پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

روضه در خانه جانباختگان متروپل

پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب: 802557
در ایام آواربرداری ساخاتمان فروریخته متروپل آبادان، تمام تمرکز و توجه امدادگران و مسئولان روی خود ساختمان و حادثه‌دیدگان بود و خانواده‌های آنان مغفول بودند. اعضای هیأت فاطمیون ماهشهر این بار روی زمین مانده را برداشتند.
روضه در خانه جانباختگان متروپل
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، دوم خردادماه بود که ساختمان متروپل معروف به برج دوقلو آبادان فروریخت. براساس آخرین اعلام فرماندار ویژه آبادان، تعداد جانباختگان حادثه ریزش در ساختمان متروپل آبادان تاکنون به ۴۳ نفر رسیده است. در ۱۷ روز گذشته از این حادثه، خانواده‌های بسیاری در آبادان عزادار شدند و روزهای سختی نیز بر نیروهای امداد و نجات گذشته است.
 
هیأتی که در کنار برپایی مجلس، کمک‌رسان مردم است

هیأت فقط برای برپایی مجلس نیست!
در کنار نیروهای امداد، نیروهای مردمی، هیأتی و جهادی بسیاری هم کمک‌رسان بهبود اوضاع و شرایط در آبادان بوده‌اند. از جمله آن‌ها می‌توان به اعضای هیأت فاطمیون بندرماهشهر با محوریت مداح آن‌ها سعید کرمعلی اشاره کرد. این مداح می‌گوید: «هیأت ما سال‌هاست در کنار وظیفه ذاتی هیأت‌داری و برپایی مجالس عزاداری، خود را موظف می‌داند در زمینه خدمات اجتماعی و خدمت‌رسانی هم فعالیت داشته باشد. از جمله آن‌ها می‌توان به زلزله کرمانشاه و سیل خوزستان اشاره کرد. این هیأت براساس همین رسالت در مواقع حوادث و بلایا بی‌اعتنا نیست و خود را مسئول می‌داند تا به کمک مردم بشتابد.»
 
اعضای هیأت فاطمیون بندر ماهشهر در مواقع بلایای طبیعی و حوادث کمک‌رسان مردم هستند
 
 
هیأتی‌ها با برپایی موکب کمک‌رسان، نیروهای امداد شدند
اعضای این هیأت بعد از این حادثه با شروع آواربرداری، خود را به صحنه رساندند و کمک‌رسان نیروهای امدادی، انتظامی و ... شدند. کرمعلی می‌گوید: «بچه‌های هیأت ما در گروه‌های سه ـ چهار نفره خود را به آبادان و محل حادثه می‌رساندند و با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و موکب به نیروهای امدادی و انتظامی و خانواده‌های داغدار و عزادار خدمت‌رسانی می‌کردند.»
 

 
 
گروهی با محوریت امام جمعه ماهشهر و مداح هیأت راهی منازل جانباختگان شدند
تصمیم گرفتیم بار روی زمین مانده را بلند کنیم
نیروهای امدادی تمام تمرکز خود را روی نجات حادثه‌دیدگان و یا بیرون کشیدن اجساد گذاشته بودند و بار روی زمین مانده، توجه به خانواده‌های عزادار بود. هیأتی‌ها تصمیم گرفتند این بخش را برعهده بگیرند. این مداح اهل بیت(ع) می‌گوید: «اعضای هیأت فاطمیون به همراه حجت‌الاسلام محمدی‌پور، امام جمعه شهرستان تصمیم گرفتند به خانواده‌های عزادار سر بزنند و به آنان تسلی دهند. این مجموعه در منازل درگذشتگان این حادثه، روضه برپا می‌کردند تا به خانواده‌های عزادار تسلیت بگویند. برپایی روضه امام حسین(ع) در منزل این خانواده‌ها موجب آرامش و تسلی خاطر آنان می‌شد.»
 
برخی هیأتی‌ها آتش‌نشان و امدادگر شدند
تعدادی از اعضای این هیأت نیز که توان اجرایی و ظرفیت امدادرسانی داشتند از روزهای نخست، کمک‌رسان نیروهای آتش‌نشان و امدادگر هستند و شبانه‌روز فعالیت دارند. کرمعلی می‌گوید: «حضور اعضای هیأت ما در کنار نیروهای امداد و همچنین خانه درگذشتگان تاثیر بسیار بالایی داشت؛ البته فقط ما این کار را نکردیم و گروه‌های دیگر و هیأت‌های دیگر نیز حضور پیدا کردند. حتی گروه‌های جهادی بسته معیشتی برای خانواده‌های نیازمند این حادثه فراهم کردند. خانواده‌های آنان هم قدردان این حضور بودند.»

گلایه‌های حادثه‌دیدگاه متروپل
خانواده حادثه‌دیدگان گلایه‌ای داشتند و به این هیأتی‌ها ابلاغ می‌کردند که چرا میان این حادثه و حادثه پلاسکو تفاوت قائل شدند و کار رسانه‌ای واحدی صورت نگرفت تا مانع نشر اخبار کذب شوند. کرمعلی می‌گوید: «البته در این دیدارها توضیح می‌دادیم که شرایط متروپل بسیار متفاوت بود و به دلیل اینکه ۱۳ طبقه بود، آواربرداری بسیار سخت بود. حدود ۳۰۰ نفر از مردم آبادان هم کارگران ساختمانی این پروژه بودند که بیکار شده‌اند و در حال حاضر نسبت به اشتغال خود نگران هستند. درخصوص بیمه افرادی که از دنیا رفته‌اند هم نگرانی‌هایی وجود داشت؛ زیرا برخی با سابقه ۱۵ سال کار در این پروژه بیمه نبودند.»
 
نماهنگ هیأت فاطمیون بندر ماهشهر با نوای سعید کرمعلی

خونگرمی‌های مردم آبادان
مردم آبادان در این حدود ۱۷ روز خونگرمی، محبت و همراهی بسیار خوبی با نیروهای امدادگر داشتند که در نوع خود جالب توجه است. این مداح اهل بیت(ع) می‌گوید: « امدادگران شبانه‌روز در گرمای بالای ۵۰ درجه آبادان مشغول کار و آواربرداری هستند و مردم آبادان و حتی خانواده آسیب دیده در حد توان خود از آب، شربت، میوه، صبحانه و غذا و ... فراهم می‌کردند و به دست امدادگران می‌رساندند. نفس این عمل ستودنی است. حق مردم این شهر و استان خوزستان نیست که افراد سودجو با رانت و ارتباطات چنین بلاهایی سر آنان بیاورند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *