کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برای حفظ از هویت دیجیتالی خود چکار کنیم؟

31 خرداد 1401 ساعت 0:18

ترفند‌ها و اقداماتی وجود دارد که می‌توانیم با انجام آنها، از هویت دیجیتالی و حساب‌های خود در فضای سایبری و اینترنت محافظت کنیم.


به گزارش جهان نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، احتمالاً در مورد اهمیت و اینکه چگونه باید از هویت خود در برابر کلاهبرداران اینترنتی محافظت کنید، زیاد شنیده اید؛ اما باید بدانید که مجرمان سایبری می‌توانند تنها با دانستن چند نکته در مورد شما، هویت شما را سرقت کنند. حال سوال اینجا است که برای جلوگیری از سرقت هویت، چه کار‌هایی می‌توان انجام داد؟

در ادامه نکات، ترفند‌ها و راه‌هایی بررسی شده اند که شما می‌توانید با انجام آن‌ها از هویت خود در برابر سرقت محافظت کنید.

احراز هویت امن

هویت شما را می‌توان از رایانه‌های شخصی، تبلت، گوشی هوشمند یا حتی ساعت هوشمند به سرقت برد؛ اما راه حل این است که مطمئن شوید احراز هویت ایمن را تنظیم کرده اید. احراز هویت می‌تواند هر چیزی باشد، از رمز عبور یا کد پین گرفته تا تشخیص اثر انگشت و... البته این به دستگاه شما و محدودیت‌های آن بستگی دارد که باید ایمن‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

با این حال، باید از باز کردن قفل با الگو (پترن) و موارد ساده این چنینی خودداری کنید. علاوه بر ایمن‌سازی نحوه دسترسی به دستگاه‌هایتان، از تنظیم احراز هویت دو مرحله‌ای در هر کجا که می‌توانید، استفاده کنید. این مورد ممکن است  رمز عبور یکبار مصرف از یک برنامه تلفن همراه یا یک پیوند ایمیلی باشد.

آنتی ویروس و نرم افزار امنیتی آنلاین

هر رایانه و دستگاه تلفن همراهی که استفاده می‌کنید باید دارای نرم افزار آنتی ویروس باشد. در ویندوز به صورت خودکار آنتی ویروس وجود دارد، اما دستگاه‌های تلفن همراه از امنیت کمتری برخوردار هستند.

در بهترین حالت، نرم‌افزار‌های آنلاین امنیتی می‌توانند وب‌سایت‌های مشکوک و پیوند‌های فیشینگ را شناسایی کنند و بدافزار‌ها را از رایانه شخصی یا تلفن هوشمند شما پاک کنند، اما تمام خطرات اینترنت به این موارد محدود نمی‌شوند.

یکی از ریسک‌های مهم ایمیل‌هایی هستند که ادعا می‌کنند از یک منبع یا بانک معتبر هستند. در صورتی که کلاهبردارانی هستند که سعی می‌کنند شما را فریب دهند تا وارد یک وب سایت جعلی شوید و این یک سفر یک طرفه برای سرقت هویت است.

به طور مشابه، خطر نصب بدافزار‌های کی لاگر روی سیستم شما وجود دارد. این ابزار‌ها هنگام تایپ کردن، ضربات کلید را ضبط می‌کنند و نام کاربری و رمز عبوری را که هکر‌ها می‌توانند برای دسترسی به حساب‌های شما استفاده کنند، ضبط می‌کنند. پس در کنار استفاده از نرم افزار‌های امنیتی، باید خودتان هم مراقب باشید.

استفاده از یک برنامه مدیریت رمز عبور

به خاطر سپردن چند رمز عبور چالش برانگیز است، چون باید برای هر حساب کاربری رمز‌های عبور متفاوتی داشته باشید. بسیاری از نقض‌های حساب به این دلیل رخ می‌دهند که از رمز عبور مشابهی استفاده می‌شود.

یکی از راه‌های به خاطر سپردن همه رمز‌های عبور و ایمن نگه داشتن آنها، این است که فقط یک رمز عبور را به خاطر بسپارید، در واقع ذخیره رمز‌های عبور خود در یک برنامه مدیریت رمز عبور نکته ماجرا است. قبلا در مقاله‌ای به بررسی نحوه انتخاب یک برنامه مدیریت رمز عبور مناسب پرداخته ایم.

نظارت و حفاظت از سرقت هویت

محافظت از سرقت هویت چیست و چطور باید این کار را انجام داد؟ در بیشتر موارد، حفاظت از سرقت هویت یک ویژگی است که در حساب‌های بانکی و کارت‌های اعتباری موجود است. ارائه‌دهندگان، حساب شما را از نظر فعالیت مشکوک کنترل می‌کنند و در صورت وجود موارد مشکوک با شما تماس خواهند گرفت.

آموزش، آگاهی و هوشیاری را فراموش نکنید

اگر از ابزار‌های فوق استفاده می‌کنید، شانس خوبی برای محافظت از هویت خود در فضای سایبری دارید. البته اینترنت غیرقابل پیش بینی است و هر اتفاقی مثل نقض داده‌های یک شرکت می‌تواند روی شما هم اثرگذار باشد.

همیشه کار‌های بیشتری می‌توانید انجام دهید تا حساب‌های خود را ایمن نگه دارید. با آگاهی و یادگیری بیشتر درباره مسائل امنیت سایبری شروع کنید.

باید از خطرات جدید آگاه باشید و در اینترنت همیشه مراقب رفتار‌های خود باشید. مجرمان سایبری از هر زاویه‌ای و با استفاده از هر ترفند و ابزاری حمله خواهند کرد پس باید برای مقابله با آن‌ها آماده باشید.


کد مطلب: 803501

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/803501/حفظ-هویت-دیجیتالی-خود-چکار-کنیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com