کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارتباط بین کیفیت بد هوا و نارسایی قلبی

1 تير 1401 ساعت 2:31

محققان پس از مشاهده مراجعه تعداد بیشتری از بیماران قلبی به اورژانس در روزهایی که کیفیت هوا بد بود، تصمیم گرفتند ارتباط بین سلامت قلب و آلودگی هوا را بررسی کنند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از مهر، آنها دریافتند خطر ضربان غیرطبیعی قلب موسوم به آریتمی بطنی، حتی در روزهایی که میانگین کیفیت هوا اندکی کاهش می‌یابد، سیر افزایشی دارد.

در این مطالعه، از دستگاه دفیبریلاتور کاردیوورتر (ICD) کاشت شده برای نظارت بر آریتمی یا ضربان قلب استفاده شد.

به گفته محققان، «این دستگاه‌ها و همچنین بسیاری از ضربان‌سازها، نه تنها برای درمان آریتمی‌ها، بلکه برای توانایی نظارت بر ریتم قلب در ۲۴ ساعت شبانه‌روز، دستگاه‌های بسیار خوبی هستند. بنابراین، آنها ابزاری ایده آل برای مقایسه پروفایل‌های آریتمی با داده‌های ایستگاه مانیتورینگ کیفیت هوا هستند.»

سازمان بهداشت جهانی سطح ۵ میکروگرم بر متر مکعب PM ۲.۵ یا کمتر را کیفیت هوای خوب در نظر می‌گیرد.

 
دکتر «السیا زانی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پادووا ایتالیا، می‌گوید: «ما مشاهده کردیم مراجعات به اورژانس برای آریتمی در بیماران مبتلا به این بیماری در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است، افزایش می‌یابد.

بنابراین، تصمیم گرفتیم غلظت آلاینده‌ های هوا را در روزهایی که بیماران آریتمی داشتند با سطوح آلودگی در روزهای بدون آریتمی مقایسه کنیم.»

این مطالعه فعالیت ICD را در ۱۴۶ فردی که بین ژانویه ۲۰۱۳ و دسامبر ۲۰۱۷ کاشت این دستگاه را دریافت کرده بودند، ردیابی کرد. از این گروه، ۶۷ نفر آریتمی بطنی را تجربه کرده بودند و ۷۹ نفر تجربه نکرده بودند.

این مطالعه نشان داد که هر ۱ میکروگرم در متر مکعب افزایش میزان PM۲.۵ با افزایش ۱.۵ درصدی خطر آریتمی مطابقت دارد.

هنگامی که غلظت PM ۲.۵ به میزان ۱ میکروگرم بر متر مکعب در طول یک هفته افزایش یافت، آریتمی های بطنی ۲.۴ درصد بیشتر بود.

این مطالعه نیاز به طبقه بندی آلودگی هوا به عنوان یک عامل خطر برای سلامت قلب و عروق را برجسته می‌کند.

به گفته محققان، آلودگی هوا باید مانند سایر عوامل خطرزای قلبی عروقی مانند سیگار کشیدن، فشار خون بالا یا کلسترول بالا مورد توجه قرار گیرد.


کد مطلب: 803672

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/803672/ارتباط-بین-کیفیت-بد-هوا-نارسایی-قلبی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com