سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

ارتودنسی ثابت یا متحرک؛ کدام بهتر است؟

چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب: 803121
افرادی که دندان هایشان دچار به هم ریختگی یا فاصله بین دندانی است ممکن است سوالاتی مانند اینکه ارتودنسی ثابت بهتر است یا متحرک؟ ارتودنسی ثابت و متحرک چه فرقی با هم دارند؟ و سوالاتی از این قبیل ذهنشان را درگیر کرده باشد؛ در این نوشتار با ما همراه باشید که پس از بررسی ارتودنسی متحرک و ثابت و تفاوت های آنها، راحت تر بتوانید به جواب این سوال که کدام روش بهتر است برسید.

ارتودنسی ثابت چیست؟

ارتودنسی ثابت یکی از قدیمی ترین روش های ارتودنسی است که به منظور درمان به هم ریختگی های دندانی از آن استفاده می شود؛ در این روش متخصص ارتودنسی براکت های ارتودنسی را با چسب مخصوص، سیم و کش ارتودنسی به سطح دندان ها متصل می کند.

در این روش ارتودنسی دندان بیمار نباید تا اتمام طول درمان دستگاه را از دهان خود خارج کند. ارتودنسی ثابت بهترین روش برای درمان پیچیدگی های شدید دندانی است.

رعایت بهداشت دهان و دندان ارتودنسی شده در این روش بسیار حائز اهمیت است؛ به نحوی که در صورت عدم توجه به این موضوع علاوه بر اینکه نتیجه رضایت بخشی از درمان ارتودنسی حاصل نمی شود بلکه سلامت دندان ها و لثه هم به خطر می افتد.
 

ارتودنسی متحرک چیست؟

یکی از روش های مرتب کردن دندن های به هم ریخته؛ ارتودنسی متحرک (اینویزیلاین ها) است.

در این روش متخصص ارتودنسی قالب گیری از فک بالا و پایین را انجام می دهد و پس از آن پلاکی متحرک برای دندان های بیمار ساخته می شود. از جمله مزایای ارتودنسی متحرک این است که امکان خارج کردن دستگاه ارتودنسی در هنگام غذا خوردن، نوشیدن و یا مسواک زدن وجود دارد.

رعایت بهداشت دهان و دندان در این روش ارتودنسی هم بسیار مهم است اما به نسبت روش ارتودنسی ثابت این کار آسان تر است؛ به همین دلیل احتمال پوسیدگی دندان در این روش کمتر از روش قبلی است.

از ارتودنسی متحرک تنها برای درمان ناهنجاری های متوسط تا خفیف دندانی استفاده می شود.

فرق ارتودنسی ثابت با متحرک در چیست؟

تفاوت ارتودنسی ثابت با متحرک در موارد زیر است:

نحوه عملکرد

اولین فرق بین ارتودنسی ثابت و متحرک در نام این دو روش پیداست؛ در واقع نحوه عملکرد هر یک از روش های ارتودنسی از نام آنها مشخص است. ارتودنسی ثابت براکت هایی از جنس فلز یا سرامیک است که روی سطح دندان ها به کمک چسب، سیم و کش مخصوصی متصل می شود و این دستگاه تا پایان دوره درمان باید در دهان بیمار باقی بماند.

اما امکان خارج کردن ارتودنسی متحرک از دهان وجود دارد؛ البته بیمار در ساعات محدودی اجازه خارج کردن براکت های ارتودنسی از دهان را دارد.

مواد سازنده

بریس های ارتودنسی ثابت که از جنس فلز یا سرامیک هستند به کمک چسب و کش مخصوصی به سطح دندان ها چسبیده می شوند. از طرفی ارتودنسی متحرک از مواد شفاف و پلاستیکی به نام بیسفنولا ساخته می شوند.

شدت پیچیدگی های دندانی

نوع و شدت پیچیدگی های دندانی یکی از مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده بهترین روش ارتودنسی (ثابت یا متحرک) است. از ارتودنسی دندان متحرک برای درمان پیچیدگی های دندانی متوسط تا خفیف استفاده می شود.. اما در صورت وجود پیچیدگی های دندانی شدید مانند بایت دندان ها، ازدحام دندان ها و ... تنها ارتودنسی ثابت می تواند موثر باشد.

مرئی یا نامرئی بودن

بسیاری از بزرگسالان که تمایلی به دیده شدن سیم و براکت های ارتودنسی بر روی دندان هایشان ندارند اینویزیلاین ها (یا همان ارتودنسی نامرئی یا متحرک) را به عنوان شیوه درمان انتخاب می کنند.

نحوه مراقبت و نگهداری از دستگاه ارتودنسی

مراقبت و نگهداری از ارتودنسی های ثابت بسیار سخت تر از ارتودنسی متحرک است؛ زیرا ذرات ریز مواد غذایی در بین دندان ها و بریس ها گیر می کنند که نیاز است که زود به زود و با دقت مسواک زده شود.

اما مراقبت از  ارتودنسی های متحرک یا نامرئی چندان سخت نیست و با خارج کردن اینویزلاین ها و شستن آنها با آب ولرم کاملا تمیز می شوند.
 


هزینه ارتودنسی

هزینه اینویزیلاین ها (ارتودنسی متحرک و نامرئی) به نسبت هزینه ارتودنسی ثابت بیشتر است.

طول درمان ارتودنسی

مدت زمان درمان ارتودنسی با بریس های ارتودنسی ثابت کمتر از ارتودنسی متحرک است.

نکته مهم در تفاوت ارتودنسی متحرک و ثابت

تا به اینجا با ویژگی های ارتودنسی ثابت و متحرک آشنا شدیم؛ اکنون می خواهیم به بررسی این سوال بپردازیم که ارتودنسی متحرک بهتر است یا ثابت؟ به گفته بهترین متخصص ارتودنسی در میرداماد در جواب این سوال نمی توان به طور دقیق گفت که کدام روش ارتودنسی بر دیگری ارجحیت دارد؛ چرا که هر کدام از روش ها در شرایط خاصی می تواند بهترین روش باشد.

 در واقع این ارتودنتیست است که بر اساس سن، نوع و شدت پیچیدگی دندانی بهترین نوع ارتودنسی را به شما پیشنهاد می دهد؛ البته بودجه ای که شما بابت پرداخت هزینه درمان ارتودنسی در نظر گرفته اید هم در انتخاب این روش ها تاثیر گذار است.

شباهت ارتودنسی متحرک و ثابت

از هر دو روش ارتودنسی که در این مقاله به شرح آنها پرداختیم به منظور صاف و یکدست کردن دندان ها استفاده می شود؛ اگرچه هر کدام سیستم و عملکرد متفاوتی دارند.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *