شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

هر آنچه که باید درباره دندانپزشکی کودکان بدانید

شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 803419
یکی از تخصص های دندانپزشکی؛ دندانپزشکی کودکان است که به طور تخصصی روی مراقبت، پیشگیری و درمان مشکلات دهان و دندان در اطفال و نوجوانان تمرکز دارد.
از جمله مواردی که از وقوع دندان درد در کودکان جلوگیری می کند و سلامت دهان و دندان آنها را تضمین می کند رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم از سنین کودکی به یک متخصص دندانپزشک اطفال است.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با دندانپزشکی کودکان و خدمات وی آشنا کنیم، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

دندانپزشکی کودکان چیست؟

دندانپزشکی اطفال شاخه ای از دندانپزشکی است که به ارائه نکاتی درباره روش های بهداشتی و مراقبتی دهان و دندان کودکان تاکید دارد، همچنین به صورت تخصصی در زمینه پیشگیری و درمان مشکلات دهان و دندان کودکان و نوجوانان تمرکز دارد.

از جمله اقداماتی که یک دندانپزشک اطفال انجام می دهد عبارتند از:
  • بررسی رشد دهان و دندان کودکان و نوجوانان؛
    بررسی اختلالات جسمی مربوط به ناتوانی های پزشکی و رفتاری و جلوگیری از بروز برخی مشکلات؛
    آموزش مراقبت و بهداشت دهان و دندان به کودکان و نوجوانان مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و ...؛
    بررسی علت دندان درد در کودکان و پیشگیری و درمان آنها؛

متخصص دندانپزشک اطفال کیست؟

متخصص دندانپزشک اطفال یا پدونتیست یا پدیاتریک دنتیست به دندانپزشکی گفته می شود که به صورت تخصصی به بررسی، تشخیص و درمان مشکلات دندانپزشکی کودکان و نوجوانان می پردازد. این پزشکان اکثرا در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی نیز فعالیت دارند.

یک دندانپزشک کودکان پس از پشت سر گذاشتن دندانپزشکی عمومی، نیاز است که 2 الی 3 سال هم دوره تخصصی دندانپزشکی اطفال را پشت سر بگذارد که این دوره شامل روانشناسی کودکان هم می شود.

خدمات دندانپزشکی کودکان

از جمله مهم ترین خدمات یک متخصص دندانپزشکی اطفال عبارتند از:
  • معاینات منظم وضعیت دهان و دندان نوزادان، کودکان و نوجوانان؛
    آموزش حفظ و ارتقای بهداشت دهان و دندان کودکان و نوجوانان؛
    انجام مراقبت های پیشگیرانه مانند تمیز کردن و شستشوی تخصصی دهان و دندان کودکان، توصیه هایی مربوط به رژیم غذایی کودکان به منظور حفظ سلامت دهان و دندان کودکان و ...؛

    ارائه مشاوره تخصصی به والدین درباره عادات دهانی نوازدان مانند مشاوره دادن در خصوص استفاده از پستانک و یا عوارض مکیدن انگشت نوزادان و ...؛
    ارتودنسی کودکان؛
    پر کردن یا کشیدن دندان کودکانی که دچار دندان درد شده اند.
    تشخیص بیماری های دهان و دندانی که منشا سایر بیماری هایی مثل آسم، دیابت، بیماری های قلبی، تب یونجه، بیش فعالی و ... است.
    مدیریت بیماری های لثه مثل زخم ها، مخاط و بیماری پریودنتال اطفال؛
    و ....؛

خدمات تخصصی دندانپزشکی کودکان

از جمله خدمات تخصصی دندانپزشکی اطفال عبارتند از:

ترمیم دندان های شیری و دائمی

دندان های کودکان و نوجوانان به دلایلی مثل خرابی و پوسیدگی، شکستگی دندان و ... که اصولا منجر به دندان درد می شود ممکن است نیاز به پر کردن داشته باشند. پر کردن دندان کودکان تنها مختص دندان های دائمی نیست و برای دندان های شیری هم انجام می شود.

سلامت دندان های شیری نیز به اندازه دندان های دائمی اهمیت دارد. چرا که وجود دندان درد یا عفونت دندان شیری باعث درست نجویدن غذا توسط کودک و ایجاد دل درد می شود. همین موضوع باعث عدم جذب غذای کافی و اختلال در رشد کودک و ضعیف شدن وی می شود.

فلوراید تراپی

فلوارید یکی از عناصر طبیعی است که در تقویت مینای دندان ها توانایی خاصی دارد. استفاده از روش فلوراید درمانی باعث افزایش مقاومت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان می شود.

فیشور سیلانت

فیشور سیلانت یک روش کاملا ایمن و بدون درد است که به منظور افزایش مقاومت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان برای طولانی مدت استفاده می شود.

سطح جونده دندان ها به دلیل تماس مستقیم با مواد غذایی و شیارهای متعددی که دارند بیش از هر قسمتی در معرض پوسیدگی قرار دارند که متخصص دندانپزشکی به منظور پیشگیری از این پوسیدگی شیارهای دندانی را با مواد مخصوص و همرنگ دندان به نام سیلانت می پوشاند.

فیشور سیلانت در کودکان باعث کاهش پوسیدگی دندان آنها می شود اما در کنار آن نباید از بهداشت دهان و دندان غافل شد.

ارتودنسی پیشگیری

در برخی کودکان دندان های شیری زودتر از موعد از دست می روند یا نیاز به کشیدن پیدا می کنند. در این صورت دندان های طرفین شروع به حرکت به سمت قسمت خالی می کنند. از طرفی دندان دائمی کودک نیز هنوز رویش پیدا نکرده است و در صورتی که جای خالی دندان با دندان دیگری پر شود، دندان زیر لثه به طور کامل رشد نمی کند و همین موضوع باعث رویش نامرتب دندان های دائمی می شود.

دندانپزشک کودکان به منظور جلوگیری از این اتفاق از ارتودنسی پیشگیری استفاده می کند. به این صورت که پس از کشیدن دندان شیری یا افتادن آن، قالبی در فضای خالی دندانی کودک قرار داده می شود تا از رویش نامنظم دندان ها جلوگیری کند.

روکش دندان شیری

در صورتی که پوسیدگی دندان شیری بسیار زیاد باشد دیگر پر کردن دندان موثر نمی باشد. در این صورت برای درمان دندان درد روکش مخصوصی روی دندان شیری گذاشته می شود که این روکش در هنگام افتادن دندان شیری به همراه آن می افتد.

درمان تحت بیهوشی

درمان های تحت بیهوشی برای کودکانی که ترس و اضطراب شدید از دندانپزشکی دارند و یا کودکانی که دارای معلولیت جسمی یا ذهنی هستند انجام می شود.
 

کلام آخر

برای جلوگیری از مشکلات حاد دهان و دندانی در کودکان بهتر است که آنان را به طور مرتب نزد یک دندانپزشکی کودکان برای معاینه و بررسی ببرید تا در صورت وجود یک مشکل جزئی آن را سریع تر درمان کنید.

همچنین در صورتی که بنابر هر دلیلی کودکتان شب هنگام دچار دندان درد شد می توانید به یک کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی که متخصصین دندانپزشکی اطفال فعالیت دارند مراجعه کنید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *