پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳
زیر ضربه عصای موسی

آقای «پمپئو»! واقعیات‌ میدانی چیز دیگری می‌گوید

شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 803408
وزیر خارجه سابق آمریکا در گفت‌وگو با رسانه سعودی مدعی شد بعد از دی ماه ۹۸ منطقه امن‌تر شده است اما واقعیت‌های میدانی چیز دیگری می‌گویند.
آقای «پمپئو»! واقعیات‌ میدانی چیز دیگری می‌گوید
به گزارش جهان نيوز، مایک پمپئو، وزیر خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در گفت‌وگو با تلویزیون «العربیه» که بخش‌های کوتاهی از آن منتشر شده، به مساله ایران و تقابل با کشورمان پرداخته است.

در بخشی از این گفت‌وگو، پمپئو به ترور سردار شهیدحاج‌قاسم سلیمانی پرداخته است. او که از حامیان سرسخت این جنایت بوده است، به العربیه گفته است: «برخی هشدار دادند درصورت کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس جنگ رخ خواهد داد اما نه‌تنها جنگی نشد، بلکه این اقدام دولت دونالد ترامپ، باعث خنثی شدن طرح سلیمانی برای کشتن 500 آمریکایی شد.» هرچند مقامات دولت ترامپ در آن زمان هیچ گزاره‌ای در تایید ادعاهای این‌چنینی ارائه نکردند اما به باور کارشناسان، ترامپ گمان می‌کرد با این اقدام ماجراجویانه دربرابر ایران به بازدارندگی خواهد رسید و از این طریق می‌تواند مطالبات خود به تهران را تحمیل کند.

واشنگتن در آن زمان مدعی بود با این ترور می‌تواند امنیت نیروها و شهروندان آمریکایی در غرب آسیا را تضمین کند اما گزارش‌ها و اظهارات مقامات آمریکایی و اتفاقات رخ‌داده در میدان نشان می‌دهد که نه‌تنها این ترور منجر به بازدارندگی در برابر ایران نشده است که رفتارهای تهران و محور مقاومت علیه آمریکا و هم‌پیمانانش تهاجمی‌تر شده است.

عملیات تهاجمی محور مقاومت علیه آمریکا، تنها چند روز پس از ترور سردار سلیمانی خود را به نمایش گذاشت و تهران برای نخستین‌بار پس از جنگ جهانی دوم، پایگاه نظامیان آمریکایی را هدف قرار داد تا ادعای ایجاد بازدارندگی در همان روزهای نخست، زیرسوال برود. پس از واکنش ایران گروه‌های مقاومت با استفاده از عناوین جدید با حمله به پایگاه‌های آمریکا اعلام موجودیت کردند. از آن روز کمتر هفته‌ای بود که پایگاه‌های آمریکا مورد هدف گروه‌های مقاومت قرار نگیرد.

بر همین اساس یکی از مقامات آمریکایی که اطلاعات عمیقی از عراق دارد، در پاسخ به پولیتیکو  پیرامون مقایسه توانایی‌های حشدالشعبی درحال حاضر و دو سال پیش، گفت: «آنها مطمئنا پول بسیار بیشتری دارند و سلاح‌های بسیار [بیشتر] دارند.» به گفته مقامات عراقی و آمریکایی، از زمان ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، نیروهای الحشد الشعبی بسیج شده‌اند تا انتقام شهادت رهبران خود را بگیرند و راه‌های پیچیده‌تری برای هدف قرار دادن ائتلاف نظامی تحت محاصره آمریکا در عراق پیدا کرده‌اند. کارشناسان منطقه این تغییرات را حاکی از آن دانسته‌اند که ترورهایی که دولت ترامپ مدعی شد «بازدارندگی واقعی» را ایجاد می‌کند، نتوانسته است از حملات بیشتر به نیروهای آمریکایی جلوگیری کند.

علاوه‌بر رفتار تهاجمی‌تر گروه‌های مقاومت، در تهران ترور فرمانده نیروی قدس، پیشران فعالیت‌های هسته‌ای شد و تهران محدودیت‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به‌طور کامل کنار گذاشت و در اولین سالگرد درگذشت سلیمانی برنامه‌های خود را برای تسریع غنی‌سازی اورانیوم اعلام کرد.

افزایش تهدیدات علیه منافع آمریکا در غرب آسیا باعث شد رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه با سی‌ان‌ان بگوید که «ترور فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، امنیت آمریکا را کمتر کرده است.» او گفته بود: «من دقیقا نمی‌دانم (در دولت ترامپ) چه اتفاقی افتاد اما فکر می‌کنم مردم آمریکا این حق را دارند از این موضوع برآشفته شوند که سیاستی که ادعا می‌کرد هدف آن امن نگه داشتن مردم آمریکا بوده، سیاستی که از طریق کشتن (ترور) قاسم سلیمانی و اعمال کارزار فشار حداکثری انجام شد... سه‌سال از این اقدامات گذشته اما همه‌چیز کاملا روشن است، آمریکا کمتر از قبل امن است؛ چراکه ایران برنامه هسته‌ای گسترده‌تری (به نسبت قبل از انعقاد برجام) دارد و فعالیت‌های منطقه‌ای خودش را شدت داده است.»

دی‌ماه سال گذشته پایگاه خبری-تحلیلی نشنال‌اینترست در آستانه سالگرد ترور شهیدسلیمانی نوشت: «باید پذیرفت ترور ژنرال سلیمانی و ابومهدی المهندس، بیش از آنکه به تقویت منافع آمریکا در منطقه و جهان ختم شود، عملا آمریکا را در موقعیتِ به‌مراتب خطرناک‌تری در مقایسه با زمان حیات این دو فرمانده وارد کرده است. در شرایط کنونی، آمریکا بخش قابل‌توجهی از توان خود را معطوف به حراست از پایگاه‌های نظامی‌اش در خاک عراق و همچنین حفاظت از جان نظامیان خود می‌کند. جدای از اینها، اوج‌گیری تنش‌های امنیتی در داخل عراق نیز در سطحی کلان، منافع آمریکا را عمیقا به خطر انداخته است.»

در فروردین‌ماه سال جاری، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود صراحتا اعتراف کرد که «پس از خروج از برجام، تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران و ترور سردار سلیمانی، حملات به نیروهای آمریکایی چهار برابر شده است.» برخلاف اظهارات پمپئو که بر مبنای ادعاهای ثابت نشده است، پرایس گفته است: «از سال 2018-2012 حملات چشمگیری به نیروهای آمریکایی و تاسیسات دیپلماتیک آمریکا در عراق وجود نداشت. این موضوع در سال 2018 تغییر کرد و بین سال‌های 2019 و 2020، تعداد حملات توسط گروه‌های تحت حمایت ایران تا 400 درصد افزایش‌یافته که این پس از خروج از برجام و قرار دادن سپاه در لیست تحریم‌ها و کشتن سلیمانی روی‌داده است.» پرایس صراحتا به شکست طراحی ترامپ-پمپئو اشاره کرده و گفته است: «تلاش برای سرکوب نیروهای تحت حمایت ایران براساس راهبردی که به ارث بردیم، کارساز نبود.»
مرجع : فرهیختگان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اقای پمپیوقاتل فقط یک راه برای خلاص شدن ازانتقام شهیدسلیمانی تووارباب فاسدت ترامپ داریدوان خودکشی است!
Iran, Islamic Republic of
البته اسراییل میاد داخل ایران به راحتی ترور میکند و میرود ما هم باید جواب بدیم تا ادامه نده
Iran, Islamic Republic of
کثافت اشغال به زودی بدرک واصل خواهی شد