کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امیر عبداللهیان در دیدار با علما و روحانیون هند؛

غربی ها شرط گذاشتند، اسرائیل را به رسمیت بشناسید تا پرونده هسته ای را ببندیم/ چنین صداهای نخراشیده‌ای نه برازنده هند بوده و نه خاستگاهش در هند است

19 خرداد 1401 ساعت 0:25

وزیر امور خارجه گفت: زمانی غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای اذعان داشتند که به شرطی که ایران دست از حمایت از فلسطین بردارد و اسرائیل را به رسمیت بشناسد، می‌توانند تمام مشکلاتشان با برنامه هسته‌ای ایران را نادیده بگیرند.


به گزارش جهان نیوز،  حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه و در ادامه سفرش به دهلی نو با علما و روحانیون برجسته در دهلی نو دیدار کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار که با حضور جمعی از علما و روحانیون تراز اول اهل تسنن و شیعیان هند برگزار شد، ضمن استماع نظرات، پیشنهادات و ارزیابی علمای مسلمان، بر لزوم شناخت و درک دقیق‌تر از توطئه‌ها و تهدیدات، حفظ وحدت، همزیستی و احترام به پیروان دیگر مذاهب و افزایش آمادگی برای مقابله با فشارها و تضییقات موجود علیه اسلام و ارزش‌های اسلامی تأکید کرد.

وزیر امور خارجه  در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در جمع علمای دهلی نو اظهار داشت: علمای اسلام نقش تاریخی در هند و جهان اسلام دارند و پاسداری و تلاش آنها جهت اعتلای اندیشه‌های والای امام خمینی (ره) از جمله حمایت از مستضعفان و نفی جدایی دین از سیاست شایسته تقدیر و تشکر است. 

امیرعبداللهیان افزود: در عصر حاضر مقام معظم رهبری پرچمدار اندیشه‌های امام (ره) هستند.

وی همچنین تصریح کرد که در دیدارها با مقامات عالی هند بر این نکته تاکید کرده که جامعه مسلمانان هند سهم بزرگی در پیشرفت و توسعه  هند داشته است و این ویژگی ارزشمند که بر جامعه مسلمانان صدق می‌کند نتیجه تلاش و حضور علمای اسلامی است.

وزیر امور خارجه در ادامه اظهار داشت: مقامات عالی هند نیز در ملاقات‌ها تاکید داشتند که به جامعه مسلمان هند و علمای طراز اول آن افتخار کرده و جایگاه ویژه‌ای برای آنها قائل هستند و این مطلب را در تمام دیدارها بیان داشتند. 

* روابط هند و ایران روابطی مستحکم و رو به گسترش است
امیرعبداللهیان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران  همیشه در کنار دولت، ملت و جامعه مسلمان هند خواهد بود. روابط هند و ایران روابطی مستحکم و رو به گسترش است و در این میان وجود علما و مسلمانان هند یکی از پایه‌های قوی این روابط است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر لایتغیر بودن اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی از جمله در دفاع از کیان و ارزش‌های اسلامی، اظهار داشت : زمانی غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای اذعان داشتند که به شرطی که ایران دست از حمایت از فلسطین بردارد و اسرائیل را به رسمیت بشناسد می‌توانند تمام مشکلاتشان با برنامه هسته‌ای ایران را نادیده بگیرند. البته آمریکا و غربی‌ها می‌دانند در اعتقاد اسلامی ایران بمب اتم جایی ندارد. آنها می‌دانند ایران به دنبال بمب اتمی نیست. غربی‌ها با چنین بهانه جویی‌های بی‌جایی به دنبال شناسایی اسرائیل از سوی جمهوری اسلامی ایران بودند تا به زعم خود به اهدافشان برسند، که البته شکست خوردند.

 امیرعبداللهیان افزود: ایران حمایت از آزادسازی قدس را وظیفه دینی و اخلاقی خود می‌داند و بدان کاملا پایبند است.

* چنین صداهای نخراشیده‌ای نه برازنده هند بوده و نه خاستگاهش در هند است
وی در خصوص توهین به پیامبر مکرم اسلام نیز با اظهار تاسف عمیق از این اتفاق ناگوار و محکوم کردن توهین به ساحت مقدس پیامبر عظیم الشان اسلام، گفت: هند سرزمین مهر و مدارا بوده است و همیشه ملجا و آوردگاه دیدگاه‌های متفاوت است و لذا چنین صداهای نخراشیده‌ای نه برازنده هند بوده و نه خاستگاهش در هند است و قطعا و یقینا پیروان همه ادیان در سرزمین هند مخالف این اظهارات هستند و این نکته‌ای است که از زبان مقامات هند به صراحت و به انحا‌‌ء مختلف در این سفر گفته شده و شنیده شده است.

وزیر امور خارجه در ادامه افزود: علما در این میان نقش یگانه‌ای دارند، بین علمای هند و ایران باید این‌ هم افزایی صورت گیرد که جلوه‌های رحمانی و واقعی اسلام که در کتاب مقدس ما قرآن، در سیره ائمه و بزرگان دین وجود دارد، نمایانده شود. علما به میدان بیایند و این چهره رحمانی را نشان بدهند. در عین حال همه با هم در برابر توهین بایستیم، همه با هم دست در دست هم در برابر افترا بایستیم و یقین داشته باشیم که مار توهین به اعتقادات چنان هفت سر و چموش است که اگر با اتحاد و اتفاق سرکوب و منکوب نشود تبدیل به اژدهایی هفت سر خواهد شد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: مسلمانان نقش قاطع و برجسته‌ای در مبارزه با استعمار خارجی، کسب آزادی و توسعه و عمران هند داشته‌اند و ضروری است مسلمانان با تحصیل علوم روز و ارتقای جایگاه علمی و اقتصادی موقعیت خود در جامعه هند را تحکیم بخشند.

وی همچنین خطرات افراط گرایی در جهان امروز صرفنظر از شیوع آن در میان جوامع مختلف را مورد اشاره قرار داد و خواستار نقش مثبت و سازنده مسلمانان و پیوند آنها با پیروان سایر ادیان و مذاهب در برخورد با این پدیده خطرناک شد. 

وزیر امور خارجه در پایان اظهار داشت: رهبران جامعه مسلمان هند الگوی خوبی برای تقویت هر چه بیشتر صلح، همدلی و همزیستی محترمانه اقوام و مذاهب در کنار یکدیگر بوده و اجازه رشد هرگونه پدیده خلاف این نیت و اراده که مورد خواست اکثریت مردم  هندوستان و شبه قاره است را نخواهند داد. در جامعه متکثر هند مذاهب و اقوام مختلف در طول قرن‌ها در کنار یکدیگر با مسالمت، همزیستی و تحمل زندگی کرده‌اند و دولت‌ها، بزرگان و رهبران مذاهب مختلف موانع و عوامل مخالف این وحدت و همدلی را با درایت و دوراندیشی خنثی کرده و باعث عقیم شدن طرح‌ها و توطئه‌ها برای برهم زدن این همزیستی و مودت شده‌اند.


کد مطلب: 802503

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/802503/غربی-شرط-گذاشتند-اسرائیل-رسمیت-بشناسید-پرونده-هسته-ببندیم-چنین-صداهای-نخراشیده-ای-نه-برازنده-هند-بوده-خاستگاهش

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com