کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رضایی: دولت توجه جدی به دانشگاهیان دارد

26 خرداد 1401 ساعت 13:30

این دولت توجه جدی به دانشگاهیان دارد و معتقد است باید از این سرمایه اجتماعی استفاده کند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از مهر، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور صبح امروز در هفتمین اجلاسیه سراسری کانون دانشگاهیان ایران اسلامی که در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: این دولت توجه جدی به دانشگاهیان دارد و معتقد است باید از این سرمایه اجتماعی استفاده کند. امیدواریم این مراسم باعث شود خیزش (تحولی) صورت بگیرد.

وی ادامه داد: موج اول خیزش انقلابی را در نونهالان با انتشار سرود سلام فرمانده دیدیم. موج دوم خیزش را انتظار داریم که دانشگاهیان انجام دهند. رهبر انقلاب هم در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند که باید به پا خیزیم و دشمن را با جهاد علمی درهم بشکنیم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور افزود: ایران همیشه از قدرت‌های جهانی بوده است، ۳۰۰ سال پیش در اوج قدرت بود. اما متاسفانه کم کم از یک نقطه‌ای سراشیبی ایران شروع شد و قدرت‌های علمی، جغرافیایی و اقتصادی‌مان کاهش پیدا کرد. یک زمانی با وجود جاده ابریشم بهترین اقتصاد را داشتیم. تاریخ ایجاد یک دانشگاه در ایران، قدیمی‌تر از ایجاد دانشگاه‌های خارجی و کمبریج است. خود کم بینی داخلی و تهاجم خارجی از عوامل کاهش قدرت ایران بود. هر پنجاه سال یک حادثه داشتیم، جنگ تحمیلی هم بود. پس از این اتفاقات بود که یک فروپاشی اقتصادی را به تدریج شاهد بودیم.

رضایی با بیان اینکه به تدریج در ایران دو نوع تفکر ایجاد شد عنوان کرد: یک تفکر این بود که ما باید به منبع قدرت‌های جهانی دست پیدا کنیم به غرب و انگلیس برویم، علم و فناوری و پیشرفت آنجا ست. تفکر بعدی هم این بود که ما خودمان می‌توانیم اما توسط خیلی از داخلی‌ها مرتب سرکوب شد.

وی اضافه کرد: ما شاهد دو اتفاق بودیم یکی نهضت مشروطه و دیگری ملی شدن صنعت نفت. اما ناکام ماندند و این انقلاب اسلامی بود که توانسته پابرجا بماند. انقلاب اسلامی سرآغاز یک عبرت تاریخی است. اگر قرار بود ذلیلانه به تفکر غرب برسیم که تاکنون رسیده بودیم. ما می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم. بالاخره این تفکر که ما می‌توانیم بعد از دو، سه قرن جایگزین شد و حرکت جدیدی در ایران شروع شده. دشمنان از اوایل انقلاب دشمنی را شروع کرده‌اند چون آمریکا و اسراییل درحال ازدست دادن موقعیت مهم جغرافیایی و ژئوپلیتیک ایران هستند. پس باید مقابله کنند. حرف منطقی را در برجام بر سر میز مذاکره به همین دلیل قبول نمی‌کنند.

رضایی با اشاره به اینکه دشمنان نمی‌خواهند راه جدید ایران که دارای هویت و آرمان است به جلو برود، گفت: امروز تلاش برای دولت و جمهوری اسلامی نیست، برای کل ایران و کل اسلام است. جهاد شما کم قیمت نیست، شکستن تفکراتی است که ۳۰۰ سال پیش دست و پای کشور را گرفته بود. تحولات باید ادامه پیدا کند نه اینکه عادی سازی زندگی صورت گیرد. چرا که انقلاب اسلامی سرآغاز تحولات بود.

وی تصریح کرد: اقتصاد امروز باید تحول پیدا کند. صنعت، کشاورزی، تجارت، ترانزیت، صادرات مجدد همه باید تحول پیدا کند. ما با این بنادر، ریل و مسیرهای هوایی به سختی می‌توانیم واردات کالاهای مورد نیاز خود را داشته باشیم. در گذشته بهترین راه‌ها را برای تجارت داشتیم. اقتصاد باید جهش پیدا کند مانند دفاع و سیاست. این تحول اقتصادی بدون مبارزه امکان‌پذیر نیست. سرآغاز این مبارزه علم و فناوری و دانشگاه است.

معاون اقتصادی دولت ادامه داد: این مبارزه باید اینگونه شروع شود که به فناوری تبدیل شود و بعد فناوری به صنعت، صنعت به زندگی مردم و پیشرفت کشور تبدیل شود. این فرایند باید از طراحی شروع و بعد به تولید و در انتها به بازاریابی می‌رسد. این فرایند اکنون در کشور ناقص است. دانش به وجود میاید و وقتی راهش به فناوری بسته است و به خارج می‌رود، بعضاً فناوری داریم ولی برای تولید راه بسته است پس دوباره به خارج می‌رود. بعضاً فناوری‌ها به نمونه صنعتی تبدیل می‌شود اما بازهم راهش بسته است پس فرار می‌کند و به خارج می‌رود.

رضایی با ذکر اینکه این تحول باید در قالب و الگوی خود انقلاب اسلامی باشد. اظهار کرد: نسخه‌هایی که بعضاً می‌نویسند، چون در چارچوب انقلاب نیست، به نتیجه نمی‌رسد. جوهره تحولات باید جهادی و شهادت‌طلبانه باشد مانند دانشمندان هسته‌ای که دیدید چه شد. یکی از چارچوبهای انقلاب اسلامی را بنده به عنوان فناوری انقلاب نامگذاری کرده‌ام.

وی تصریح کرد: اگر فناوری را به معنای توانایی‌بخشی یا روش و ظرفیت عملیاتی کردن دانش در نظر بگیریم، این فناوری چند مرحله دارد: اول ایستادگی و مقاومت است. باعث می‌شود از دل ایستادگی فرصت سازی کنیم، دوم تبدیل ایستادگی به فرصت سازی است که اگر انجام نشود ما در همان اول کار می‌مانیم. سوم نیز بهره برداری از فرصت‌ها با نوآوری، خلاقیت و ابتکار است. باید در نهایت به یک محصول برسیم.

معاون اقتصادی رییس‌جمهور افزود: این فناوری در دفاع مقدس انجام شد. ایستادگی در مقابل تحریم‌ها و محاصره اقتصادی دشمن که در مرحله اول موفق بودیم اما چه میزان توانستیم از ایستادگی به فرصت برسیم و از فرصت به فناوری و از فناوری به بهره‌برداری برسیم؟ ما در دفاع این کار را کردیم، می‌رویم نزدیک اسرائیل و از تاسیسات آنها عکس می‌گیریم و برمی‌گردیم داخل کشور، اطلاعات ما نسبت به اعضای اسراییل بیشتر است.

چرا در خودرو و مواد غذایی اینگونه نیستیم؟

رضایی بیان کرد: پیاده سازی این فناوری در مباحث غیرنظامی بدون دانش و جهاد علمی امکان پذیر نیست. اکنون دانشگاهیان هستند که می‌توانند به دولت به ملت کمک کنند. ما در این دولت به طور جدی در ایجاد تحولات مصمم هستیم. تحول ایجاد کردن، منطق، شجاعت، فکر و برنامه اجرایی دقیق می‌خواهد. به نقطه‌ای رسیدیم که باید این تحولات در اقتصاد به طور عظیم و گسترده شروع شود. در این نقطه درحال انجام عملیات علیه کشور هستند.

وی ضمن بیان اینکه دولت همراه مردم است، مردم هم باید همراه با دولت باشند. اظهار کرد: اینها دو روی یک سکه هستند، همانطور که در انقلاب و در جنگ، فرماندهان با مردم بودند و مردم هم با انها بودند. درواقع مردم در جنگ همراه با دولت و نظام بودند. اکنون نیز مردم از لحاظ سیاسی با دولت هستند اما باید از لحاظ اقتصادی هم با دولت باشند. وارد صنعت و اقتصاد بشوند. به دانشگاهیان و نخبگان نیاز داریم.

معاون اقتصادی رییس‌جمهور ابراز کرد: مردم باید وارد اقتصاد شوند. همانطور که در انقلاب و جنگ تحمیلی وارد شدند. اما دشمنان نمی‌خواهند بگذارند این اتفاق بیافتد. این فضاسازی‌ها و حاشیه سازی هایشان به دلیل همین هدفشان است. نمی‌خواهند مردم با تحولات اقتصادی همراه شوند. انها می‌دانند اگر مردم در اقتصاد با دولت همراه شوند، ایران به بزرگترین قدرت اقتصادی جهان تبدیل می‌شود.

وی با درخواستی از دانشگاهیان خاطرنشان کرد: شما دانشگاهیان باید کمک کنید تا مردم وارد صنعت، کشاورزی و اقتصاد بشوند. مردم حرف شما را باور می‌کنند. ورود مردم به اقتصاد، کلید پیشرفت ایران است. در چند نقطه از بیانیه گام دوم انقلاب، همراهی مردم با دولت و دولت با مردم آمده است. اگر علیه این توصیه انقلابی، چیزی گفته شود، مشخص است که عملیاتی درحال انجام است. دشمنان دیده‌اند که مردم برای شهادت قاسم سلیمانی چه کرده‌اند. نگذارید که دست‌های چدنی زیر دستکش مخملی داشته باشیم.

تمام رفتارهای دشمنان این است که مسیر انقلابی مردمی اقتصاد راه‌اندازی نشود.


کد مطلب: 803275

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/803275/رضایی-دولت-توجه-جدی-دانشگاهیان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com