جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۸
حافظ جان و مال مردم؛

از سرقت بی‌سابقه تا قدرت نمایی نیروی انتظامی/ شاهکار پلیس می‌تواند یک فیلم سینمایی درخشان شود

شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 802681
تلاش تیم‌های زبده پلیس آگاهی و کشف جرم در کمترین ساعت بدون اینکه به سازمان فرصت فرار یا پنهان شدن داده شود اگر دست یک سناریونویس آگاه و تیم قدری از فیلمسازان مشتمل بر تهیه‌کننده و کارگردان و هنرپیشه‌های حرفه‌ای بیفتد، می‌تواند تبدیل به یک فیلم سینمایی درخشان و پرمخاطب شود.
از سرقت بی‌سابقه تا قدرت نمایی نیروی انتظامی/ شاهکار پلیس می‌تواند یک فیلم سینمایی درخشان شود
گروه سیاسی جهان نيوز: صبح روز دوشنبه ۱۶ خردادماه کارکنان بانک ملی شعبه دانشگاه تهران در خیابان انقلاب به مأموران پلیس تهران گزارش دادند سارقانی در تعطیلات چند روزه قبل به تعداد زیادی از صندوق‌های امانات مردمی در زیر زمین بانک دستبرد زده و صد‌ها میلیارد تومان اموال مردم را سرقت کرده‌اند. با اعلام این خبر تیم‌های زبده‌ای از مأموران پلیس‌آگاهی به دستور بازپرس دادسرای ویژه سرقت وارد عمل شدند.

ورود سارقان از دیوار بانک
به گزارش جوان، بررسی‌های پلیسی نشان داد بانک ملی از چند ماه قبل با وجود اینکه بیش از هزار صندوق امانات دارد و صد‌ها میلیارد تومان اموال مردم را نگهداری می‌کند، هیچ نگهبانی نداشته و سیستم امنیتی و حفاظتی آن هم دچار نقص بوده و سارقان حرفه‌ای با آگاهی از این موضوع بامداد روز جمعه‌۱۳ خرداد با موتور سیکلت و خودروی پلاک سرقتی به نزدیکی بانک می‌روند و در حالی که نقاب به صورت دارند از روی در پارکینگ وارد محوطه بانک می‌شوند و پس از غیر فعال کردند آژیر و سیستم حفاظتی و کندن دوربین‌های مداربسته دست به سرقت بزرگ می‌زنند.

۲۰ ساعت زمان برای سرقت بزرگ
همچنین مشخص شد چهار سارق حرفه‌ای از باند سارقان با امکانات ویژه و دستگاه هوا و برش حدود ۲۰‌ساعت در زیر‌زمین بانک تلاش می‌کنند و پس از تخریب تعداد زیادی از صندوق‌های امانات محتویات ۱۶۸‌صندوق را که پر از اسکناس‌های خارجی طلا، جواهرات و سکه‌های طلا بوده سرقت می‌کنند و به راحتی از آنجا خارج می‌شوند.

سرقت ناکام مشابه
کارآگاهان زبده پلیس آگاهی در نخستین گام، سرقت صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه را با سرقت ناکام سارقان از صندوق امانات بانک تجارت شعبه بهار مورد ارزیابی قرار دادند و مشخص شد شیوه و شگرد سارقان در دو سرقت یکی بوده است، اما سارقان در سرقت از صندوق امانات بانک تجارت به خاطر سیستم امنیتی بهتر، موفق به سرقت نمی‌شوند. در آن سرقت سارقان با امکانات ویژه وارد بانک می‌شوند و با وجود از کار انداختن سیستم هشدار و آژیر آن و تخریب در مخزن محل نگهداری صندوق‌های امانات مردمی، به خاطر موارد امنیتی بیشتر موفق به سرقت نمی‌شوند.

مأموران در بررسی‌های فنی متوجه شدند دوربین‌های مداربسته بانک تجارت به خاطر دستکاری متهمان حرفه‌ای تصویر مبهمی از سارقان ضبط کرده است که قابل شناسایی نیستند.

بازداشت رئیس بانک و همکارش
تحقیقات پلیسی حکایت از آن داشت که کارکنان و مسئولان بانک با سارقان حرفه‌ای همدست نیستند، اما در نگهداری و عمل به هشدار‌های پلیسی سهل‌انگاری کرده‌اند، چون قبل از آن حادثه مأموران پلیس پیشگیری به رئیس بانک اعلام کرده‌بودند که سیستم‌های امنیتی و هشداری بانک نقص دارد، اما رئیس بانک به توصیه‌های پلیس توجه نکرده بود. به همین خاطر مأموران پلیس به دستور بازپرس پرونده رئیس بانک ملی و یکی از همکارانش را به اتهام سهل‌انگاری و عمل نکردن به دستورات پلیس بازداشت کردند.
 

ردپای سارقان
با به‌دست آمدن این اطلاعات مأموران پلیس تحقیقات فنی و تخصصی خود را ادامه دادند و دریافتند سارقان حرفه‌ای نقشه سرقت از صندوق امانات بانک را از ماه‌ها قبل طراحی می‌کنند و پس از اینکه در بانک تجارت موفق به اجرای آن نمی‌شوند، بانک ملی شعبه دانشگاه را که نگهبان ندارد و سیستم‌های امنیتی آن نقص دارد به عنوان دومین بانک انتخاب و نقشه خود را عملی می‌کنند. در بررسی‌های تخصصی، مأموران پلیس پس از ۴۸‌ساعت تلاش بی‌وقفه و نداشتن هیچ سرنخی از متهمان به ردپای سارق حرفه‌ای و سابقه‌داری به نام رضا در سرقت ناکام از صندوق امانات بانک تجارت و صندوق امانات از بانک ملی رسیدند که حکایت از آن داشت وی نقشه سرقت را طراحی و همراه همدستانش اجرا کرده است.

سارق ۶۰۰‌میلیون تومانی
مأموران پلیس در بررسی پرونده‌های متهمان سابقه‌دار به پرونده رضا و دو برادرش رسیدند که علاوه بر سرقت‌های متعدد منزل، سرقت از بانک هم در پرونده‌شان ثبت شده بود. متهم چند سال قبل با همدستی یکی از برادرانش و چند همدست دیگرش از بانکی در شهرستان قائمشهر ۶۰۰ میلیون تومان سرقت می‌کنند و فراری می‌شوند. در آن سرقت مأموران پلیس شهرستان محل حادثه در دستگیری آن‌ها ناکام می‌مانند، اما مأموران پلیس‌آگاهی تهران سال‌۱۴۰۰ متهمان را در تهران شناسایی می‌کنند و به دام می‌اندازند.

سرقت در مرخصی از زندان
پس از دستگیری، سارقان بانک همراه پرونده تحویل مقامات قضایی شهر محل حادثه می‌شوند و متهمان همگی راهی زندان می‌شوند، اما مدتی بعد متهم اصلی و برادرش با گذاشتن وثیقه از زندان آزاد می‌شوند. دو برادر پس از آزادی دوباره به تهران می‌آیند و این بار با تشکیل باند حرفه‌ای تصمیم به سرقت از صندوق امانات بانک می‌گیرند و نقشه خود را از بانک ملی شعبه دانشگاه عملی می‌کنند.
 

بررسی محل حادثه به صورت نامحسوس
اطلاعات پلیس نشان داد اعضای اصلی باند سرقت از صندوق امانات بانک ملی را سه‌برادر و یکی از بستگانش تشکیل داده‌اند. همچنین مشخص شد متهم اصلی و همسرش از مدتی قبل بانک ملی را به صورت نامحسوس تحت نظر داشته و حتی به بهانه افتتاح حساب یا اجاره صندوق امانات همراه همسرش به بانک هم رفت و آمد داشته است. مأموران در بررسی اسامی افرادی که صندوق امانات بانک را اجاره کرده‌بودند به نام زن جوانی رسیدند که مشابه نام و فامیلی همسر متهم اصلی بود، اما دریافتند که فرد اجاره کننده هیچ ارتباط و نسبتی با همسر متهم اصلی ندارد و متهم یا همدستانش در آن بانک صندوقی اجاره نکرده‌اند.

فرار به ترکیه
کارآگاهان پلیس آگاهی پس از شناسایی متهم اصلی برای دستگیری وی وارد عمل شدند، اما در بررسی‌ها دریافتند وی صبح روز دوشنبه ۱۶ خرداد، ساعتی قبل از اعلام خبر سرقت صندوق‌های امانات مردمی از سوی بانک به پلیس، همراه یکی از برادرانش و همسر و دو فرزندش با مقداری از اموال سرقتی به کشور ترکیه گریخته است.

از سوی دیگر مشخص شد متهم اصلی بخشی از اموال سرقتی را به همدستانش به عنوان دستمزد داده است و بخشی زیادی از آن راهم در اختیار برادرش قرار داده است تا پس از جاسازی و تبدیل به شمش طلا در فرصت مناسب از کشور خارج کنند.


دستگیری قبل از فرار به یونان
در حالی که تحقیقات پلیسی حکایت از آن داشت متهمان اصلی قصد دارند به زودی از مرز ترکیه به کشور یونان یا یکی از کشور‌های اروپایی فرار کنند، مأموران برای دستگیری آن‌ها با همکاری پلیس اینترپل فراجا تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کردند و با اعلام قرمز اسامی متهمان به پلیس کشور ترکیه موفق شدند، متهمان را قبل از خروج از کشور ترکیه به کشور دیگری در شهر استانبول شناسایی و بازداشت کنند.

دستگیری یکایک اعضای باند
پس از دستگیری متهمان اصلی، مأموران پلیس اعضای دیگر این باند را که ۱۰ نفر بودند در چند عملیات جداگانه در تهران و یکی از شهر‌های شمالی کشور یک به یک شناسایی و دستگیر کردند.

مأموران در خانه یکی از سه برادر بخش زیادی از اموال سرقتی را کشف و به پلیس آگاهی منتقل کردند.

مات و مبهوت!
ظهر دیروز متهمان که در چند عملیات جداگانه از سوی پلیس پایتخت دستگیر شده بودند، به پلیس‌آگاهی منتقل شدند. ۱۰ متهم دستبند و پا بند در چنگال پلیس گرفتار شده بودند و سه متهم دیگر هم قرار است به زودی از کشور ترکیه به ایران منتقل شده و مورد بازجویی قرار گیرند.

متهمان که با نقشه‌ای حساب شده و با کارگردانی ماهر و طراحی ویژه‌ای دست به سرقت زده بودند، هرگز فکر نمی‌کردند در چنگال مأموران تیزبین و مقتدر پلیس گرفتار شوند، اما تازه متوجه شدند حتی اگر سابقه دار باشند و با تجربه و خلافکار خبره در کمترین زمان زمینگیر می‌شوند و هیمنه پوشالی‌شان در برابر چشمان مردم به نمایش گذاشته می‌شود.

سارقان حرفه‌ای با رنگ‌های پریده و دست و پای لرزان مات و مبهوت به دیوار تکیه زده بودند و به عاقبت کار خود می‌اندیشند و اینکه چطور به این سرعت و دقت به دام افتادند و به آخر خط رسیدند.

عکس سلفی با اموال سرقتی
در حالی که بررسی‌ها نشان می‌داد همه متهمان سابقه‌دار و حرفه‌ای هستند، تعدادی از آن‌ها ادعا می‌کردند که سابقه ندارند و فقط عاملان اصلی سابقه دار و حرفه‌ای هستند و طراح نقشه بوده‌اند. یکی از متهمان می‌گفت: اموال سرقتی را به خانه متهم اصلی منتقل کردیم و در اتاق خواب همه اموال را پهن کردیم. با دیدن این همه اموال سرقتی قند در دلمان آب می‌شد و برای خرج کردن آن نقشه‌های زیادی داشتیم. ما همه اموال سرقتی را از اسکناس‌های خارجی گرفته تا سکه‌ها، طلا و جواهرات در داخل خانه پهن کردیم و از آن‌ها عکس گرفتیم، اما فکر نمی‌کردیم به این زودی رؤیاهای‌مان به کابوس وحشتناک تبدیل شود. تحقیقات از متهمان برای برملا شدن زوایای پنهان این حادثه ادامه دارد.


دستگیری سارقان پس از 48 ساعت قابل ستایش است
الیاس حضرتی، دبیر کل حزب اعتماد ملی و صاحب امتیاز روزنامه اعتماد طی یادداشتی نوشت: به همان اندازه که خبر دستبرد به صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه بهت‌آور بود، خبر دستگیری باند سارقان تنها پس از 48 ساعت از حادثه توسط پلیس قابل ستایش بود.
 
موضوع سرقت به فیلم‌های هالیوودی شبیه بود. کسانی با نقشه قبلی در تعطیلات دو روزه خردادماه به محل صندوق امانات بانک وارد شده بودند و طی 12 ساعت توانسته بودند 168 صندوق را باز کرده و محتویات آنها را به سرقت ببرند. از آن جهت می‌شود سارقان را اعضای باندی نامید که از همه تخصص‌ها برای کارشان استفاده کرده بودند.

به گفته پلیس در میان آنان افرادی با تخصص در هوابرش، آهنگری، کامپیوتر و دوربین و... قرار داشتند. گفتنی است که خبر دستبرد به صندوق‌های بانک خود می‌توانست باعث شود که جامعه شهری اعتماد خود را به پلیس از دست بدهد و تصور نوعی هرج و مرج بر اذهان حاکم شود. ولی اعلام خبر دستگیری سارقان آن هم در کمتر از 48 ساعت نشان داد که پلیس در کار خود خبره و دقیق است و  شهروندان اطمینان و اعتماد خود را به مامورانی که بیدارند تا شب‌ها آسوده بخوابند و روزها آسوده زندگی کنند، بازیافته‌اند.
 
شاید این حادثه در شرایط امروز کشور به این دلیل اتفاق افتاد که پلیس در برابر آزمونی بزرگ قرار گیرد و سرافراز از آن بیرون بیاید. به وزیر محترم کشور، سردار رحیمی و البته دولت محترم پیشنهاد می‌کنم، این فعالیت پلیس را به فراموشی نسپارند و از کارگردانان بزرگ سینمای کشور دعوت کنند از این حادثه به عنوان یک داستان واقعی فیلم بسازند، چرا که بررسی نوع سرقت، تجربیات سارقان، نقشه‌هایی که داشته‌اند و ورودهای مکررشان به بانک و از سوی دیگر تلاش تیم‌های زبده پلیس آگاهی و کشف جرم در کمترین ساعت بدون اینکه به سازمان فرصت فرار یا پنهان شدن داده شود اگر دست یک سناریونویس آگاه و تیم قدری از فیلمسازان مشتمل بر تهیه‌کننده و کارگردان و هنرپیشه‌های حرفه‌ای بیفتد، می‌تواند تبدیل به یک فیلم سینمایی درخشان و پرمخاطب شود. در هر حال این دستاورد پلیس را به سردار رحیمی، نیروهای زبده پلیس که در کشف جرم و دستگیری سارقان شرکت داشتند و در کل به افراد پلیس در سراسر جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آفرین به جهان نیوز ..
Iran, Islamic Republic of
نیروی انتظامی و آگاهی آمار همه خلاف کارها را دارند
m-h
Iran, Islamic Republic of
سلام ضمن تشکر از اقدام قاطع پلیس..
Iran, Islamic Republic of
عجب امانتداریه این بانک؟
این همه اموال بدون محافظ؟
بدون سیستم دوربین قوی؟
United Arab Emirates
احسنت هزاران تشکر .
Iran, Islamic Republic of
افرین خوب تیر میندازه این نیروی عزیز....
Iran, Islamic Republic of
حالا ببينيم اينها را علني محاكمه مي كنند يانه ؟؟؟
!!
Iran, Islamic Republic of
این همه ارز ، طلا و سکه ، چرا باید بدون پرداخت مالیات ، براحتی در صندوق امانات نگهداری شود ؟؟!!