پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۵۶
همزمانی عجیب بیانیه با قطعنامه ضدایرانی؛

پشت پرده هشدار ۶۱ اقتصاددان درباره تورم سه رقمی/ حامیان روحانی در پوشش اقتصاددان دوباره نسخه تسلیم دادند +جزئیات

يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب: 802741
گروهی ۶۱ نفره که بیش از ۴۰ تن از آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ از حسن روحانی حمایت کرده بودند در بیانیه‌ای در پوشش اقتصاددان با انتقاد از شرایط اقتصادی کشور نسخه شکست خورده برجام را راه‌حل مشکلات فعلی دانستند.
پشت پرده هشدار ۶۱ اقتصاددان درباره تورم سه رقمی/ حامیان روحانی در پوشش اقتصاددان دوباره نسخه تسلیم دادند +جزئیات
گروه سیاسی جهان نيوز: نگاهی به فهرست امضاکنندگان بیانیه فوق نشان می‌دهد اغلب آنان حامی دولت قبل بوده یا در آن دولت مسئولیت داشته‌اند.

خبرگزاری تسنیم با اشاره به این نکته نوشت: نام بیش از ۴۰ تن از آنان در بیانیه حمایتی از حسن روحانی در سال ۱۳۹۶ دیده شده است.

این «به‌ظاهر اقتصاددانان» در نامه حمایتی خود از حسن روحانی در سال ۹۶ ادامه یافتن دولت تدبیر را به‌عنوان راهکار گذر از فقر و مشکلات اقتصادی و چالش‌های بین‌المللی عنوان کرده و رأی آوردن رقیب را به‌عنوان عامل بازگشت فلاکت و بدبختی کشور ترسیم می‌کردند!

اما پس از رأی آوردن حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۶ وعده‌های این اقتصاددانان(!) به‌عکس محقق شد؛ تورم چندبرابر شد و رکورد ۸۰ ساله ایران را زد، نرخ ارز ۸ برابر شد، تحریم‌ها تشدید شد، تراز تجاری کشور منفی شد، بزرگ‌ترین مفاسد اقتصادی تاریخ با رانت ۴۲۰۰ تومانی ایجاد شد و...، اما «به‌ظاهر اقتصاددانان» مذکور حاضر به اظهارنظر درباره علت حمایت خود از حسن روحانی و معکوس بودن وعده‌هایشان نشدند.

اکنون در شرایطی که دولت سیزدهم با گذشت ۱۰ ماه همچنان در حال آواربرداری میراث دولت قبل در اوضاع آشفته اقتصادی کشور است و با انجام اقداماتی نظیر تلاش برای عدم استقراض از بانک مرکزی جهت کنترل رشد پایه پولی و تورم و نیز مردمی‌سازی یارانه‌ها که در دولت قبل صورت نگرفت‌، این «به‌ظاهر اقتصاددانان» با انتشار بیانیه نسبت به وضعیت اقتصادی هشدار داده‌اند. البته محور این بیانیه انتقاد از شرایط اقتصادی کشور در دهه گذشته است، یعنی دوره‌ای که دولت حسن روحانی بر سر کار بود و این حضرات اقتصاددانان حامی آن بودند.

فرافکنی حامیان برجام
به هر حال، این گروه از اقتصادخوانده‌ها که گعده نهادگرایان خوانده می‌شوند ولی حتی امضای افراد سرشناس گروه خود را پای بیانیه ندارند، خیلی سریع و در همان ابتدای بیانیه، انگیزه خود را از نوشتن این بیانیه افشا کرده‌اند. آنها پس از سیاه‌نمایی وضعیت کشور- که خود از مسببان آن به شمار می‌روند- باز هم بر همان ادعاهای نخ‌نما تأکید کرده‌اند که برای حل مشکلات کشور باید برجام و FATF را بپذیریم. حال‌آنکه کمتر اقتصاددان و یا حتی انسان منصفی است که نداند ما برجام را با همه نواقص و خساراتش طی هشت سال دولت روحانی دربست پذیرفتیم اما نه تنها مشکلات اقتصادی حل نشد بلکه تعداد تحریم‌ها به دوبرابر افزایش یافت دیگر اینکه به اذعان اغلب کارشناسان، مشکلات امروز ما ناشی از سوءمدیریتی است که بخش عمده آن هم به خرابکاری‌های هشت سال دولت تدبیر بازمی‌گردد.

علاوه‌بر این، امضاکنندگان این بیانیه خود را به بی‌خبری زده‌اند و گویا نمی‌دانند که این آمریکا است که از برجام خارج شده و از سلب حق ایران کوتاه نمی‌آیند، نه اینکه ما از مذاکرات کنار رفته باشیم.

صاحبان افکار پوسیده
مجید شاکری یکی از کارشناسان اقتصادی است که در واکنش به بیانیه ۶۱ اقتصاددان، اظهار کرد: بعضی فرازهای بیانیه ۶۱ نهادگرا انصافاً محترم است مثل «سیاستگذارى اقتصادی عرضه آزمون‌وخطا نیست» یا لزوم بهبود حکمرانى برای اجراى موفق اصلاحات قیمتی. اما نوع نگاه دوستان درباره تحریم‌ها و FATF هنوز مثل ۱۰ سال قبل است.

تصور می‌کنند تحریم‌ها به دلایل سیاسی امنیتی وضع شده‌اند و اگر مثلاً سیاستمدار «زورآزمایی در عرصه بین‌المللی» نکند لابد تحریم‌ها هم رفع می‌شود.

به گفته او، مع‌الاسف هنوز اقتصاددانان محترم این را نپذیرفته‌اند که بخشی از بار رفع تحریم‌ها با آنهاست، و مسئله صرفاً این نیست که آنها به سیاستمدار دستور دهند که تحریم‌ها را رفع کند.

شاکری تأکید دارد: ‏بخش مهمی از بسیار ضعیف بودن تیم‌های مذاکراتى ایران از ۸۲ تاکنون به این برمی‌گردد که اقتصاددانان ایرانی مگر نوادرى از آنان درکی از اینکه تحریم چیست و چگونه کار می‌کند ندارند. دقیقاً به همین خاطر هم بسته‌های طرف ایرانی معمولاً به طرز شرم‌آوری ضعیف و حقوقی- سیاسی و غیراقتصادی هستند.

درک نادرست از تحریم‌ها
وی اضافه کرد: شما همین حالا از این عزیزان امضاکننده بیانیه بپرسید در عمل منظورشان از رفع تحریم چیست؟ هرگز به یک پاسخ نسبتاً هماهنگ درباره معنای «رفع» و «تحریم» نمی‌رسید که حداقلی از نسبت را با واقعیات روى زمین داشته باشد. درک تفاوت تگ‌ها (برچسب‌هایی که آمریکا روی تحریم‌های ضدایرانی می‌گذارد) و شکل اعمال و تاریخچه اثر که بماند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، مادامى که نفهمیم تحریم به دلایل اقتصادی (عموماً ژئو اکونومی) وضع شده و مذاکره و یا مقاومت در مقابل آن هم در درجه اول امرى است اقتصادی و نه سیاسی- امنیتی- هسته‌ای، فرمان دادن ما به سیاستمدار دردی را دوا نمی‌کند. از آن ترسناک‌تر امر دوستان درباره FATF است که تصور می‌کنند مسئله چیزی در ید سیاستمدار ایرانی است و لابد اگر مثلاً به دو کنوانسیون الحاق کنیم، طرف مقابل هم ایران را از تحریم خارج می‌کند!

پیامدهای ارز ۴۲۰۰
از محورهای دیگر بیانیه «به‌ظاهر اقتصاددانان»، پرداختن به موضوع اصلاح سیاست زیان‌بار ارز ترجیحی که دست‌پخت دولت تدبیر و امید است. این افراد نسبت به تصمیمی که دولت سیزدهم برای اصلاح تصمیم نادرست دولت تدبیر و امید گرفته انتقاد کرده‌اند.

این در حالی است که شمس‌الدین حسینی، وزیر اسبق اقتصاد و رئیس‌کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس یازدهم درباره ارز ۴۲۰۰ می‌گوید: این سیاست ارزی دولت قبل، یک پیامد خطرناک داشت که کمتر به آن پرداخته می‌شود، این پیامد، تخلیه ذخایر ارزی کشور بود.

او می‌افزاید: رشد پایه پولی در سال‌هایی که ارز ترجیحی یا ارز جهانگیری می‌دادیم، به طور متوسط ۴۰ درصد و رشد نقدینگی بالای ۴۰ درصد بود لذا در این سال‌ها رکورد تورم در اقتصاد ایران زده شد. در سال گذشته تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده به ۱۰۰ صد و تورم نقطه‌به‌نقطه مصرف‌کننده به ۶۵ درصد رسید، این در اقتصاد ایران در چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

دفاع از رانت و فساد؟
به گزارش تسنیم، دفاع ۶۱ «به ظاهر اقتصاددان» از دلار رانتی ۴۲۰۰ تومانی که توزیع فساد و رانت و یارانه به واردات است و علی‌رغم صرف ۱۰۰ میلیارد دلار در ۴ سال اخیر به رکوردشکنی تورم و تعمیق نابرابری اجتماعی همراه با وابستگی شدید کشور به واردات انجامید، باعث تشدید سوءظن درباره ماهیت تدوین‌کنندگان بیانیه می‌شود. با کدام مبنای نظری، نظام چند قیمتی ارزی به کمک اقتصاد می‌آید و چنان‌که در ابتدای بیانیه تاکید شده است؛ به بهبود در تعادل‌های اقتصاد کلان می‌انجامد؟ مگر نه اینکه در نظام چند قیمتی نقطه تعادلی شکل نمی‌گیرد که در نظریه رانت دیوید ریکاردو در ۲۰۰ سال پیش اثبات شده است.

این گزارش اشاره می‌کند: آیا تمام کشورهای غربی در دوران کرونا از روش پرداخت یارانه مستقیم استفاده نکردند؟ این اقتصاددانان محترم مدام از ضرورت استفاده از علم و الگوگیری از کشورهای پیشرفته صحبت می‌کنند، کدام یک از کشورهای پیشرفته نظام ارزی چندنرخی مانند دلار ۴۲۰۰ تومانی دارد؟

القای آینده‌هراسی
یکی دیگر از نقاط تاریک بیانیه ‌این افراد که خود را اقتصاددان نامیده‌اند! آن است که این گروه به سیاق بیانیه‌های قبلی خود، با کلی‌گویی و استفاده از عبارات سیاه، ادبیاتی به کار برده‌اند نه‌تنها راهگشا نیست که به‌طور سؤال‌برانگیزی حامل یأس و ناامیدی نسبت به آینده کشور است.

آنها با اشاره آمارهای اقتصادی چند دهه اخیر کشور در مقایسه با برخی کشورها، نسبت به بهبود اوضاع اظهار ناامیدی کرده‌اند، حال‌آنکه طی دهه‌های اخیر، جریان سیاسی همسوی خودشان در رأس قوه مجریه بوده و اگر در برخی شاخص‌ها عقب افتاده یا به قول ایشان سقوط کرده‌ایم، باید ابتدا مدیران منسوب به خود را مؤاخذه کنند و در ادامه، خود همین افراد به‌عنوان حامیان دولت‌های غربگرا پاسخگو باشند.

بررسی نظرسنجی‌ها هم در اواخر دولت قبل و هم نظرسنجی‌های فعلی نشان می‌دهد مردم با اینکه تحت فشار اقتصادی هستند، ولی دلشان برای دولت تدبیر و امید و حامیان آنها تنگ نشده و راهکار عبور از وضعیتی که دست‌پخت همان دولت است را در نگاه جهادی و انقلابی برای رفع موانع می‌دانند، نه آنچه جریان غرب‌گرا به‌زعم خود به‌عنوان راه‌حل بیان می‌کنند.ضمن آنکه این راه‌حل‌های حقارت‌آمیز در طول سال‌های گذشته به طور مکرر اجرایی شد اما نه تنها مشکلات مردم کمتر نشد بلکه بر دامنه مشکلات افزود.

همزمانی عجیب بیانیه با قطعنامه ضدایرانی
نکته پایانی درباره بیانیه فوق، همزمانی انتشار این بیانیه که نسخه تسلیم ملت ایران است با قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که اتفاقا این قطعنامه هم از ملت ایران می‌خواهد دربرابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا و غرب تسلیم شود، آیا این همزمانی اتفاقی است؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ولی
Iran, Islamic Republic of
شما که می گفتید همه اقتصاد دانان با جراحی موافقند حالا چرا برآشفتید؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
وضعیت تورم را با دوره روحانی مقایسه کنید همه چیز معلوم میشود
Iran, Islamic Republic of
قیمت کالاها در پایان دولت روحانی را با سال 92 مقایسه کنید همه چیز مشخص می شود.
مثال
Iran, Islamic Republic of
بعنوان نمونه عرض میکنم سال 92 قیمت پراید 17 میلیون بود اما در پایان کار دولت روحانی 190 میلیون شد.
Iran, Islamic Republic of
سال اول رییسی با سال اول روحانی و سال اول احمدی نژاد و خاتمی یا هاشمی مقایسه میشود
Iran, Islamic Republic of
5سال اول روجانی 5شاخص اقتصادی همه عالی بود سه سال اخر وضع خراب شد...!!
Iran, Islamic Republic of
جراحی برای مردم مد نظر است. والا از کت وشلوار های آنچنانی مسئولان که جراحی اقتصادی دیده نمی شود
Iran, Islamic Republic of
یعنی همین چند تا تعیین کننده هستند و اون چند هزار نفری که بیانیه به حمایت دادن مهم نیستن؟
Iran, Islamic Republic of
معلومه کارهای رئیسی خوب بعضی ها رو سوزونده و خوب نون بری بعضی ها رو کرده که یهو جماعتی که در دولت قبل همه سوپر میلیاردر شدن الان یهو همه نگران اقتصاد شدن
Iran, Islamic Republic of
بد جوری هم سوزونده
و داره میسوزونه
حالا اولشه
Iran, Islamic Republic of
من فقط زمانی این بیانیه رو قبول میکنم که افرادی که اونرو امضا کردن همگی لیست اموال و دارایی ها و شرکتها و کارخانه هاشون رو رسانه ای کنن تا واقعا معلوم بشه نگران کشورشون هستند یا منافع خودشون
وحید
Romania
گفت اقتصاددان ها .
سوال
Iran, Islamic Republic of
این 61 نفر اقتصاددان در 4 سال گذشته که رکورد تورم و شاخص فلاکت شکسته شد کجا بودند ؟!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
خیلی ها حاضرند کشور بسختی بیافته ولی نظرشون عوض نشه!!.
Iran, Islamic Republic of
اگر دولت کنونی دلار را ۱۰۰ تومن کرد بعد شما اجازه حرف زدن دارید.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
به قول شریعتمداری عزیز (کیهان) :
اینها ( کور و کران ) رو رئیسی شفا داده
قبلا چیزی نمی دیدند و ....
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
شما مشغول دعوای سیاسی ولی ما مردم خیلی تنهائیم آه ما ........
مجید
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان 8 سال مملکت را به قهقرا بردند و فقر و محرومیت را در کشور توسعه دادند حالا فقط باید سکوت کنند.
علی
Iran, Islamic Republic of
ما مردمیم که به پشتوانه ی انقلاب در مقابل زورگویی استکبار و جنگ روانی منافقان ایستادیم و فریاد می زنیم ما اهل کوفه نیستیم
Iran, Islamic Republic of
سلام راستشو بگو حقوقت چنده ؟
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
همین به اصطلاح اقتصاددان ها در 8 سال دولت قبل اقتصاد مملکت راه ته دره بُردند.
علی
Iran, Islamic Republic of
والا اینا بیشتر خواستار تسلیم در برابر آمریکا هستند و به همین خاطر با ارز 4200 مخالفند.
Iran, Islamic Republic of
....
حبیب
Iran, Islamic Republic of
پررویی نجومی !!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
لازم نیست اقتصاد دان باشی تا بفهمی به سمت چه مسیری در حال حرکت هستیم ، من فکر می کنم اکثریت مردم حداقل با این اصل که هر روز شرایط زندگی و امید در جامعه در حال کاهش هست موافق هستند
امیدوار
Iran, Islamic Republic of
ان شاءالله آینده کشور و مردم روشن است بانیان وضع موجود فقط باید سکوت کنند.
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
تو شهر ماه تعدادزیادی از نانوائیها بسته شدن صف نان مثل صف سوخت زمان انقلاب است.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
در سالهای حکومت دولت مورد حمایت آقای مازندرانی، رهبری انقلاب گفتند که گندم محصول استراتژیک هست. گندم بکارید.
اما دولتمردان .....
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
.....
United Arab Emirates
نه اقتصاد دان
Iran, Islamic Republic of
بیانیه اقتصاددانان طرفدار برجام و رانت بر علیه اقتصاد مردمی
Iran, Islamic Republic of
معلومه دستشون از ارز 4200 قطع شده خیلی بهشون فشار اومده
Iran, Islamic Republic of
کلا چند تا کلمه رو از جماعت اصلاحطلب بگیری تمومن
Iran, Islamic Republic of
وقتی یک اصلاحطلب از نگرانی از اقتصاد و درد مردم میگه فقط باید با پشت دست کوبید توی دهنش..
محمد
Iran, Islamic Republic of
عجله نکن وقت دلار 50 هزار تومانی هم میشه اگه با همین فرمون برید
احمد
Iran, Islamic Republic of
دلار در دولت قبل 10 برابر شد بعید میدانم دولت دیگری بتواند این رکورد را بشکند.
Iran, Islamic Republic of
راستی کسی از وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی خبری دارد؟
یک هفته است خبری ازشون نیست
Iran, Islamic Republic of
وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی مشغول خدمت به مردم هستند.
Iran, Islamic Republic of
اگر این وضعیت نتیجه خدمت کردن اینها می باشد، بهتر که هیچکاری نکنند
علی
Iran, Islamic Republic of
انشاله به مانند بورس و کرونا در اقتصاد هم به مرور جلوی جنگ روانی غرب می ایستم و می بریم
Iran, Islamic Republic of
در هر صورت زحمات مسئولان دولت برای حل مشکلات قابل تقدیر است.
Iran, Islamic Republic of
منظرتان بالابردن قیمت هاست؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بابا30 سال و اندی اقتصاد وفرهنگ وسیاست دست این لیبرالهابودچه افتضاحی که بار نیاورده‌اند.
Iran, Islamic Republic of
هر زمان سرمایه گذاری در کشور انجام شد - هر زمان توانستند ثبات و امنیت اقتصادی ایجاد کنند - هر زمان توانستند ارزش پول ملی را بالا ببرند - هر زمان توانستند از نگرانی های مردم برای فردای زندگی بکاهند ان وقت جراحی اقتصادی کردند .
Iran, Islamic Republic of
همه اینها دچار تعارض منافع هستند ....
Iran, Islamic Republic of
کارتان تمامه...بی خود دست و پا نزنید.
سید حسین موسوی
Iran, Islamic Republic of
باید اسامی این اقتصاددان ها منتشر و به طور مکرر یادآوری بشه.
United States
چرا تمام انتقادات را از طرف اصلاح طلبان میدانید؟؟.
محمدایوب
United Arab Emirates
رسانه ملی باید چند نفر از اینها که از روحانی حمایت کردند را بیاورند در رسانه ملی در مقابل اقتصاددانان انقلابی به مناظره
Iran, Islamic Republic of
نتجه خدمت دولتمردان از قیمت کالاهای اساسی وتورم لخظه ای به وفور مشخص ونمایان است
Iran, Islamic Republic of
چرا زمان روحانی بیانیه ندادید و احساس خطر نکردید!!؟؟
دانا
Iran, Islamic Republic of
... دکمه فشار این افراد رو تو بیانیه دادن این و اون می بینیم، ولی تو بندها خوب بگردین خیلی قطعات گمشده پازل
وضعیت فعلی و قبلی رو می تونید توش پیدا کنید.