کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اثرات خطرناک دیابت بر چشم

30 خرداد 1401 ساعت 14:40

افرادی که به دیابت نوع دو در بزرگسالی مبتلا می‌شوند به محض آنکه دیابت آنها تشخیص داده شد باید به لحاظ چشم و شبکیه تحت معاینه قرار گیرند که بسیار مهم است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، احد صداقت یک استاد چشم پزشکی درباره اینکه «دیابت چه اثراتی بر چشم دارد؟»، اظهار داشت: شایع‌ترین بیماری چشمی در زمینه شبکیه در ایران و شاید در تمام دنیا دیابت است و اثرات دیابت بر چشم به دو عامل بستگی دارد. 

وی افزود: عامل اول به طول زمانی است که فرد مبتلا به دیابت است و عامل دوم میزان قند خونی است که فرد مبتلا به دیابت دارد؛ به طوری که خیلی اوقات ما نمی‌توانیم طول زمان را کم کنیم؛ چرا که فرد متبلا به دیابت بوده و بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال اثرات دیابت به چشم مشخص می‌شود اما تنها عاملی که در اختیار فرد است و می‌تواند کنترل کند، میزان قند خون است.

استاد چشم پزشکی خاطرنشان کرد: هرچقدر قند خون ناشتا و قند خون سه ماهه فرد پایین‌تر باشد زمانی که این فرد مبتلا به دیابت است و علائم آن در چشم دیده می‌شود، دیرتر است.

وی متذکر شد: افرادی که دیابت نوع یک دارند؛ یعنی افرادی که در سنین پایین مبتلا به دیابت می‌شوند حدود ۳ تا ۵ سال بعد از ابتلا دیابت و حداقل سالانه باید به چشم‌پزشک مراجعه کنند.

صداقت ابراز کرد: افرادی که به دیابت نوع دو در بزرگسالی مبتلا می‌شوند به محض آنکه دیابت آنها تشخیص داده شد باید به لحاظ چشم و شبیکه تحت معاینه قرار گیرند که بسیار مهم است ؛ چراکه بسیاری وقت‌ها فرد دید خوبی دارد و دیدش کم نشده، اما علائم دیابتی و خون‌ریزی انتهای چشم را دارد. 

استاد چشم پزشکی یادآور شد: به همین خاطر توصیه می‌کنیم هر بیمار دیابتی باید شبکیه‌اش را تحت معاینه قرار دهد تا اگر خون‌ریزی‌هایی وجود داشت، قبل از اینکه علائم غیرقابل برگشت به وجود آید و امکان درمان وجود نداشته باشد رسیدگی شود. 

وی با اشاره به روش‌های درمانی مختلف، تصریح کرد: در وهله اول بعضی اوقات این افراد به لیزر درمانی و تزریق‌های داخل زجاجیه جواب می‌دهند و نباید بگذاریم کار به مراحل انتهایی برسد که متأسفانه بسیاری از دیابتی‌ها به چشم پزشک دیر مراجعه کرده و قند خون خود را کنترل می‌کنند.


کد مطلب: 803678

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/803678/اثرات-خطرناک-دیابت-چشم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com