کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

باقری: حاضر به عبور از خطوط قرمز نظام نیستیم

26 خرداد 1401 ساعت 13:32

برای این که خود را مردان موفق در میدان دیپلماسی نشان دهیم، حاضر نیستیم تا در قبال خطوط قرمز نظام تسامح و تساهل کنیم.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس هیات مذاکره کننده هسته‌ای در مذاکرات وین صبح امروز پنجشنبه ٢۶ خرداد ماه در هفتمین کنگره کانون دانشگاهیان ایران اسلامی اظهار داشت: سرعت و شتاب قطار دیپلماسی در گرو هم‌افزایی ملی در موضوعات سیاست خارجی است، لذا دستاوردهای سیاست خارجی طی ده ماه گذشته بیش از آن که مرهون تلاش انفرادی وزارت خارجه در میدان‌های منطقه‌ای و جهانی باشد، ناشی از رویکرد هوشمندانه دستگاه دیپلماسی در استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌های ملی و فراملی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی است.

وی افزود: از این‌ رو راهبرد مدیریتی وزارت خارجه در دوره کنونی مبتنی بر بازیابی جایگاه عملکردی وزارت خارجه در سامانه حکمرانی جمهوری اسلامی در ساحت خارجی است.

معاون سیاسی وزیر خارجه بیان داشت: باورمندی به اصول سیاست خارجی مندرج در قانون اساسی و تعهد به عملی کردن آموزه‌های امامین انقلاب اسلامی در عرصه سیاست خارجی از جمله رویکردهای راهبردی وزارت خارجه در دولت سیزدهم است.
وی تاکید کرد: اهتمام جدی برای پرهیز از هزینه‌کردن از گنجینه سیاست خارجی برای موفق نشان دادن دیپلماسی از جمله ویژگی‌های راهبردی دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر برای این که خود را مردان موفق در میدان دیپلماسی نشان دهیم، حاضر نیستیم تا در قبال اصول و مبانی سیاست خارجی و خطوط قرمز نظام تساهل و تسامح کنیم، بلکه هنر دیپلماسی آن است که مردان خود را فدا کند تا اهداف سیاست خارجی محقق شود.

باقری با بیان اینکه خسارت شعورزدایی در سیاست خارجی به اندازه شعارزدایی از سیاست خارجی است، خاطر نشان کرد: ما در وزارت امور خارجه به اصل کنشگری فعال در عرصه سیاست خارجی به‌شدت باورمند و پایبندیم و لذا هرگونه رویکرد تعاملی را با پاداش متقابل ترویج می‌کنیم و هرگونه رویکرد تقابلی را با هزینه‌مندسازی منزوی می‌کنیم.

وی گفت: «تهدیدزدایی» و «فرصت ربایی» دو روی سکه نقش‌آفرینی دستگاه دیپلماسی در میدان تحولات سریع، متنوع و گسترده منطقه‌ای و جهانی است.

باقری افزود: با اذعان به این حقیقت که موفقیت در سیاست خارجی در گرو اجماع ملی در حوزه‌های راهبردی سیاست خارجی است، وزارت خارجه خود را موظف به ایجاد اقناع ملی در موضوعات اصلی سیاست خارجی دانسته و در این میان دست نیاز و همکاری به سوی نخبگان برای تبیین ابعاد فنی و تخصصی هر یک از موضوعات راهبردی سیاست خارجی و نیز رسانه‌ها برای ترویج و نهادینه‌سازی اقناع ملی دراز می‌کنیم.

رئیس هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مذاکرات برجام تاکید کرد: هر جای جهان که پای منافع، امنیت و رفاه ملی ایران در میان باشد، بی‌درنگ عقاب دیپلماسی جمهوری اسلامی در آنجا حاضر است.

وی با بیان اینکه ملاک نزدیکی و دوری با دیگر کشورها، شرقی یا غربی بودن آن‌ها نیست، افزود: بلکه ملاک دستگاه سیاست خارجی میزان دوری یا نزدیکی آن‌ها با تأمین منافع، امنیت و رفاه ملی است. بنابراین، هیچ یک از دو رویکرد تعامل و تقابل نه اصالت دارند و نه قباحت.

باقری ایجاد و تحکیم اعتماد متقابل سیاسی را لازمه پایداری روابط خارجی دانست و خاطر نشان کرد: از این‌رو، وزارت امور خارجه، اعتماد متقابل سیاسی را به اولویت نخست سیاست همسایگی تبدیل کرده‌است.

وی گفت: تنوع در تعاملات اقتصادی، تنوع در طرف‌های تجاری، پایداری روابط اقتصادی و ابزارسازی از مناسبات اقتصادی از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های دیپلماسی اقتصادی دستگاه سیاست خارجی است که طی چند ماه گذشته موفق شده تا آن را در میدان روابط اقتصادی با دیگر کشورها عینیت بخشد.
معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: بر این اساس با انجام توافق‌های متعدد با کشورهای منطقه در زمینه ترانزیت و سوآپ انرژی از جمله گاز و برق، تلاش شده تا استفاده بهینه از منابع و ظرفیت‌های سخت و نرم از جمله موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک کشور، جایگاه ژئواستراتژیک منطقه‌ای و بین‌المللی ایران ارتقا پیدا کند.

باقری تبیین، استخراج و استنباط مؤلفه‌های سیاست خارجی در مکتب شهید سلیمانی را دغدغه حرفه‌ای دیپلمات تراز انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد: لذا حرکت در این مسیر باید به کارویژه محوری وزارت امور خارجه تبدیل شود. یکی از مهم‌ترین کار ویژه های محوری سیاست خارجی در مکتب شهید سلیمانی که برگرفته از سیره حضرت امام در عرصه سیاست خارجی است، هنر تبدیل اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی به شاخص ها و معیارهای منافع ملی است.

وی ادامه داد: وزارت خارجه در طول چند ماه گذشته با ایفای نقش‌های متناسب ایجابی و سلبی درباره پدیده‌ها و تحولاتی که توأمان دربرگیرنده جنبه‌های تهدیدی و فرصتی برای کشور هستند، هوشمندی راهبردی، جسارت تصمیم‌گیری و قدرت اقدام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به نمایش گذاشت و عملاً دیپلماسی ایرانی را به الگویی موفق برای گذر کم‌هزینه از باتلاق تهدیدها و بهره‌برداری حداکثری و به‌هنگام از فرصت‌ها تبدیل کرد.

باقری با اشاره به سفرهای دیپلماتیک مقامات خارجی به کشورمان در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: تبادل بیش از ١٠٠ هیات‌ سیاسی و اقتصادی از جمله در سطح رئیس جمهور و وزیر خارجه میان ایران و کشورهای مختلف در ۵ قاره طی چند هفته گذشته و حصول بیش از ۵٠ سند برای تدوین نقشه راه توسعه و تحکیم مناسبات دوجانبه، حاکی از اراده جمهوری اسلامی ایران برای تامین منافع ملی، تسهیل رفاه ملی و تثبیت امنیت ملی از بستر روابط خارجی است.

وی افزود: این واقعیت که دولت همه تخم‌مرغ‌های سیاست خارجی را در سبد مذاکرات نگذاشته است و هیچ خدشه‌ای به اراده جدی، اهتمام مستمر و تلاش جدی دستگاه دیپلماسی برای به نتیجه رساندن مذاکرات وارد نکرده و نمی‌کند.

معاون سیاسی وزیر خارجه با اشاره به شکست فشار حداکثری خطاب به دشمنان کشورمان تاکید کرد: دشمنان ملت ایران بدانند ایرانی که توانست کارزار فشار حداکثری آمریکا را به شکست کشانده و سردمداران کاخ سفید را وادار به اعتراف به این شکست مفتضحانه کند، اجازه نخواهد داد تا صهیونیست‌ها با بازی شانتاژ حداکثری ایران‌هراسی را ترویج کرده و ایران ستیزی خود را مشروعیت بخشند.

وی افزود: ما سربازان میدان دیپلماسی به تبعیت از رئیس جمهور محترم، هیچ حریمی برای خود قائل نیستیم و لذا گوش شنوای ما پذیرای همه انتقادهای سازنده و سینه فراخ ما میزبان همه انتقادهای گزنده است.

رئیس هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مذاکرات برجام در پایان تأکید کرد:
 هیچگاه کوچکترین خدشه به حریم ارزش‌های انقلابی و کمترین صدمه به منافع ملی را در هیچ شرایطی برنمی تابیم.


کد مطلب: 803276

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/803276/باقری-حاضر-عبور-خطوط-قرمز-نظام-نیستیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com