او به ازدواج مهریه اش را ببخشد این بخشش باطل و بلااثر است.

بخشیدن مهریه قبل از عقد مثل بخشیدن مالی است که شما هنوز مالک و صاحب آن نیستید.

بخشیدن مهریه بعد از عقد نیاز به مراجعه به دادگاه خانواده ندارد، زن می‌تواند در برگه‌ای معمولی با امضا و اثر انگشت اقرار به گرفتن مالی در برابر مهریه یا ابرا ذمه شوهر از پرداخت مهریه نماید.

بخشش مهریه در دفتر اسناد رسمی، با این کار این عمل حقوقی بخشیدن به ثبت رسمی می‌رسد و دیگر در آینده باعث بوجود آمدن مشکلات اثباتی برای مرد و یا وراث او نخواهد شد. بعد از بخشش مهریه در دفتر اسناد رسمی آن اقرار نامه‌ای که زن در آن از حق خودش گذشت کرده است را به دفتر ازدواجی که در آن صیغه نکاح خوانده شده است می‌فرستند.

اگر زن واقعا قصد بخشیدن مهریه به شوهرش را دارد بهتر است که این کار را در دفتر اسناد رسمی انجام دهد و بعد از ثبت ٬ نامه‌ای به دفتر ثبت ازدواجی که قبلا در آنجا ازدواجشان ثبت شده نوشته شده تا آن‌ها هم در دفتر خود ثبت کنند و در عقدنامه نوشته شود.

مدارک بخشیدن مهریه

گفته شد که بخشیدن مهریه نیاز به رعایت شرایط خاصی ندارد و تنها شرطی که برای بخشیدن مهریه مهم و قابل توجه است این است که بخشش مهریه بعد از خواندن صیغه عقد باشد.

زن می‌تواند در برگه‌ای معمولی همراه با امضا و اثر انگشت مهریه اش را به شوهر ببخشد یا ذمه او را از پرداخت مهریه بری کند. علاوه بر این زنی که واقعا خواهان بخشش مهریه است می‌تواند به صورت رسمی و با مراجعه به دفتر خانه اسناد رسمی مهریه اش را ببخشد.

برای بخشیدن مهریه در دفتر اسناد رسمی نیاز هست که زوجین یک سری مدارکی را همراه خود برای ارائه به دفتر اسناد رسمی ببرند که شامل:

شناسنامه زن.

کارت ملی زن.

شناسنامه مرد.

کارت ملی مرد.

سند ازدواج یا همان عقد نامه.

علاوه بر این مدارک سردفتران اسناد رسمی لازم می‌دانند چنانچه زن در قبال بخشیدن مهریه در دفتر اسناد رسمی مالی از شوهر دریافت نکند یا حق طلاق را از او نگیرد، اجازه پدر زوجه ضمیمه اقرارنامه رسمی باشد.

نحوه بخشیدن مهریه

گفتیم که زن می‌تواند بدون حضور در دفتر اسناد رسمی و روی یک برگه عادی همراه با امضا و اثر انگشت و حتی بدون حضور شاهد مهریه اش را به شوهرش ببخشد.

نحوه بخشیدن کل مهریه توسط زن به مرد یا بخشیدن بخشی از مهریه این گونه است که زن می‌تواند با حضور در دفتر اسناد رسمی و در اقرارنامه رسمی مهریه اش را ببخشد یا در برگه‌ای عادی همراه با امضا و اثر انگشت و بدون حضور در دفتر اسناد رسمی مهریه اش را ببخشد.

پس نحوه بخشش مهریه توسط زن به مرد مختلف است، زمانی که زن بدون حضور در دفتر اسناد رسمی مهریه را به شوهر می‌بخشد می‌تواند به واسطه نوشتن جملات و عناوین مختلف نتایج خاصی را برای خودش و مرد رقم بزند مثل:

ابرا ذمه شوهر مثلا در کاغذ بنویسد مرد بابت مهریه هیچ دینی به گردنش نیست و تعهد به پرداخت از ذمه مرد خارج است. با نوشتن چنین جمله‌ای توسط زن دیگر دینی به ذمه شوهر نخواهد بود و زن نخواهد توانست به مهریه اش رجوع کند.

بذل مهریه به شوهر در هنگام طلاق برای جلب رضایت مرد به جدایی، در چنین حالتی طلاق خلع اتفاق می‌افتد که زن بعد از ایام عده دیگر حق رجوع به مهریه را نخواهد داشت.

هبه کردن مهریه به شوهر، به این صورت که بگوید من مهر خود را به تو بخشیدم در این حالت همانند سایر حالت‌های هبه، تکلیف شوهر در پرداخت مهریه به طور کلی از بین نمی‌رود، چراکه زن می‌تواند تحت شرایطی از هبه مزبور رجوع و مهر خود را مطالبه کند.

صلح مهریه به شوهر، زن می‌تواند بنویسد در قبال گرفتن فلان مال با تمام مشخصات مهریه را به شوهرم صلح کردم. در این صورت هم زن حق رجوع به مهریه را نخواهد داشت.

هر کدام از این نحوه‌های بخشیدن مهریه توسط زن اگر خارج از در دفتر اسناد رسمی و بدون حضور شاهد باشد اثبات چنین اتفاقی از جانب زن را برای مرد دشوار خواهد کرد تا بخشش مهریه مورد قبول دادگاه قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
همه چیزم را به اسم زنم کردم.... خلاص....