کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهم‌ترین سلاح مبارزه با مالاریا چیست؟

29 خرداد 1401 ساعت 2:17

جهان هنوز در جنگ با مالاریا پیروز نشده و در حالی که تعداد کل مبتلایان کاهش یافته است، اما هنوز ۲۴۰ میلیون مورد ابتلا و ۶۰۰۰۰۰ مرگ وجود دارد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، مالاریا همچنان یک تهدید در سرتاسر آفریقا است و این قاره بیشترین بار را در جهان به دوش می‌کشد و ۹۴ درصد موارد ابتلا و ۹۶ درصد مرگ و میرها را به خود اختصاص می‌دهد.

موضوع نگران‌کننده این است که کودکان ۵ ساله یا کمتر ۸۰ درصد از این مرگ‌ها را تشکیل می‌دهند.

در حالی که واکسن‌ها امیدوارکننده به نظر می‌رسند، هنوز افزایش مداوم مقاومت در برابر داروهای ضد مالاریا وجود دار.

به‌ویژه در شرق آفریقا، انگل‌ها در حال ایجاد جهش‌هایی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد از تشخیص معمول فرار کنند، و پشه‌ها نیز در حال افزایش مقاومت در برابر حشره‌کش‌ها هستند.

این موقعیت بر نیاز به اصلاح چندین گزینه کنترل برداری و کشف استراتژی‌های جدید تاکید می‌کند.

یکی از استراتژی‌های بالقوه که توسط برنارد کوتزی، محقق دانشگاه پرتوریا در آفریقای جنوبی آزمایش می‌شود، بر استفاده از نورهای مصنوعی برای فریب گونه‌های پشه‌های ناقل مالاریا تکیه می‌کند و در نتیجه مردم را از نیش پشه‌های ناقل مالاریا در امان نگه می‌دارد.

پشه آنوفل که مسئول تمام موارد مالاریا در آفریقا است، تغذیه کننده شبانه است.

هنگام جفت گیری، ماده‌ها به دنبال یک وعده غذایی خونی می‌گردند و در نتیجه انگل پلاسمودیوم عامل مالاریا را منتقل می‌کنند، به همین دلیل است که استفاده درست از پشه بند در هنگام جفت گیری پشه‌ها بسیار موثر است و از گزش هنگام خواب افراد در شب جلوگیری می‌کند.

پژوهش جدید برنارد کوتزی، محقق دانشگاه پرتوریا در آفریقای جنوبی، استدلال می‌کند که نور مصنوعی در شب می‌تواند رفتار و زیست‌شناسی پشه‌ها را تغییر دهد.

برای مثال، یک پالس کوتاه نور LED، لامپ‌هایی که معمولاً در خانه‌ها مانند چراغ‌های مطالعه استفاده می‌شوند، می‌توانند شروع گزش را ساعت‌ها به تأخیر بیندازند و در نتیجه نرخ گزش و انتقال مالاریا را کاهش دهند، زیرا این نور اساساً پشه‌ها را فریب می‌دهد تا غذا نخورند.

در مقاله‌ای که او در مورد این تحقیق نوشته می‌گوید: "اگر این ایده برای مبارزه با پشه‌ها مفید باشد، نیاز به مطالعه تاثیر آن بر روی انسان وجود دارد، زیرا نور مصنوعی ممکن است عواقب ناخواسته‌ای داشته باشد.

سلامت انسان، و تعداد فزاینده‌ای از تحقیقات در حال مطالعه اثرات نور مصنوعی بر سلامت انسان هستند و شواهد اولیه نشان می‌دهد که می‌تواند اثرات منفی مانند اختلال خواب داشته باشد.

وی می‌افزاید: به طور کلی هنوز مشخص نیست که چگونه می‌توان از نورهای مصنوعی برای کاهش خطر ابتلا به مالاریا استفاده کرد، اما افزایش حجم کار روی این موضوع نشان می‌دهد که این مفهومی است که نیاز به توجه بیشتر سازمان بهداشت جهانی دارد.

برنامه‌ریزان توسعه در سراسر آفریقا ممکن است بتوانند اطمینان حاصل کنند که نورهایی از انواع مناسب، که در مکان‌ها و زمان‌های مناسب استفاده می‌شوند، بخشی از تلاش‌های این قاره برای کنترل مالاریا باشند.


کد مطلب: 803389

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/803389/مهم-ترین-سلاح-مبارزه-مالاریا-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com