کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظر دکتر شریعتی درباره آمریکا که نشنیده‌اید

29 خرداد 1401 ساعت 18:19

علی شریعتی که «روشنفکر» بود در دهه ۵۰ شمسی که اغلب روشنفکران شیفته و فریفته غرب بودند درباره آمریکا چه گفته باشد خوب است؟ خیلی‌ها نشنیده‌اند، اما توصیفی غریب دارد از آمریکا در روزگار سلطه فرهنگی و سیاسی آمریکا بر حکومت ایران.


به گزارش جهان نیوز‌، امروز چهل و پنجمین سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی است. او در ۲۹ خرداد سال ۱۳۵۶ درگذشته است. از نظر او، وظیفه روشنفکر این است: «کار اصلی هر روشنفکری در این جهان و در این عصر، یک مبارزه آزادی‌بخش فکری و فرهنگی است برای نجات انسان از منجلاب وقیح سرمایه‌داری و استثمار طبقاتی».

 
معلوم است که چنین فردی نظر مثبتی هم به آمریکا نداشت که در آن روزگار نماد سرمایه‌داری بود اما توصیف وی از آمریکا زیادی عجیب است و ظریف است. روشنفکری که معتقد بود: «یکی از راه‌های مبارزه با غرب‌زدگی، شناختنِ واقعی غرب است» و خودش غرب‌شناس بود در دوره پهلوی دوم که حکومت ایران زیر سلطه فرهنگی و سیاسی آمریکا بود به‌روشنی و بدون هیچ‌ملاحظه و پنهان‌کاری آمریکا را نقد کرد.
 
علی شریعتی درباره آمریکا گفته است: «آمریکا! آمریکا! این بلاهت عظیم و توحش متمدن و بدویت مدرن و خشونت با اتیکت و غارت قانونمند و خوشبختی زشت و آزادی لَش و دموکراسی احمق و اندیویدوآلیسم [فردگرایی] قالب‌ریزی‌شده و استانداردیزه و بالاخره همان جاهلیت عرب».


کد مطلب: 803587

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/803587/نظر-دکتر-شریعتی-درباره-آمریکا-نشنیده-اید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com