کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دندان طلای لومومبا به آغوش خانواده باز می‌گردد

2 تير 1401 ساعت 3:18

بلژیک به عنوان کشور اروپایی مدعی حقوق بشر، گذشته خونینی در آفریقا دارد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از میزان، دندان طلای «پاتریس لومومبا» یادگار رهبر کشته شده جمهوری کنگو، اکنون به دستاویز «بروکسل» برای شستن تاریخ استعمار خود در این کشور تبدیل شده است.
 
به گزارش «گاردین»، دولت بلژیک قصد دارد این هفته دندان طلای «پاتریس لومومبا» را به خانواده اش تحویل دهد؛ با این امید که یکی از وحشیانه ترین و شرم آورترین بخش‌های استثمار خونین خود در آفریقای مرکزی را پاک کند.

این دندان طلا یادگار تمام آن چیزی است که از «لومومبا»، اولین نخست وزیر جمهوری دموکراتیک کنگو که به عنوان نماد مبارزه با استعمار در آفریقا شناخته می‌شود، باقی مانده است.

وی در سال ۱۹۶۱ توسط مزدوران بلژیکی به قتل رسید و قاتلانش بقایای جسدش را در اسید حل کردند و فقط دندانش را به عنوان یادگاری نگه داشتند.

پسر «لومومبا» گفت «بازگشت دندان به این معناست که خانواده ام بالاخره می‌توانند به عزدارای خود پایان دهند؛ نمی‌توانم بگویم احساس شادی داریم اما به آرامش رسیدن روح پدرم برای ما اهمیت زیادی دارد.»

«لومومبا» نقش مهمی در استقلال جمهوری دموکراتیک کنگو داشت. جنگ سرد، مبارزات داخلی برای کسب قدرت و شورش‌های متعدد در استان غنی از مواد معدنی دست به دست هم داد تا «لومومبا» پس از کودتای نظامی سرنگون، زندانی و شکنجه شود.

چهل سال پس از این حادثه بلژیک اعتراف کرد که مسئولیت اخلاقی مرگ «لومومبا» را برعهده دارد؛ ضمن این که سیا نقشه‌هایی برای کشتن این سیاستمدار ۳۵ ساله طراحی کرده بود.

اما دهه‌ها طول کشید تا حقیقت در مورد شرایط قتل «لومومبا» آشکار شود.

کمیسر پلیس بلژیک در سال ۲۰۰۰ اعتراف کرد که جسد «لومومبا» را تکه تکه و در اسید حل کرده است.

وی در مستندی که در تلویزیون آلمان پخش شد دو دندان را نشان داد و گفت این‌ها متعلق به «لومومبا» است.

این دندان در سال ۲۰۱۶ توسط دولت بلژیک ضبط شد.

اکنون قرار است این دندان با حضور نخست وزیران بلژیک و جمهوری دموکراتیک کنگو در تابوتی به شکلی رسمی به خانواده «لومومبا» تحویل داده شود.

دو سال پیش، سخنگوی دادستانی فدرال بلژیک، گفت «بازگرداندن دندان یک حرکت نمادین بود؛ زیرا هیچ اطمینان مطلقی وجود نداشت که دندان متعلق به لومومبا باشد؛ آزمایش DNA انجام نشده است؛ چون آن را نابود می‌کرد.»

تحقیقات برای «جنایات جنگی» مرتبط با قتل «لومومبا» ادامه دارد، اما تنها دو نفر از مقامات متهم زنده هستند.

بلژیک اخیرا بررسی تاریخ استعماری خود در جمهوری دموکراتیک کنگو را آغاز کرده است.

حدود ۱۰ میلیون نفر در ۲۳ سال نخست حکومت بلژیک بر این کشور آفریقایی از سال ۱۸۸۵ بر اثر گرسنگی و بیماری جان خود را از دست دادند؛ ضمن این که شماری به قتل رسیده یا عمدا معلول شدند تا درس عبرتی برای دیگر استثمارشدگان باشند.

سفر پادشاه کنونی بلژیک به جمهوری دموکراتیک کنگو در این ماه که بدون عذرخواهی انجام شد، عصبانیت و انتقاد شدیدی را برانگیخت.


کد مطلب: 803574

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/803574/دندان-طلای-لومومبا-آغوش-خانواده-باز-می-گردد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com