کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا نمازخواندن آرتروز زانو می‌آورد؟

29 خرداد 1401 ساعت 15:12

یک پزشک جراح زانو درباره ارتباط آرترزو زانو و نمازخواندن در برنامه طبیب شبکه سه سیما مطالبی را گفت که باعث توقیف برنامه و اعتراضاتی همراه شد. اما واقعا این اظهارات پایه علمی دارد و واکنش این پزشک به گفته های خود چیست؟


به گزارش جهان نیوز به نقل از شما نیوز، برنامه طبیب امروز که از شبکه سه سیما پخش شد با اعتراضات و حواشی‌هایی روبرو شد. اظهارات دکتر حسن براتی جراح زانو در این برنامه درباره آسیب نماز خواندن و توالت ایرانی و ارتباط با شیوع آرتروز زانو در ایران و کشورهای مسلمان، باعث تعطیلی موقت این برنامه شد. گفته های این پزشک در برنامه باعث شد تا مخاطبان بسیاری اعتراض کنند. در این مطلب سعی داریم تا سندیت گفته‌های این دکتر جراح زانو را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

معاونت سیما سازمان صدا و سیما در بیانیه ای در این باره نوشت: متاسفانه در برنامه امروز طبیب شبکه سه که بر خلاف دستورالعمل های سیما از فردی بدون دارا بودن سابقه عضویت در هیأت علمی دانشگاه،دعوت کرده بود، ادعایی عجیب و غیر علمی مطرح شد که به درستی موجب تعجب و جریحه دار شدن احساسات پاک مخاطبان مومن و فهیم آن گردید.

متاسفانه مجری برنامه نیز علی رغم داشتن تجربه کافی، نتوانست به موقع در واکنش به این ادعای عجیب،از مهمان برنامه مستنداتی برای این اظهار نظر درخواست کند و با بهره گیری از دانش و معلومات دینی خود اظهارات غیر مستند میهمان را تصحیح کند.

 
معاونت سیما در پی این اتفاق غیر قابل توجیه در انتن زنده، ضمن عذرخواهی از عموم مخاطبان،پخش برنامه طبیب را به دلیل ضعف و قصور دست اندرکاران برنامه تا اطلاع ثانوی با هدف اصلاح رویه های خلاف ضوابط متوقف می کند.

واکنش و تکذیب از طرف دکتر حسن براتی جراح زانو
البته دکتر براتی جراح زانو در مورد صحبت هایش در برنامه طبیب درباره ارتباط نمازخواندن و شیوع آرتروز زانو در ایران و کشورهای مسلمان با انتشار ویدیویی گفت: من توصیه ای به ترک نماز نکردم. صحبت های منتشر شده در فضای مجازی تقطیع شده است.
 
دانلود فیلم
 
این در حالی است که صحبت‌های کامل این دکتر جراح در برنامه پخش شده و فیلم کامل این قسمت موجود است. در این جا سعی پرداختن به این موضوع را نداریم بلکه هدفمان شناسایی حقیقت و مدرک مستدل برای این گفته هاست.
 
 
آرتروز زانو چیست؟ 
همانطور که می‌دانید، یکی از اصلی ترین ارکان حرکتی پا و حتی بدن، زانوها هستند. این عضو به دلیل کارکرد فراوان، تحمل فشار زیاد و برخی اشکالات مادرزادی و اکتسابی، حتی در سنین جوانی، ممکن است دچار آسیب شده و عملکرد صحیح خود را از دست بدهد. یکی از رایج ترین مشکلات زانو آرتروز است که می‌تواند تأثیر مستقیم بر کاهش کیفیت زندگی افراد داشته باشد.
 
آرتروز یا ساییدگی مفصل، بیماری پیش رونده‌ای است که زمینه ساز آن، تخریب و فرسایش غضروف مفصلی است. غضروف بافتی لغزنده است که انتهای استخوان‌ها را در یک مفصل می‌پوشاند؛ و به دلیل ماهیت لغزندگی، موجب می‌شود استخوان‌ها بر روی هم حرکتی آسان داشته باشند. رفته رفته در اثر پیشرفت تحلیل غضروف مفصلی، مفصل و استخوان‌های مربوطه نیز درگیر می‌شوند و التهاب بافت‌های اطراف را ایجاد می‌کنند. 
 

افزایش سن، یائسگی زنان که سبب تخریب غضروفی می‌شود، رژیم غذایی نادرست(کم بودن لبنیات و افزایش نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه)، ۵۰ درصد تحت تاثیر ژنتیک، ورزش هایی با برخورد فیزیکی بالا، عفونتی که مفصل زانو را درگیر کند، آسیب های پیشین مفصل زانو (کشیدگی عضلات ناحیه زانو، شکستگی زانو، کشیدگی و یا پارگی رباط های مفصل زانو)، اختلالاتی مانند زانوی ضربدری یا زانوی پرانتزی، اضافه وزن، سبک زندگی کم تحرک، بیماری های مادرزادی مانند انحراف در امتداد اندام و تومورهای خوش‌خیم، برخی از عادت های غلط نشستن (مانند دوزانو نشستن بر روی زمین و توالت ایرانی برای مدت طولانی که فشار زیادی به مفصل زانو می‌آورد) و عدم استفاده از کفش های راحت، از جمله عوامل ابتلاء به آرتروز زانو توسط محققان و پزشکان با درجه‌بندی و ترتیب ذکر شده است.
 

آیا نمازخواندن آرتروز زانو می‌آورد؟
همان‌طور که در بالا و در قسمت تعریف و عوامل ابتلاء به آرتروز زانو آمده است، یکی از عوامل دوزانو نشستن بر روی زمین و یا استفاده از توالت ایرانی به جای فرنگی است که البته ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که این عوامل در ترتیب و اولویت‌های آخر و همچنین با قید برای «مدت طولانی» ذکر شده است. اینها عوامل و یکی از دلایل ابتلاء به آرتروز زانو نه علت اصلی آرتروز زانو هستند.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۳۰۰ میلیون مورد آرتروز مفصل ران و زانو در سراسر جهان گزارش شده و آمارها نشان می‌دهد بیشترین آسیب ناشی از این عارضه متوجه زنان است .

به گزارش مدیکال اکسپرس، همچنین تعداد افراد میانسال مبتلا به عارضه آرتروز در تمامی مناطق جهان افزایش داشته و به لحاظ جدول‌بندی منطقه‌ای آمریکای شمالی، منطقه استرالزی و آمریکای لاتین در صدر این فهرست قرار گرفته‌اند. به لحاظ منطقه‌ای تعداد موارد موجود مبتلا به عارضه آرتروز در آمریکای شمالی، شمال آفریقا، خاورمیانه و منطقه استرالزی بالاترین رقم بوده و کمترین آمار به آفریقای سیاه اختصاص داشته است.
 
 
براساس مطلب نمایش داده شده در بالا که از سایت هماتولوژی ادوایزر است و یک بررسی و جستجوی ساده در اینترنت می‌توان فهمید که هم‌اکنون کشور انگلستان، رتبه اول آرتروز زانو را در جهان دارا می‌باشد این در حالی است که اندونزی بزرگترین کشور اسلامی از نظر جمعیتی، رتبه آخر آرتروز زانو را دارد.


کد مطلب: 803571

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/803571/آیا-نمازخواندن-آرتروز-زانو-می-آورد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com